کد خبر: 6356
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی علیه سندرم حاد تنفسی شدید ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق رژیم غذایی، ورزش منظم و خواب از اقدامات معقول است.

درک این نکته ضروری است که یک سیستم ایمنی خوب لزوماً باعث نمی شود ویروس از بدن ما خارج شود. با این حال، می تواند شدت آن را کاهش دهد. بزرگترین مسئله، کاهش آسیب پذیری میباشد و این چیزی است که متخصصان بهداشت عمومی روی آن تمرکز کرده اند. توصیه های آنها شامل شستن مکرر دست ها، سعی در حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از دستمال و آرنج  برای نگه داشتن عطسه و سرفه است که با انتقال قطرات می توانند ویروس ها را انتقال دهند.

بیماری هایی که بسیاری از افراد مسن با آنها درگیر هستند مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و بیماری های ریوی، سالمندان را به بروز عوارض شدیدتر در پی هرگونه عفونت مستعد می کنند. در نتیجه، افراد با بیماری های زمینه ای باید سعی کنند آنها را تحت کنترل خود درآورند. احتمالاً در این شرایط استفاده از واکسن آنفولانزا ایده خوبی است، زیرا احتمالاً ریه هایی که تحت استرس ویروس آنفولانزا قرار بگیرند، نمی توانند از پس دوره اضافی COVID-۱۹ به خوبی بر بیایند.

تغذیه خوب، روده سالم

رژیم غذایی، نقطه ای خوب برای شروع است، زیرا به گفته متخصصان بهداشت، ۸۰٪ سیستم ایمنی بدن در روده است. روده سالم مقاومت بالاتری را فراهم می کند. رژیم مدیترانه ای با تاکید بر میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، ماهی چرب، آجیل و روغن زیتون ، گزینه ای سالم است. این رژیم مقادیر زیادی از ویتامین ها از جمله ویتامین های A ، B۲ ، B۶، B۱۲، C، D و E را تامین می کند.

این رژیم روی، آهن، سلنیوم و سایر مواد معدنی و آنتی اکسیدان های گیاهی را فراهم می کند. در نهایت، این رژیم چربی های سالم حاصل از روغن ماهی را تامین می کند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که بزرگسالان مسنی که همراه با رژیم مدیترانه ای روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی مکمل ویتامین D مصرف می کردند، بعد از یک سال سلول های T تا حدی بالاتری داشتند، که نشان دهنده تقویت سیستم ایمنی است.

گوشتهای فرآوری شده و سرخ شده خوب نیستند و ضمنا گوشت در کل باید محدود شود. غذاهای کامل همیشه ترجیح داده می شوند و مصرف یک دوز سالم از غذاهای تخمیر شده، از جمله کلم، ماست و کفیر، بسته به نوع فرهنگ محلی، نیز تشویق می شود. فیبر و عدس نیز غذاهایی هستند که برای میکروبیوم سالم روده مصرف میشوند.

میکروبیوم پوست نیز ضروری است و می توان با جلوگیری از حساس شدن آن توسط اشعه ماوراء بنفش با استفاده از صابون های ملایم و مواد شیمیایی قوی در عطرها، مرطوب کننده ها و لوسیون ها، به سالم ماندن آن کمک کرد.

مدیریت استرس

در این اوقات دشوار، به دلایل متعددی استرس بیش از گذشته است. همانطور که بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند، استرس بدن را برای ابتلا به عفونت مستعد میکند. استرس به تولید بیشتر سیتوکین ها که باعث التهاب در بدن می شوند مرتبط است. ثانیا، تحت استرس، افراد به عادتهای سالم مانند خواب کافی و خوردن غذای سالم توجه کمتری می کنند که این امر تاثیر منفی بر ایمنی بدن دارد.

بنابراین بزرگسالان مسن تر باید روش های تسکین دهنده استرس مانند: یوگا، مدیتیشن، ورزش روزانه و سایر تکنیک های ریلکسیشن را در زندگی خود به کار گیرند. برای تقویت آمادگی قلبی عروقی، مهم نیست که فرد چقدر کند، ضعیف و یا از فرم خارج باشد، باید در درازمدت تمرینات ورزشی انجام شود. این عمل نه تنها تعداد عفونت ها را کاهش می دهد بلکه باعث بهبودی سریع تر می شود. افزایش گردش خون، سلولهای ایمنی بدن که در خواب زمستانی در مناطق مختلف بدن هستند بسیج می کند و این امر باعث تقویت دفاعی سیستم ایمنی می شود.

با اینکه که ممکن است یک نوشیدنی گاهی خوب باشد، توصیه نمی شود برای مقابله با اضطراب و ترس به مصرف سیگار، نوشیدن یا مواد مخدر روی آورید. این موارد معمولا عملکرد ایمنی بدن را در سطح اپیتلیال، سلولهایی که سطح کلیه اندامهای داخلی را میپوشانند و خط مقدم دفاعی در برابر مهاجمین را فراهم می کنند، مختل می کنند.

اگر اخبار به روز در مورد COVID-۱۹ شما را ناراحت می کند، یک زمان در روز را برای اطلاع از اخبار تعیین کنید و در سایر مواقع از آن دور باشید و فقط سایتهای قابل اعتماد را بررسی کنید.

خواب کافی

خواب یکی از قوی ترین موارد کاهنده استرس برای انسان میباشد. خواب این امکان را فراهم میکند که کل بدن، از جمله مغز مشغول، مجدداً تنظیم شود. در صورت کمبود خواب، هورمون های استرس مانند کورتیزول افزایش می یابند، تا بدن خسته، بیدار و هوشیار شود. با این حال، این امر انرژی سیستم ایمنی بدن را منحرف میکند.

مطالعات نشان می دهند که میزان کمتری سلول T در افرادی که به طور مزمن دچار کمبود خواب هستند وجود دارد و افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب شب دارند، ممکن است تا ۴ برابر بیشتر از افرادی که هفت ساعت یا بیشتر میخوابند، سرما بخورند.

تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه نه تنها مردم را تا اواخر شب بیدار نگه می دارند، بلکه نور آبی که از آنها ساطع می شود نیز در طولانی مدت برای سلامتی مضر است. بهتر است چنین وسایلی را خاموش کرده و روال خواب سالم را جایگزین کنید، تا اضطراب را کاهش داده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

تقویت سیستم ایمنی

یک راهکار خوب دیگر انتخاب مواد مغذی است که ممکن است در آب و هوا یا مواد غذایی شما وجود نداشته باشند. به عنوان مثال، ویتامین D در افرادی که در آب و هوای شمالی و نور خورشید کمتری زندگی می کنند، کم است. برای دریافت سطح طبیعی، مصرف روزانه یک مکمل حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D پیشنهاد می شود، اما در صورت مقادیر پایین تر ویتامین D شما، یک مشاوره پزشکی توصیه می شود. از آنجا که این یک ویتامین محلول در چربی است، باید با غذاهای چرب مصرف شود تا جذب به حداکثر برسد.

همچنین استفاده از گیاهانی مانند سیر، زنجبیل، رزماری، پونه کوهی و زردچوبه که ترکیبات ضد التهابی طبیعی هستند و به دفع ویروس های تنفسی  شما کمک می کنند، پیشنهاد می شود.

منبع: News Medical
برداشتی آزاد از "سایت آزمایشگاه مندل"

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =