کد خبر: 6362
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
گردن درد2

گردن ما در چندین جهت حرکت می‌کند و در طول زندگی ممکن است بسیار آسیب ببیند. عوامل بسیاری می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه گردن شود اما با انجام کارهایی می‌توان کمک کرد تا به احساس بهتری برسیم.

۱- موقعیت غیرمعمول خواب 
اگر در زیر گردن شما یک بالش نامناسب باشد، هنگام بیدار شدن از خواب احساس درد می‌کنید. شاید شما روی صندلی خوابتان برده باشد یا از بالش شخص دیگری استفاده کرده باشید. این امر ناشی از وضعیت نامناسبی است که گردن را تحت فشار قرار داده است. همه افراد ممکن است آن را تجربه کرده باشند و معمولاً هم زیاد طول نمی‌کشد.

 اصلاح وضعیت خواب غیرمعمول
اگر با احساس درد از خواب بیدار شوید، با کمی استراحت و قرص مسکن به احساس خوبی می‌رسید. برای جلوگیری از تداوم این درد به پشت بخوابید و مطمئن شوید که بالش در جای مناسب قرار دارد.

۲- گرفتگی گردن
اگر لازم باشد برای انجام کاری گردن خود را در وضعیتی دشوار نگهدارید، مانند اینکه برای یک نمایش هوایی به آسمان نگاه کنید یا بار سنگینی را از روی شانه‌های خود جابجا کنید، ممکن است بعد از مدتی احساس درد کنید. البته عضلات گردن عادت ندارند که به طور مداوم در این وضعیت باشد.

 درمان گرفتگی گردن
اگر مجبور نیستید، سر خود را در موقعیت‌های غیرمعمولی نگه ندارید. اگر این کار را انجام دادید، سعی کنید بیشتر استراحت کنید و گردن خود را به آرامی بچرخانید تا ماهیچه‌های گردن آرام و شل شود. اگر هنوز هم درد دارید، استراحت و داروهای مسکن می‌تواند به درمان درد آن کمک کند. اگر بعد از چند روز هنوز درد داشتید و نتوانستید گردن خود را مانند قبل حرکت دهید، به پزشک مراجعه کنید.

۳- سندرم گردن در حالت پیامک دادن
شکل دیگری از کشیدگی گردن است و بسیار دردناک است. ساعات زیادی با گردن خمیده بر روی تلفن هوشمند، می‌تواند عضلات و تاندون‌ها را خسته کند. اوقات زیادی را برای کاری سپری کردن از جمله کامپیوتر یا سر میز کار نشستن می‌تواند این عارضه را ایجاد کند.

 درمان سندرم گردن در حالت پیامک دادن
به سمت جلو قوز نکنید مثلاً وقتی تلفن را نگاه می‌کنید، گوشی را بالاتر نگه دارید. اگر مجبور هستید مدتی در حالتی باشید که گردن به سمت جلو قرار بگیرد، کمی استراحت کنید و سعی کنید کمرتان کشیده باشد و صاف بنشینید. ورزش منظم باعث قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود و می‌تواند به مراقبت از گردن کمک کند.

۴- تیر کشیدن گردن
این اتفاق زمانی می‌افتد که به اعصاب گردن یا شانه ضربه وارد می‌شود، مثل وقتی که ورزشی را با حریف انجام می‌دهید. چیزی که احساس می‌کنید مانند یک شوک الکتریکی است که به شانه، بازو و دست وارد می‌شود. معمولاً فقط چند ثانیه طول می‌کشد اما ممکن است تا چند روز طول بکشد.

 درمان تیر کشیدن گردن
احتمالاً بدون درمان بهبود می‌یابید اما اگر غالباً داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید یا درد گردن طولانی شود، به پزشک مراجعه کنید. در این عارضه احساس بی‌حسی یا گزگز در گردن یا در هر دو بازو می‌کنید. پزشک ممکن است تمرینات مخصوص مفاصل و عضلات را به شما توصیه کند و یا انجام عمل جراحی را برای از بین بردن بافت اسکار که ممکن است به اعصاب گردن آسیب برساند، پیشنهاد کند. 

۵- حرکت ناگهانی گردن
این حالت ممکن است پس از برخورد هرگونه ضربه بی‌صدا از پشت رخ دهد و در بیشتر اوقات در هنگام برخورد یک ماشین به ماشین شما اتفاق می‌افتد که در آن گردن مثل ضربه شلاق به طور ناگهانی به جلو و سپس دوباره به عقب برمی‌گردد. به غیر از گردن درد، ممکن است احساس سردرد کنید که این درد از  جمجمه شروع می‌شود و سپس احساس گزگز ، بی‌حسی یا درد در قسمت فوقانی کمر یا بازوها می‌کنید.

درمان حرکت ناگهانی گردن 
پزشک ممکن است دارویی را برای تسکین درد توصیه کند. او همچنین ممکن است تمریناتی را برای تقویت عضلات گردن آموزش دهد. بیشتر افراد ظرف چند ماه بهبود می‌یابند.

۶- دیسک گردن
دیسک‌های نرم میان استخوان‌های کوچک ستون فقرات می‌تواند به ماده ژله‌ای آسیب‌زده و روی اعصاب گردن فشار وارد کرده و ایجاد درد کند و این درد ممکن است به سمت بازوها یا کمر نیز سرایت کند.
 

درمان دیسک گردن
کمپرس گرم و سرد می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کرده و حال فرد را بهتر کند. داروهای ضددرد و ورزش‌هایی که باعث تقویت و کشش عضلات می‌شوند نیز می‌تواند به درمان کمک کند. اگر بعد از چند ماه هنوز احساس درد داشتید، ممکن است پزشک عمل جراحی را توصیه کند.

۷- تنگی کانال نخاعی
زمانی رخ می‌دهد که فضای درون نخاع باریک می‌شود و می‌تواند به اعصاب و استخوان‌هایی که از قسمت ستون فقرات در ناحیه گردن قرار دارند تا شانه‌ها، بازوها و تا پایین پاها فشار وارد کند. آرتروز، تومورها، بیماری‌های ارثی (ژنتیکی) و سایر بیماری‌ها می‌تواند باعث بروز آن شود و احتمال وقوع آن پس از ۵۰ سالگی بسیار بیشتر است.

درمان تنگی کانال نخاعی
برای کمک به التهاب و درد می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید اما افرادی هم این کار را انجام نمی‌دهند و ممکن است به داروهای قوی‌تر پزشک  نیاز داشته باشند. همچنین ممکن است به فیزیوتراپی یا یک دوره استراحت نیاز باشد. اگر درد شدید است و به سختی می‌توانید گردن خود را حرکت دهید، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای کاهش فشار بر روی ستون فقرات توصیه کند.

۸- خار استخوانی
به رشد کوچک استخوان گفته می‌شود که بر روی استخوان‌های کوچک ستون فقرات ایجاد می‌شود. معمولاً با بزرگتر شدن این خارها ممکن است فضای اطراف نخاع را باریک کرده و نخاع یا اعصاب مهره‌ها درگیر می‌شود. شاید هم به هیچ‌وجه متوجه وجود این خارها نشوید یا ممکن است گردن سفت شده و احساس درد آزاردهنده داشته باشید و بازوهایتان را نتوانید حرکت دهید. همچنین می‌تواند باعث سردرد شود.

درمان خار مهره گردن
اگر فردی صدمه ببیند، پزشک ممکن است داروی مسکن را پیشنهاد کند. اگر خار گردنی دامنه حرکات را محدود کند یا روی اعصاب فشار وارد کند، ممکن است برای درمان آن نیاز به جراحی داشته باشید.
 

۹- تومور نخاعی
در بیشتر مواقع این نوع تومور از قسمت دیگری از بدن به ستون فقرات سرایت می‌کند، به گونه‌ای که به عصب فشار می‌آورد و صدمه می‌زند اما همچنین می‌تواند از ناحیه گردن شروع شود. ممکن است در بازوها یا پاها احساس ضعف یا بی‌حسی ایجاد کند. این تومورها اغلب سرطانی هستند، بنابراین در صورت بروز این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان تومور نخاعی
ممکن است جراح برای برداشتن فشار از روی اعصاب، نیاز به برداشتن کامل تومور یا بخشی از تومور کند و اگر سرطانی باشد، پزشک ممکن است پرتودرمانی یا شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول‌های تومور باقی مانده توصیه کند.

۱۰ - بیماری دیسک دژنراتیو
با افزایش سن، دیسک‌های بین مهره‌های گردن خشک می‌شوند و حالت اسفنجی کمتری پیدا می کند و می‌تواند باعث پاره شدن یا شکافتن دیسک شود و ژله داخل دیسک را خارج کند. همچنین ممکن است بهبود یافته و بافت اسکار ایجاد کند که ضعیف‌تر از بافت طبیعی است. فضای بین مهره‌ها می‌تواند کوچکتر شود و نحوه قرارگیری ستون فقرات بر روی یکدیگر را تغییر دهد و باعث درد شود و در نهایت منجر به آرتروز می شود.

 درمان دیسک دژنراتیو
تغییر سبک زندگی می‌تواند به فرد کمک کند. نحوه نشستن و خوابیدن و همچنین چیزی که بر روی آن می‌نشینید و یا می‌خوابید، می‌تواند تفاوت ایجاد کند. دارو نیز می‌تواند به درمان آن کمک کند. اگر این عارضه شدید باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =