کد خبر: 6916
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
سفر

پاسخ این پرسش که سفرهای نوروزی سبب شیوع بیشتر کرونا می‌شود پاسخ‌های متناقضی دارد، اما آنچه مسلم است که رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی و رفتن سفرهای غیر ضروری، احتمال ابتلا افراد به کرونا را بیشتر می‌کند.

گردشگری سه سال است که گیرو دار برخی مسائل و مشکلات از جمله وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و دو سال هم شیوع گسترده ویروس منحوس کروناست از این رو نوروز ۹۸، ۹۹و ۱۴۰۰ که می توانست بهترین روزهای این صنعت نوپا در ایران باشد به بدترین روزهای آن تبدیل شد. مسئولان و رسانه ها نوروز ۹۸ که بخاطر وقوع سیل در چند استان کشور مردم را از سفر رفتن بر حذر داشتند سال ۹۹ نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا سفر به یکباره در تمام کشور ممنوع شد.

نوروز امسال نیز اگرچه سفر تنها به چند استان از ابتدا ممنوع بود اما ویروس کرونا همچنان یکه تازی کرد و  مسئولان از مردم خواستند سفر نروند. این تنها بخشی از ماجرا است. بخش دیگر نیاز انباشته به سفر رفتن در مردم و کاهش نشاط اجتماعی و آسیب های ناشی از کرونا است.

بسیاری از مسئولان برای ممنوع نکردن سفر در نوروز ۱۴۰۰  دلایلی می آوردند، به عنوان مثال اینکه، امسال نباید سفر ممنوع شود چون بخشی از مردم حتما به سفر خواهند رفت و ممنوعیت سفر و تعطیل کردن اماکن مجاز گردشگری فضا را برای اماکن غیر مجاز که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد و شیوع  بیشتر کرونا می کند، باز می کند.

 آنها معتقد هستند،  ناکافی بودن حمایت دولت برای صنایع آسیب دیده از کرونا دلیل دیگر برای عدم ممنوعیت سفر در این روزها است. تاسیسات گردشگری در این دوران می توانند بخشی از خسارات نبود کردشگر را جبران کنند.

حالا این روزها که به نیمه تعطیلات نوروز رسیده و تعداد مبتلایان و فوتی ها افزایش یافته اخبار متناقضی به گوش می رسد؛ برخی معتقدند دلیل این افزایش سفرهای نوروزی است و برخی دیگر معتقدند این افزایش به سفر مربوط نیست.

۳۳۰ هزارنفر هفته نخست نوروز ۱۴۰۰ مراکز اقامتی رفتند

معاون گردشگری در گفت و گویی با ایرنا گفت: بر اساس آمارها در هفته نخست سال تنها ۳۳۰ هزار مسافر به مراکز اقامتی رفتند، گفت: در بازدیدهای میدانی نیز شاهد بودیم مسافران نوروزی و صاحبان مشاغل مرتبط با گردشگری نیز کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

ولی تیموری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که افزایش مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این ویروس در روزهای اخیر به دلیل شیوع سفر های نوروزی است، ‌گفت: بر اساس گفته‌های مسئولان بهداشتی از زمان افزایش ابتلا تا موارد فوت‌شده حدود بیش از دو هفته زمان می برد و به نظر می رسد دلیل افزایش مبتلایان به کرونا مربوط به شلوغی ها و خریدهای پیش از نوروز است.

افزایش شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته، از روند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی خبر داد.

 علیرضا رییسی پس از نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، عنوان کرد: هفته‌های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری کرونا  افزایش می‌یابد و اکنون در اکثر استان‌ها روند صعودی بیماری را شاهد هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است.

رییسی اظهار داشت: شهرهای قرمز از تعداد ۹ شهر در ۲۵ اسفند اکنون به ۲۳ شهر و شهرهای نارنجی از ۳۱ شهر به ۴۴ شهر افزایش یافته، همچنین شهرهای زرد از ۲۵ شهر به ۸۷ شهر و شهرهای آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ شهر رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد:‌ از مردم عزیز که سفر نرفته اند تشکر می کنیم چون واقعا موقعیت خطرناکی است و افرادی که سفر رفته‌اند سفر را کوتاه کنند و بازگردند.

آنچه مسلم است که کرونا با هیچ فردی شوخی ندارد و با رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی ممکن است نتایج زیان باری برای هریک از انسانها به همراه داشته باشد. اما تنها راه مردم، در میان حرف ها ضد و نقیض مسئولان، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نرفتن به سفرهای غیر ضروری است.

ایرنا

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =