کد خبر: 9497
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
شریفی/آموزش

رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: سرانه آموزشی کارکنان از ۱۶ ساعت به ۲۴ ساعت در سال جاری افزایش یافت.

مهدی شریفی، رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌ها گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۴ هزار و ۷۲ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی، تخصصی و کارگاهی برای کارکنان صندوق برگزار شده است که پیش بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به بیش از ۱۵ هزار نفر ساعت افزایش یابد.

 او با اشاره به برگزاری ۵۳ دوره آموزشی طی سال جاری، پیش بینی کرد که با افزایش آن به ۶۰ دوره طی ماههای آینده سرانه آموزش هم افزایش یابد.

شریفی با مقایسه آماری مجموع دوره‌های برگزار شده طی سال جاری با سال گذشته، میزان آموزش ارائه شده در سال ۱۴۰۱ را ۹ هزار و ۸۴۵ نفر ساعت با حضور جامعه آماری هزار و ۶۷۰ نفر ذکر کرد.

او روند رو به رشد و جهش قابل توجه در میزان و آمار شرکت کنندگان را مورد اشاره قرار داده و تصریح کرد: این رشد با نگاهی به میزان آموزش‌های ارائه شده در سال ۱۴۰۰ که حدود هزار و ۷۰۲ نفر ساعت برای جامعه ۶۸۵ نفری قابل توجه است.

استقبال بی سابقه شرکت کنندگان

شریفی با اشاره به جامعه آماری شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی تخصصی و کارگاهی با شرکت هزار و ۴۷۰ نفر طی سال جاری، تجربه موفق صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت که با استقبال بی سابقه کارکنان در کلاسها و کارگاه‌های تخصصی همراه بوده را خاطرنشان کرد.

او رویکرد صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت را پرهیز از اجبار و الزام برای شرکت کارمندان در دوره های برگزار شده و نگاه حاکم در واحد آموزش را مبتنی بر نیاز آموزش کارکنان حسب ضرورت شغل خواند و افزود: مطابق گزارش مدیران، استقبال شرکت کنندگان از دوره آموزشی برگزار شده به میزانی است که مجبور به اولویت‌بندی برای حضور نفرات هستند.

رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت این امر را منبعث از ریل گذاری موفق واحد آموزش صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت دانست و خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی صندوق عموما در راستای ارتقای سطح رضایتمندی جامعه هدف و بازنشستگان است.

به گفته او، در پایان دوره‌های آموزشی با توزیع فرم‌هایی نظرات و ایده‌های شرکت کنندگان اخذ و مکانیزم‌های تشویقی برای آن درنظرگرفته می شود.

دوره ویژه کارکنان در آستانه بازنشستگی

او در ادامه با توضیح درباره برگزاری دوره های ویژه ۲ روزه برای آموزش آن‌دسته از کارکنان که در آستانه بازنشستگی هستند، گفت: رویکرد واحد آموزش صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت این است که فرد در آستانه بازنشستگی رها نشود و با توجه به ورود به مرحله جدید سالمندی، در دو سال پایانی خدمت با قوانین و مقررات صندوق آشنا شده و روز دوم نیز با  آموزش مباحث روانشناسی از بعد روانی آماده ورود به دوره سالمندی شود.  

او با اعلام بازخورد مثبت و تجربه موفق صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در برگزاری این دوره های آموزشی برای کارکنان در آستانه بازنشستگی اعلام کرد: پس از گزارش‌ها و جلسات تخصصی کد مصوب وزارت نفت اخذ شده که تمامی شرکت‌ها امکان برگزاری این دوره‌ها را داشته باشند و صندوق نیز هر ساله این دوره ها را برای شرکت‌های دیگر در قالب معرفی مدرس و همکاری با سایر مراکز آموزشی صنعن نفت برگزار می کند.

فرایند ایجاد واحد آموزش

رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به درک اهمیت و ضرورت آموزش در صندوق‌ها، به فرآیند تشکیل واحد آموزش در این بخش پرداخته و توضیح داد: در ابتدا واحدی به نام آموزش در صندوق‌های بازنشستگی وجود نداشت و این موضوع  در حد یک رابط اداری بود که خدمات خود را از شرکت ملی نفت ایران دریافت می کرد. نگرش علمی حاکم بر صندوق‌ها و توجه ویژه مدیران بر ضرورت و اهمیت جایگاه آموزش اقتضا می کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همیاری کارکنان متعهد صندوق‌ها امکان تحقق نظرات و ایده های تخصصی مدیریت ارشد صندوق فراهم گردد. از این رو واحدی تحت عنوان آموزش و توسعه مدیریت به شکل مستقل و تخصصی در زیر مجموعه معاونت منابع انسانی ایجاد شد.  

نگاه برنده نگاه هزینه‌ای است

او با اشاره به نگاه جدید کشورهای توسعه یافته از مقوله آموزش خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ دنیا تاکید دارند که آموزش هزینه هست و نگاه واحد آموزش صندوق هم این است.

به اعتقاد شریفی، زمانیکه یک سازمان نگاه هزینه ای به مقوله آموزش نداشته باشد، ممکن است تصمیمات بعد آن را هم تحت شعاع قراردهد؛ اما با نگاه هزینه‌ای به تبع آن دنبال برگشت هزینه و یا سرمایه‌ای است که در این صورت بهره وری هم افزایش خواهد یافت.

رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثریت نیروهای صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با مدرک کارشناسی موضوعات مورد نیاز را در  دوران دانشگاه فراگرفتند، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم با یک دوره ۲ روزه کوتاه طراحی شده این نفرات در موضوعات آموزشی موردنظر ما متخصص شود. رسالت اصلی آموزش تبدیل ذهن خالی به ذهن‌های باز است. به عنوان نمونه طرح موضوعی در این دوره ها می تواند جرقه ای  در ذهن کارمند ایجاد کند که  به عنوان روزنه ای در آینده نگری خود از آن بهره گیرد.  از اینرو واحد آموزش صندو های بازنشستگی صنعت نفت صرفا به دنبال تکمیل ساعت و سرانه آموزش نیست.

به گفته او، اهمیت موضوع آموزش حتی در دوره کرونا هم خللی در برگزاری آموزش صندوق ایجاد نکرد.

هر منطقه یک صندوق

رئیس آموزش و توسعه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت مقوله آموزش را با توجه به جامعه بالغ بر ۹۰ هزار نفری بازنشستگان که از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت خدمات دریافت می‌کند، حائز اهمیت خواند و افزود: نیروی انسانی شاغل در هشت منطقه صندوق، زائرسرا و  واحدهای ستادی به بازنشستگان خدمات ارائه داده و بخش اعظمی از نیروهای شاغل در ‌دفاتر نمایندگی در حدود ۴۸ شهر از سراسر کشور هستند که به صورت صندوق کوچک در آن شهر براساس جمعیت بازنشسته درحال خدمت‌رسانی هستند.

ماموریت جذب نیروی انسانی

شریفی در ادامه با اشاره به ماموریت سالهای اخیر واحد آموزش صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در زمینه جذب نیروی انسانی توضیح داد: در عمل به این ماموریت، تلاش شده با تعریف مکانیسمی افراد شایسته جذب صندوق شوند که مشتمل بر آزمون، مصاحبه شغلی، مصاحبه های عمومی و روانشناختی است.

شریفی گفت: بدون شک خروجی واحد آموزش با برگزاری دوره‌های کارآمد و موردنیاز می‌تواند در جذب نیروی انسانی شایسته موثر باشد.

او با اشاره به ماهیت فعالیت در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت که متمایز با دیگر بخش‌های عملیاتی صنعت نفت است، نیازهای آموزشی این مجموعه را هم متفاوت با دیگر مجموعه ها دانسته و آن را در راستای ماموریت اصلی آن یعنی ارتقای سطح رضایتمندی بازنشستگان با توجه به منابع در اختیار خواند.

 شریفی با تاکید بر اینکه برای افزایش رضایتمندی باید هزینه شود، تصریح کرد: دراین راستا حرکت اصلی ما طراحی آموزش مهارت‌های ارتباطی با هدف ارتباط موثرتر کارکنان با بازنشستگان است و دراین زمینه با مراکز آموزشی دولتی و خصوصی برتر کشور قراردادهای همکاری منعقد شده است.

تنوع برگزاری دوره های آموزشی

او دوره های آموزشی برگزار شده از سوی واحد آموزش صندوق‌های بازنشستگی را شامل موارد متنوعی از جمله: آیین نگارش و مکاتبات اداری، آشنایی با خدمات و مقررات صندوق، قانون مبارزه با پولشویی، بسته خدمات و مراقبت‌های پرستاری، آشنایی با نکات کاربردی اکسل مقدماتی و پیشرفته، آشنایی با دوره روانشناسی سالمندی، شناخت اختلالات شخصیت در گروه سنی سالمندان، کارشناسی و ارزیابی خسارت درمان، آشنایی با کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، ‌کارشناسی و ارزیابی بخش کدینگ بیماری‌های پوستی، مقدمات و اصول پذیرش درمان، بررسی قیمت فاکتورهای تجهیزات پزشکی، آشنایی با سامانه بیمه سلامت، آشنایی با خدمات صندوق به طور خاص، قوانین و کنترل محاسبات بازنشستگی، کنترل استرس‌های ناشی از کار ویژه مددکاران، ایمنی بهداشت محیط زیست، آشنایی با سامانه سیستم سما، دوره فنون پذیرایی و تشریفات، آشنایی با دوره‌های تخصصی شبکه ذکر می‌کند.

دوره استانداردهای جدید حسابداری، آشنایی با کدهای تخصصی ژنتیک، آشنایی با صورت‌های سود و زیان واحدهای مالی، آشنایی با مالیات بر درآمد، ترازمالی تلفیقی، آشنایی با خدمات صندوق، مدیریت استرس، آشنایی با نیازهای اساسی انسان در دوره سالمندی، هوش هیجانی، اصول کمک‌های اولیه، تئوری انتخاب درچهار فصل بخش دیگری از دوره هایی است که در دستور کار واحد آموزش است.

شریفی با اشاره به روند رو به افزایش آمار بازنشستگان یادآور شد: صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت راهی جز اینکه متوجه جامعه هدف خود باشد، ندارد. هر چند صندوق، صرفا خدمت دهنده به بازنشستگان نیست و یکی از ماموریت‌های اصلی آن سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد است که در سطح کلان وظایف آن قرار دارد.

برای مشاهده جلوه‌ای از عملکرد واحد آموزش اینجا کلیک کنید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =