کد خبر: 6963
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
ریزش مو

در میان بسیاری از مسائل غیرمنتظره‌ای که مردم در طی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ با آن روبرو شده‌اند، ریزش مو است. علت چیست؟ در یک کلام: استرس.

هیاهوی ناشی از همه‌گیری برای تحریک آن کافی است. اما اگر به یک عفونت کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید، ممکن است دچار یک عارضه مضاعف شده باشید، زیرا TE همچنین می‌تواند ناشی از استرس جسمی یک بیماری باشد. علاوه بر این، به دلیل اینکه همه‌گیری طولانی مدت متوقف شده است، و TE در کل در حال طغیان است، ممکن است رشد مجدد مو تحت تاثیر قرار گیرد.

استرس کووید ۱۹ چگونه در ریزش مو نقش دارد

برای درک TE، باید چرخه مو را درک کنید. مرحله رشد چرخه مو آناژن، مرحله استراحت تلوژن نامیده می‌شود. در انتهای تلوژن، مو می‌ریزد و چرخه دوباره به آناژن، مرحله رشد باز می‌گردد. اما وقتی یک عامل استرس‌زا حاد و قدرتمند وارد شود، این چرخه می‌تواند مختل شود. موها زودرس به مرحله استراحت منتقل می‌شوند و می‌ریزند. عوامل محرک معمول شامل زایمان، بستری شدن در بیمارستان، جراحی، کاهش سریع وزن و عوامل استرس‌زای شدید و ناگهانی است.

تغییر مو برای استراحت به طور بالقوه بخشی از سیستم پیشرفته صرفه‌جویی انرژی بدن ما است. تئوری این است که برای رشد مو بدن شما انرژی زیادی لازم است. هنگامی که در استرس عمیق است، بدن شما باید منابع خود را برای زنده ماندن نگه دارد. به دلیل طولانی شدن چرخه مو،  TE ممکن است اتفاق بیفتد، اما تا حدود سه ماه پس از استرس شدید خود را نشان نمی‌دهد. این همان دلیلی است که افرادی که زایمان کرده‌اند سه ماه پس از زایمان متوجه ریزش مو شوند. و گرچه ممکن است این علت کاملاً واضح یا قابل پیش‌بینی باشد، اما تشخیص سایر مواردی که باعث تحریک TE می‌شوند در صورت تاخیر ممکن است دشوار باشد. اگر متوجه ریزش شدید، از خود بپرسید: آیا سه یا چهار ماه پیش اتفاق قابل توجهی افتاده است؟

چگونه عفونت کووید ۱۹ می‌تواند باعث ریزش مو شود

 نوع ریزش مو با کووید ۱۹ مرتبط است، که به آن  telogen effluvium  یا TE می‌گویند و در نتیجه یک فشار عمده بر بدن است و در پاسخ به استرس روحی و جسمی اتفاق می‌افتد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد نوع ریزش مو به نام TE شود. کووید ۱۹ روی کل بدن تاثیر می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد استرس ناشی از کمبود اکسیژن‌رسانی به پیازهای مو، تب و استرس وارد شده بر بدن می‌تواند فولیکول‌های مو را به مرحله استراحت سوق دهد.

در تحقیقی که در ژانویه ۲۰۲۱ در Lancet منتشر شد و نتایج طولانی مدت عفونت کووید ۱۹ را در افرادی که در بیمارستان بستری بودند بررسی کرد، شش ماه پس از عفونت، رایج ترین علائم مربوط به ماندگاری شامل خستگی یا ضعف عضلانی بود (۶۳ درصد)، مشکلات خواب (۲۶ درصد)، و اضطراب یا افسردگی (۲۳ درصد). با این حال، ۲۲ درصد نیز دچار ریزش مو شده‌اند.

نحوه مبارزه با ریزش مو کووید ۱۹

خبر خوب این است که TE موقتی است. خبر ناخوشایند این است که طبق آکادمی پوست آمریکا، غالباً باید منتظر بمانید تا چرخه مو به مرحله آناژن یا "رشد" برگردد، که معمولاً شش تا نه ماه طول می‌کشد. معمولاً با ریزش مو، بدن در حال شروع به ریزش است، به شرطی که هیچ تغییر یا تحریک دیگری ایجاد نشود.

در مورد کووید ۱۹، ممکن است مدت زیاد بیماری همه‌گیر این بازگشت به حالت طبیعی را پیچیده‌تر کند. عوامل استرس‌زا در طولانی‌مدت می‌توانند مو را به یک TE مزمن تبدیل کنند. به همین دلیل، شما  مطمئن شوید که رژیم غذایی مصرف می‌کنید که از سلامت و رشد مو پشتیبانی می‌کند، که به معنای یک رژیم متعادل شامل پروتئین، ویتامین D و آهن کافی است.

اگر موهایتان ریخته است و بهتر هم نمی‌شود، با این وجود با وجود گذشت زمان و این تلاش‌ها، به متخصص پوست مراجعه کنید که شما را از نظر سایر شرایط پزشکی ارزیابی کند که می‌تواند باعث ریزش مو شود، که ممکن است عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای، یا دلایل ژنتیکی باشد.

منبع: everydayhealth

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =