تصاویر پروژه میدان مشترک سروک آذر

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: به نفع اقتصاد کشور است که بخش خصوصی و غیردولتی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند «میدان سروک آذر» را توسعه دهد. الگوی سروک آذر نمونه موفقی از حضور بخش خصوصی در بخش‌های بالادستی صنعت نفت است.

مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت روز یکشنبه (۲۹ مردادماه) با حضور در نشست هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آخرین وضعیت این شرکت را تشریح کردند.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، پیش از ارائه گزارش شرکت عملیات اکتشاف نفت با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن گفت: سختی‌ها و رنج‌هایی که عزیزان آزاده در دوران اسارت تحمل کردند مؤید ایمان استوار آن‌هاست، پایبندی آزادگان به آرمان‌ها برای همه نسل‌ها و دوران انقلاب و کشور درس‌آموز است، آزادگان برگ زرینی از تاریخ پرافتخار دفاع مقدس هستند، همه ما مدیون آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به حادثه تروریستی حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) افزود: جان‌فشانی کادر خدمتگزار حرم اهل‌بیت ستودنی و ارزشمند و ناشی از لطف خداوند قادر بود. نگاه به تصاویر این رخداد، یادآور مقاومت مکتب شیعه و اهل‌بیت در مقابل جبهه تروریست و پلیدی است. در حقیقت تقابل فرهنگ قرآنی و اسلام ناب محمدی (ص) با پدیده شوم استکبار است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در خصوص دستور کار ارائه گزارش شرکت‌ها در نشست هیئت‌رئیسه با اشاره به تکلیف ماهوی و فلسفی اساسنامه گفت: در برابر همه مسائل گروه صندوق‌ها مسئولیت داریم؛ مهم‌ترین محور این مسئولیت، حفظ و ازدیاد دارایی‌ها و منابع صندوق‌هاست که به‌طور امانت در اختیار صندوق قرار دارد.

بیات تصریح کرد: رویکرد ما از روز نخست شروع کار در صندوق‌ها، شفاف‌سازی بود؛ این امر صرفاً ناشی از سیاسی‌کاری نیست بلکه تکلیف دینی است. به‌طور نمونه، اکنون با گذشت حدود دو سال همه ذی‌نفعان و عموم با نام و نشانی شرکت‌ها و پروژه‌های صندوق‌ها آشنایی دارند. راهبردها، رویکردها و مقدار کم یا زیاد کارهای توسعه و تولیدی را اعلام کردیم.

وی افزود: باید به‌طور مستمر راهبردها و روندها را به‌منظور رفع و تأمین نیاز جامعه ذی‌نفعان بهبود بخشید.

 بیات در خلال گزارش مدیران شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: به نفع اقتصاد کشور است که بخش خصوصی و غیردولتی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند « میدان سروک آذر» را توسعه دهد. الگوی سروک آذر نمونه موفقی از حضور بخش خصوصی در بخش‌های بالادستی صنعت نفت است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها افزود: باید بررسی شود در دولت‌های پیشین و تاکنون تا چه میزان از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بخش غیردولتی برای توسعه صنعت نفت به‌کار گرفته شده است.

بیات با بیان اینکه در اقتصاد مردمی نباید انتظار داشت دولت‌ها تأمین‌کنندۀ منابع باشند، گفت: باید تأمین منابع بخش خصوصی کارآمد از طریق صندوق توسعه ملی صورت گیرد تا بخش خصوصی بتواند با فعالیت مؤثر برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند. فرایند درست اقتصادی در عصر کنونی چنین ماهیتی دارد؛ بنابراین با دیدگاه‌های اقتصادی به سبک سابق (تامین منابع از طریق دولت و کار از طریق بخش‌های غیردولتی) نمی‌شود انتظار پیشرفت و توسعه داشت، بلکه باید بخش‌های غیر دولتی برای پیشبرد کارهای توسعه کشور هم تامین منابع نمایند و هم اجرای کارهای توسعه را بعهده بگیرند، منتهی صندوق توسعه ملی و بازارهای مالی و پولی باید به کمک بخش‌های غیردولتی بیایند.

وی در ادامه افزود: دیدگاه‌های راهبردی مقام معظم رهبری در اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی ناظر به مباحثی برای چابک‌سازی و نظم‌بخشی به اقتصاد در چارچوب مردمی‌سازی آن است. ازاین‌رو، جایگاه دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و نظارتی است. ازاین‌رو شرکت‌هایی مانند عملیات اکتشاف نفت باید بتواند از طرق مختلف تامین منابع کند و از صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند چون بخش غیردولتی است و برای اقتصاد کشور و صنعت نفت فعالیت می‌کند.

بیات در این نشست نیز به اهتمام ویژه وزیر نفت نسبت به مقوله استقلال صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: از وزیر محترم نفت تشکر می‌کنم که در این دو سال در حفظ و تقویت استقلال صندوق نفت پیشگام و یاری‌رسان بودند.

وی در اشاره‌ای کوتاه به پیامدهای منفی عدم رعایت استقلال صندوق نفت گفت: در گذشته به دلیل عدم توجه به استقلال صندوق‌ها برخی منابع در شرایطی قرار گرفته بود که برای آن ارزش‌افزوده کافی و مطلوب ایجاد نشد. در این دو سال به موارد این‌چنینی ورود کردیم و منابع صندوق‌ها را در مسیر ارزش‌آفرینی قرار دادیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در خصوص مقوله منابع انسانی و حقوق و دستمزد نیز در گزارش بخش منابع انسانی شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: بهبود حقوق و دستمزد باید متوازن با بهبود کمی و کیفی و کار کارکنان و دست‌اندرکاران باشد.

در این نشست، مدیران شرکت عملیات اکتشاف نفت دربارۀ آخرین وضعیت اقتصادی، فنی و چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو گزارش دادند و اعضای هیئت‌رئیسه صندوق‌ها نیز در خصوص محورهای مختلف ازجمله سودآوری، مسائل حقوقی، نوسازی تجهیزات، رصد بازار و راه‌های تأمین منابع، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

گزارش تصویری این نشست اینجا

عکس خبر: آرشیو از میدان سروک آذر

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =