ارائه گزارش شرکت عملیات اکتشاف نفت در هیئت رئیسه صندوق‌ها

مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: حدود ۳۶ میلیون دلار قرارداد به امضا رسانده‌ایم که همه آنها در حال اجرا و عملیاتی است این حجم از پروژه در قیاس با پروژه‌های سال ۱۴۰۰ که حدود ۶ میلیون دلار بوده، رشد قابل‌توجهی داشته است.

 عبدالمهدی مجتهدی پس از تشریح گزارش در نشست هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی صندوق‌ها با اشاره به اینکه شرکت عملیات اکتشاف نفت زیرمجموعه شرکت اویک است، اظهار کرد: شرکت عملیات اکتشاف دارای دو یارد در اهواز و تعداد هشت دکل حفاری است که از این هشت دکل تا سال ۱۴۰۰ پنج دکل به‌صورت هم‌زمان فعال بوده و در حال حاضر هر ۸ دکل عملیاتی و مشغول به کار است.

 وی گفت: در حال حاضر قریب ۱۵۰ میلیون دلار پروژه در حال انجام در شرکت فعال است که همه ظرفیت تجهیزاتی شرکت به‌کارگیری شده و این مهم جزء با همدلی و کار تیمی در مجموعه عملیات اکتشاف و حمایت‌های شرکت OIEC میسر نمی‌شد.

 مجتهدی افزود: دو دکل در میدان نفتی منصورآباد برای شرکت پترو ایران، یک دکل در میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه برای شرکت سی لند، دو دکل برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای چاه شادگان و آقاجاری که در مجموع حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با این شرکت به امضا رسیده، یک دکل در میدان نفتی چشمه خوش برای شرکت پسکو، دو دکل در میدان نفتی آزادگان که برای اولین‌بار موفق به انجام پروژه EPD به ارزش ۴۶ میلیون دلار در این میدان نفتی شدیم و اسیدکاری ۳۰ حلقه چاه با شرکت پتروپارس به ارزش ۲۰ میلیون دلار از جمله پروژه‌های شرکت عملیات اکتشاف نفت است.

 مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ شرکت یا زیان‌ده بود و یا سودی نداشت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ توانستیم بدهی به شرکت اویک را تسویه کنیم و با خدمات‌رسانی برای چاه‌های میدان نفتی رامشیر و منصوری با شرکت پژواک و با شرکت مپنا، بدهی‌های مرتبط تهاتر شد، در ضمن در سال پیش میزانی معین و قابل‌توجه سوددهی داشتیم که به‌عنوان سودآورترین شرکت گروه اویک ارزیابی می‌شود.

 مجتهدی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از پروژه‌های سنواتی این شرکت که مربوط به ۱۵ سال گذشته است، گفت: موفق شدیم ۴۰ پروژه سنواتی را در سال پیش تسویه کرده و مفاصاحساب بگیریم و مابقی در دست اقدام است، همچنین همه بندهای حسابرسی و تکالیف مجمع در سال پیش را انجام داده‌ایم که در مجمع امسال هیچ بند حسابرسی نداشته‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه عمده کار شرکت عملیات اکتشاف نفت دکل‌داری، سرویس‌دهی و خدمات حفاری و بهره‌برداری است، افزود: قراردادهای ما تا پایان سال مشخص شده است و هم اکنون به فکر سال‌های آینده هستیم و اگر بتوانیم مطالبات را وصول کنیم، اورهال تجهیزات، دستگاه‌ها و توسعه و خرید ابزار به‌منظور درآمدزایی بیشتر در اولویت کارهای ما قرار دارد.

 مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت در پایان گفت: در راستای افزایش بهره‌وری و استانداردسازی فرایندها و ایمن‌سازی کار موفق به دریافت گواهینامه‌های ایزو (ISO ۹۰۰۱, ISO ۱۴۰۰۱, ISO ۴۵۰۰۱) و همچنین اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی برای شرکت در مناقصات نیز از جمله اقدام‌های مهم این شرکت است.

مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت روز یکشنبه (۲۹ مردادماه) با حضور در نشست هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آخرین وضعیت این شرکت را تشریح کردند.

افزایش ۶ برابری رقم قراردادهای شرکت عملیات اکتشاف نسبت به سال ۱۴۰۰

بنگاه‌های اقتصادی توانمند و خصوصی توان کار در بخش بالادستی صنعت نفت را دارند

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، پیش از ارائه گزارش شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: رویکرد ما از روز نخست شروع کار در صندوق‌ها، شفاف‌سازی بود؛ این امر صرفاً ناشی از سیاسی‌کاری نیست بلکه تکلیف دینی است. به‌طور نمونه، اکنون با گذشت حدود دو سال همه ذی‌نفعان و عموم با نام و نشانی شرکت‌ها و پروژه‌های صندوق‌ها آشنایی دارند. راهبردها، رویکردها و مقدار کم یا زیاد کارهای توسعه و تولیدی را اعلام کردیم.

وی افزود: باید به‌طور مستمر راهبردها و روندها را به‌منظور رفع و تأمین نیاز جامعه ذی‌نفعان بهبود بخشید.

 بیات در خلال گزارش مدیران شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: به نفع اقتصاد کشور است که بخش خصوصی و غیردولتی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی مانند « میدان سروک آذر» را توسعه دهد. الگوی سروک آذر نمونه موفقی از حضور بخش خصوصی در بخش‌های بالادستی صنعت نفت است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها افزود: باید بررسی شود در دولت‌های پیشین و تاکنون تا چه میزان از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بخش غیردولتی برای توسعه صنعت نفت به‌کار گرفته شده است.

بیات با بیان اینکه در اقتصاد مردمی نباید انتظار داشت دولت‌ها تأمین‌کنندۀ منابع باشند، گفت: باید تأمین منابع بخش خصوصی کارآمد از طریق صندوق توسعه ملی صورت گیرد تا بخش خصوصی بتواند با فعالیت مؤثر برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند. فرایند درست اقتصادی در عصر کنونی چنین ماهیتی دارد؛ بنابراین با دیدگاه‌های اقتصادی به سبک سابق (تامین منابع از طریق دولت و کار از طریق بخش‌های غیردولتی) نمی‌شود انتظار پیشرفت و توسعه داشت، بلکه باید بخش‌های غیر دولتی برای پیشبرد کارهای توسعه کشور هم تامین منابع نمایند و هم اجرای کارهای توسعه را بعهده بگیرند، منتهی صندوق توسعه ملی و بازارهای مالی و پولی باید به کمک بخش‌های غیردولتی بیایند.

وی در ادامه افزود: دیدگاه‌های راهبردی مقام معظم رهبری در اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی ناظر به مباحثی برای چابک‌سازی و نظم‌بخشی به اقتصاد در چارچوب مردمی‌سازی آن است. ازاین‌رو، جایگاه دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و نظارتی است. ازاین‌رو شرکت‌هایی مانند عملیات اکتشاف نفت باید بتواند از طرق مختلف تامین منابع کند و از صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند چون بخش غیردولتی است و برای اقتصاد کشور و صنعت نفت فعالیت می‌کند.

بیات در این نشست نیز به اهتمام ویژه وزیر نفت نسبت به مقوله استقلال صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: از وزیر محترم نفت تشکر می‌کنم که در این دو سال در حفظ و تقویت استقلال صندوق نفت پیشگام و یاری‌رسان بودند.

وی در اشاره‌ای کوتاه به پیامدهای منفی عدم رعایت استقلال صندوق نفت گفت: در گذشته به دلیل عدم توجه به استقلال صندوق‌ها برخی منابع در شرایطی قرار گرفته بود که برای آن ارزش‌افزوده کافی و مطلوب ایجاد نشد. در این دو سال به موارد این‌چنینی ورود کردیم و منابع صندوق‌ها را در مسیر ارزش‌آفرینی قرار دادیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در خصوص مقوله منابع انسانی و حقوق و دستمزد نیز در گزارش بخش منابع انسانی شرکت عملیات اکتشاف نفت گفت: بهبود حقوق و دستمزد باید متوازن با بهبود کمی و کیفی و کار کارکنان و دست‌اندرکاران باشد.

در این نشست، مدیران شرکت عملیات اکتشاف نفت دربارۀ آخرین وضعیت اقتصادی، فنی و چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو گزارش دادند و اعضای هیئت‌رئیسه صندوق‌ها نیز در خصوص محورهای مختلف ازجمله سودآوری، مسائل حقوقی، نوسازی تجهیزات، رصد بازار و راه‌های تأمین منابع، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با هدف تقویت و تحکیم‌بخشی به منابع ورودی صندوق‌ها برای اکنون و آینده به عنوان برنامه «خلق منابع پایدار» برنامه‌ریزی شده‌اند.

درآمدهای اقتصادی و مالی شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها برای انجام تعهدات قانونی صندوق‌ها در برابر ذی‌نفعان مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسعه و رشد سرمایه‌گذاری‌ها جهت نیل به این هدف است. بارزترین تعهدات این حوزه، تأمین منابع لازم برای پرداخت مستمری و مقرری جاری و پوشش روند افزایش تعهدات در آینده در پرتو تحکیم‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌هاست. هر ماه بخش عمده ای از منابع موردنیاز پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت از منافع اقتصادی سرمایه گذاری ها تامین می‌شود. صندوق نفت یکی از پایدارترین و منظم‌ترین سازوکارهای تأمین منابع برای پرداخت‌های حوزه مستمری و مقرری را دارد. 

گزارش تصویری این نشست اینجا

آخرین داده های مربوط به پیشرفت پروژه ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =