بیات

بر اساس محاسبات پایان سال ۱۴۰۱ ضریب اکچوئری که نشان‌دهنده ضریب پایداری صندوق است نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. این عدد امسال و سال آینده با وجود افزایش تعهدات صندوق‌ها دوباره افزایش خواهد یافت.

 عبدالحسین بیات روز چهارشنبه (یکم آذرماه) در بیست و سومین نشست سراسری رؤسای کانون‌های بازنشستگی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت که در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص بازنشستگان و اینکه آن‌ها آیینه تمام‌نمای شاغلان هستند، گفت: اگر مشکلی در وضعیت معیشتی این قشر از کارمندان محترم صنعت نفت ایجاد شود، سبب ناامیدی و بی‌انگیزگی در بخش شاغلان صنعت نفت خواهد شد و این پدیده فرایند توسعه صنعت نفت و تولید را با پیامدهای منفی مواجه می‌کند؛ ازاین‌رو شأن و منزلت بازنشستگان و شاغلان رابطه مستقیم و ناگسستنی با یکدیگر دارند.

 وی تأکید کرد: بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت در همۀ ادوار از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و برنامه‌های توسعه اول تا ششم توسعه، همواره در خدمت میهن اسلامی، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه ما در مقابل بازنشستگان صنعت نفت و آینده آن‌ها مسئولیم، اذعان کرد: بر اساس تکالیف هیئت‌امنای صندوق همه فرایندهای کاری می‌بایست به اعتلای اقتصادی صندوق منجر شود؛ در این میان کانون‌های بازنشستگی می‌توانند یکی از دریچه‌های هم‌اندیشی میان بازنشستگان ارجمند و صندوق‌ها برای تعالی امور باشند.

 افزایش ارزش دارایی‌ها

 بیات با یادآوری برگزاری مجمع‌عمومی سالانه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در هفته گذشته، گفت: هم اکنون دارایی‌هایی صندوق بالغ بر چهارصد همت افزایش یافته است؛ یکی از تکالیف مهمی که بر دوش ما گذشته شده است حفظ و افزایش ارزش دارایی‌های صندوق است؛ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هم اکنون صندوق در مسیر بسیار خوبی قرار دارد. البته اگر برخی بی‌تدبیری‌های غیرکارشناسانه خارج از مجموعه، خللی در آن ایجاد نکند درحالی‌که این بنگاه اقتصادی، مستقل و غیردولتی است.

 وی با اشاره به محتوای گزارش شده به اعضای هیئت‌امنا اظهار کرد: طی سال گذشته ۵۶۹۹ مورد وام قرض‌الحسنه از منابع بانک قرض‌الحسنه مهر و ۱۹۶۶ مورد وام قرض‌الحسنه از طریق منابع صندوق به عزیزان بازنشسته صنعت نفت اعطا شده است؛ همچنین ۲۴۵۶ مورد وام تعمیرات مسکن و ۱۳۰۸ مورد وام تأمین مالی در حوزه بازنشستگی پرداخت شد.

 ایمن‌سازی مسیر تامین نقدینگی

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: یکی از تصمیمات اصلاحی و ایمن‌کننده و مهم هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت فاصله‌گرفتن از شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه این صندوق بوده است؛ زیرا در نظام شرکتی همیشه این احتمال هست که به‌خاطر برخی مسائل اداری، حقوقی و مالیاتی حساب‌های مالی آن‌ها مسدود شود و سبب ایجاد مشکل برای ما در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان شود؛ لذا هم اکنون عمده سهام شرکت‌ها به «شرکت اهداف» منتقل شده است تا مسیر تأمین نقدینگی برای پرداخت مستمری از ضریب پایداری بالاتری برخوردار شود که به لطف خداوند این مسیر پایدار و ایمن است و ریسک مسدود شدن حساب‌های صندوق‌ها ناشی از مسائل مختلف شرکت‌های گروه اقتصادی کاهش یافته است. 

  افزایش سودآوری

 بیات افزود: در سال ۱۴۰۰، درآمد عملیاتی شرکت اهداف 58/6 همت بود؛ این رقم در سال ۱۴۰۱، با ۶۶ درصد رشد به 97/4 همت رسید. سود خالص این مجموعه طی بازه زمانی یاد شده ۳۸ همت بوده است. باتوجه‌به اینکه همواره تلاش کرده‌ایم بخش قابل‌توجهی از سود مجموعه مجدداً در چرخه سرمایه‌گذاری پروژه‌های سودآور قرار گیرد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های مدون صورت‌گرفته شرایط اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت تا ۲۵ سال آینده پایدار خواهد بود.

 سود شرکت‌ها برای مستمری و توسعه سرمایه‌گذاری

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها تصریح کرد: هم اکنون بازنشستگان از سود شرکت‌ها بهره‌مند هستند به این معنا که هر ماه حدود دو سوم مبلغ هر مستمری و مقرری از محل سودآوری شرکت‌ها تأمین می‌شود؛ بنابراین سود شرکت‌ها به ۲ بخش تقسیم می‌شود نخست تأمین پرداخت مستمری‌های ماهانه و دوم توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری‌های در دست اجرا با رویکرد افزایش ارزش دارایی‌های صندوق و تامین منابع مولد و پایدار برای تقویت پایداری صندوق‌ها.

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تشکیل کارگروه فروش ارز در شرکت‌های گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: هم اکنون ارز حاصل از فروش محصولات واحدهای تولیدی این گروه اقتصادی به واحدهای ارزی بانک‌های رسمی کشور فروخته می‌شود. فرایندی جدید که مورد تقدیر سازمان‌های ذی‌ربط قرار گرفت.

 بیات ادامه داد: در مجموع حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جاری در حال انجام است که بیش از ۳ میلیارد دلار از این میزان سرمایه‌گذاری‌ها را هلدینگ سرمایه‌گذاری اهداف انجام داده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۵ کل سرمایه‌گذاری‌های جاری صندوق به ثمر برسد و سالانه 2/5 میلیارد دلار به درآمدها صندوق افزوده شود و البته این به معنای این نیست که سود حاصل را باید هم اکنون هزینه و توزیع کنیم خیر صندوق آینده و شاغلان دارد که باید در آینده تعهدات خویش را نسبت به آنها انجام دهد و همچنین باید تناسب میان حقوق شاغل و مستمری بازنشسته دوسویه برقرار باشد.

 وی تصریح کرد: گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت با اتمام فرایند خریداری ۱۲ درصد سهام پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس به بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد. خریدی که انجام مراحل آن آسان نبود؛ اما به دلیل تأثیر مثبت این اقدام بر توان اقتصادی و پایداری صندوق‌ها لازم بود که انجام شود.

 بیات در خصوص آخرین وضعیت پرداخت اقساط خرید سهام پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس نیز اظهار کرد: حصه نقدی و قسط نخست این سهام به مبلغ ۴۶ همت پرداخت شده است و قسط دوم آن به مبلغ ۱۴ همت تا روزهای آینده (۵ آذر) پرداخت خواهد شد.

 پروژه‌ها

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بخشی دیگر از سخنان خود به پروژه‌های نزدیک به مرحله بهره‌برداری گروه اقتصادی صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی کشور که گروه اقتصادی صندوق‌ها آنجا نیز سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما متأسفانه راکد مانده بود پروژه ایران ال‌ان‌جی است. خوشبختانه این طرح در فهرست پروژه‌های فعال قرار گرفته است، ساخت مخازن «ال‌پی‌جی و ال‌ان‌جی» طرح ایران ال‌ان‌جی به مرحله نهایی نزدیک است و به‌زودی مانند واحدهای نیروگاهی وارد چرخه درآمدزایی می‌شوند.

 بیات ادامه داد: هرکدام از بخش‌های ایران ال‌ان‌جی که تکمیل شود در چارچوب برنامه «خلق منابع پایدار» برای سهام‌داران قرار خواهند گرفت، ازاین‌رو پس از درآمدزایی از نیروگاه تولید برق، امسال و اوایل سال آینده نیز مخازن ال‌پی‌جی و ان‌جی‌ال به بهره‌برداری خواهند رسید و تا رسیدن واحدهای شیرین‌سازی و مایع‌سازی به مرحله تولید، این بخش‌ها توسط صنایع متقاضی قابل‌بهره‌برداری خواهند بود.

 طرح‌های نزدیک به بهره‌برداری

 وی افزود: گام (فاز) نخست طرح توسعه مخازن و بندر فراسکو عسلویه و پتروشیمی نخل آسماری واحد پنتااریتریتول تا آخر امسال راه‌اندازی خواهد شد و همچنین کارخانه NGL۳۱۰۰ به امید خدا در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

 وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته همۀ امور مربوط به سرمایه‌گذاری و حسابرسی‌های مالی در مجموعه اهداف انجام خواهد شد.

 تولید

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت به شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نفت جی، نفت سپاهان، پترو پالایش کنگان و پتروشیمی خارک واحدهای تولیدی گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت هستند که خوشبختانه در میانگین و در ۲ سال گذشته میزان تولید این مجموعه‌ها بیشتر از برنامه مصوب سال گذشته بود و سودآوری خیلی خوبی داشتند که این سود در مسیر پیش‌گفته یعنی تأمین منابع پرداخت مستمری ماهانه استفاده شده و خواهد شد.

 دانش‌بنیان

 بیات به گسترش و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد و افزود: گروه شرکت‌های دانش‌بنیان مانند توربوکمپرسور، پارس پنگان، طوس پیوند، تهران سوفا و وتکو و غیره به‌سرعت در حال طراحی و ساخت تجهیزات جدید هستند که راهبرد صادرات محوری نیز برای آنها مورد تأکید قرار گرفته است؛ ازاین‌رو در سه حوزه طرح‌های در دست اجرا، شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه اقتصادی شاهد تحولات چشمگیر هستیم که پیامد همه این اقدامات به نفع پایداری صندوق‌هاست.

 بیات شفاف‌سازی صورت‌های مالی، ابلاغ آیین‌نامه سفرهای خارجی و اصلاح آن را از جمله اقدامات صورت‌گرفته در صندوق بازنشستگی باهدف جلوگیری از فساد مالی اعلام کرد و گفت: هدف اصلی ما در صندوق بازنشستگی نفت رسیدن به وضعیت و منابع پایدار است، همچنان تلاش می‌کنیم تا این منابع پایدار، قابل‌اطمینان و بلندمدت باشند؛ زیرا رویکرد صندوق رویکردی اقتصادی برای دستیابی به منابع پایدار است تا با توانمندسازی بتواند خدماتی در شأن بازنشستگان عرضه کند.

 افزایش ضریب مهم بیمه‌ای

 بیات گفت: بر اساس محاسبات پایان سال ۱۴۰۱ ضریب اکچوئری که نشان‌دهنده ضریب پایداری صندوق است نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. این عدد امسال و سال آینده با وجود افزایش تعهدات صندوق‌ها دوباره افزایش خواهد یافت چون بخشی از طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید. هم چنین بهره‌وری در شرکت‌های تولیدی افزایش‌یافته است و خرید سهام هلدینگ خلیج‌فارس برای صندوق‌ها بلافاصله ایجاد ارزش کرده است؛ لذا وضعیت اکچوئری صندوق‌ها سال‌به‌سال بهبود خواهد یافت و در شرایط بدون حوادث غیرمترقبه خاص، وضعیت صندوق‌ها تا ۲۵ سال آینده پایدار خواهد بود.

مشاهده تصاویر (اینـــــجا) 

مشاهده فیلم (اینـــــجا) 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =