کد خبر: 6939
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
تقویت سیستم ایمنی

یک استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی گفت: هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی داشته باشد در مقابله با انواع ویروس‌ها، بهتر عمل می‌کند. در حال حاضر در تمام دنیا با توجه به گسترش ویروس کرونا یکی از مسائل مهم، ناامنی غذایی است.

فریبا کوهدانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در این دوران، تقویت سیستم ایمنی بدن است. عملکرد سیستم ایمنی بدن دقیقا با وضعیت تغذیه ما ارتباط مستقیم دارد و سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد. کرونا همانطور که بر نظم طبیعی زندگی ما اثر گذاشت، تاثیرات چشمگیری هم روی بحث تغذیه و سلامت و تناسب اندام گذاشت به شکلی که در یک سال گذشته شاهد افزایش آمار ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستیم.

کوهدانی بیان کرد: مهمترین عاملی که باعث افزایش آمار چاقی شد، کاهش فعالیت بدنی و شرایط قرنطینه در دوران کرونا بود که باعث شد مردم در خانه بنشینند و بیشترین وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند، با توجه به آزاد شدن وقت و روی آوردن به آشپزی و انتشار تصاویر غذاها، شیرینی‌ها و دسرهای سرشار از شیرینی و چربی که افراد خودشان پخته بودند، عاملی برای تشویق و ترویج این رفتار بود.

او ادامه داد:به دلیل کم تحرکی و خانه نشینی طولانی مدت و تعطیل شدن باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و ترس ناشی از ابتلا به کرونا که باعث میشد افراد حتی از پیاده روی ساده روزانه هم فاصله بگیرند، شاهد افزایش آمار ابتلا به چاقی و افزایش وزن بودیم. مساله اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطر مهم ابتلا به کروناست.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی بیان کرد: با توجه به ناشناخته بودن همه جنبه‌های ویروس کرونا و ابهاماتی که در مورد زوایای مختلف این ویروس وجود دارد، یک نکته وجود دارد که تا کنون صحت و سقم آن تایید شده است و آن هم این است که هر چقدر سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتر و قوی‌تر داشته باشد، در مقابله با بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ویروسی مثل کرونا، بهتر عمل می‌کند.

او افزود: الگوی زندگی مناسب از فاکتورهای مهم تقویت سیستم ایمنی است. تغدیه خوب، خواب کافی و ورزش از ارکان یک الگوی زندگی سالم‌ محسوب می‌شود. در مورد ارتباط تغذیه با کووید ۱۹ چند مرحله وجود دارد؛ اول بحث پیشگیری است سپس تغذیه افرادی که مبتلا شدند و مرحله بعد افرادی است که به کووید مبتلا شده اند و بهبود پیدا کرده اند.

کوهدانی یادآوری کرد: در بحث پیشگیری، هر فرد باید از همه گروه‌های غذایی به اندازه کافی مصرف کند و انتخاب‌های مختلف داشته باشد. به طور مثال مصرف سبزیجات در این ایام به شدت توصیه می‌شود. طبق آخرین تحقیقاتی که در کشورهای مختلف روی ارتباط تغذیه و ابتلا به کرونا انجام داده اند، مشخص شده که مصرف بعضی از مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. ویتامین دی، آهن، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین C و روی جزو مهمترین مواد مغذی موثر هستند. طبق بررسی‌ها بیشترین آمار ابتلا به کرونا مربوط به افرادی بوده است که کمبود این مواد را داشتند.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی ادامه داد: استفاده بی رویه از مکمل‌ها در این شرایط می‌تواند باعث ایجاد مشکل و معضل برای افراد شود بنابراین  باید برنامه ریزی غذایی مناسبی به دور از افراط و تفریط صورت بگیرد. بر اساس مستنداتی که منتشر شده، ویتامین C چه در پیشگیری و چه در درمان کووید ۱۹ اهمیت زیادی داشته است. اگر منابع غذایی ویتامین C به میزان کافی مصرف شود، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به انواع مختلف ویروس‌ها را کاهش دهد.

 منابع غنی ویتامین C شامل سبزیجات و میوه‌ها به ویژه مرکبات است. افراد سعی کنند یک الی دو سهم از میوه روزانه خود را به مرکبات اختصاص دهند. همچنین مصرف کلم بروکلی و انواع فلفل‌های دلمه‌ای شامل مقدار زیادی ویتامین سی هستند. مصرف فراوان سبزیجات مشکلی ندارد، اما افراط نشود. وقتی فرد به کرونا مبتلا شد، دوزهای ویتامین C که باید مصرف کند بسته به شرایط بیمار و حتی بستری بودنش در خانه یا بیمارستان، بر اساس نیاز بیمار تنظیم می‌شود.

این روزها کرونا بخشی از زندگی ماست. باید ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، از یک رژیم غذایی مفید و مناسب استفاده شود یعنی از همه گروه‌های مواد غذایی به مقادیر مناسب استفاده شود و تنوع در مصرف میوه و سبزیجات را نیز رعایت کنیم.

  منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =