کد خبر: 6961
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
پوست

با توجه به این‌که نشانه‌های پیری پوست مانند خطوط ریز، چین‌وچروک‌ها، لکه‌های تیره و ازدست‌رفتن استحکام پوست می‌توانند از اوایل دهه ۲۰ سالگی شروع شوند، بنابراین جدی گرفتن مراقبت‌های ضدپیری پوست صرفا به دوره‌های سنی بالاتر اختصاص ندارد.

از سوی دیگر، امروزه محصولات مراقبتی بسیار متنوع و گوناگونی در دسترس هستند که بعضا ادعاهای بزرگی را در زمینه مراقبت‌های ضدپیری مطرح می‌کنند، درحالی که همین مساله شروع مراقبت‌های ضدپیری را برای خیلی از مبتدی‌ها سخت‌تر کرده است. پس اگر شما هم قصد دارید که مراقبت‌های ضدپیری پوست را جدی بگیرید، اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، با خواندن ادامه این مطلب حتما کارتان ساده‌تر خواهد شد.  

۱. تحت هیچ شرایطی محصولات ضدآفتاب را کنار نگذارید 

اشعه‌های UVA و UVB از مهم‌ترین عواملی هستند که در شکل‌گیری نشانه‌های پیری زودرس برای همه انواع پوستی نقش دارند. بهترین کار برای مقابله با این عوامل مخرب هم استفاده روزانه و منظم از محصولات ضدآفتاب دارای طیف وسیع و دارای حداقل SPF۳۰ است. توجه داشته باشید که کرم ضدآفتاب باید چندبار در روز مجددا استفاده شود تا محافظت مطلوبی از پوست شما صورت بگیرد.  

۲. هرگز محصولات مرطوب‌کننده را فراموش نکنید 

در کنار محصولات ضدآفتاب طیف وسیع و دارای SPF بالا، محصولات مرطوب‌کننده هم همیشه باید در برنامه مراقبت‌های ضدپیری پوست جای داشته باشد. اگر استفاده همزمان از این دو نوع محصول به‌صورت مستمر و برای دوره‌های طولانی ادامه پیدا کند، با ورود به سنین بالاتر حتما پوست بهتر و زیباتری خواهید داشت.  

مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول از این نظر عملکرد بهتری دارند چون با لکه‌های تیره پوستی و خطوط ریز مقابله می‌کنند و جلوی ازدست‌رفتن استحکام پوست را می‌گیرند. اگر محصول انتخابی شما در کنار رتینول حاوی ویتامین E باشد، بسیار بهتر است، چراکه ویتامین E می‌تواند التهابات و تحریکات پوستی ناشی از ترکیبات رتینول را تسکین دهد.  

۳. حتما از کرم‌های مخصوص دور چشم استفاده کنید 

با توجه به این‌که پوست ناحیه دور چشم‌ها نسبت به دیگر قسمت‌های صورت نازک‌تر است، طبیعتا نشانه‌های پیری پوست هم بیشتر در این قسمت نمایان می‌شوند. اما خوش‌بختانه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. برای این کار فقط به استفاده روزانه و منظم از کرم‌های مخصوص دور چشم نیاز دارید.  

۴. از سرم‌های پوستی آنتی‌اکسیدانی استفاده کنید 

عامل مخرب دیگری که نقش مهمی در پیری پوست دارد، رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های ناپایداری هستند که به‌واسطه عوامل تهاجمی بیرونی مانند اشعه‌های ماورای بنفش، دود و ذرات آلاینده پدید می‌آیند. این مولکول‌ها می‌توانند به پوست بچسبند و آسیب‌های مختلفی را در قالب خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی نمایان کنند.  

برای محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد هم استفاده از سرم‌های پوستی آنتی‌اکسیدانی حاوی ویتامین C و E توصیه می‌شود. ترکیبات ویتامین C می‌تواند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و درنتیجه مشکلاتی مانند خطوط ریز پوستی، چین‌وچروک‌ها، ازدست‌رفتن استحکام و کدرشدگی پوست را کاهش می‌دهند.  

۵. سبک زندگی خودتان را تغییر دهید 

وقتی از پیری پوست صحبت می‌کنیم، همیشه باید به عادت‌های بدی توجه داشته باشیم که علت ریشه‌ای نمایان شدن نشانه‌های زودرس پیری هستند. خوردن غذاهای التهاب‌زا، عدم استفاده کافی از آب در طول روز، سیگار کشیدن و تماس غیرمحافظت‌شده و مداوم با نور خورشید و همچنین کمبود خواب همگی از الگوهای مرتبط با سبک زندگی هستند که در شکل‌گیری پیری زودرس پوستی نقش دارند.  

منبع: skincare

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =