کد خبر: 9207
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
عبد یزدان

معاون سلامت، بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در حال حاضر با بیش از ۱۴۰۰ مرکز بهداشتی و درمان در پهنه ایران اسلامی و در تناسب با شاخص‌های جمعیتی هر منطقه، قرارداد همکاری و خرید خدمات منعقد شده است.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در کنار ماموریت و اهداف متعدد خود از جمله پرداخت مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، تامین رفاه و...  ارائه خدمات درمان، بهداشت و سلامت را به نیابت از کارفرما در دستور کار دارد و پیرو آن در سال ۱۴۰۲ نیز «توسعه خدمات سلامت محور» از جمله اولویت های اصلی معاونت سلامت بهداشت و درمان صندوق های بازنشستگی است؛ موضوعی که اهمیت آن با توجه به جامعه طبی ۲۵۰ هزار نفری زیر پوشش اهمیت بسزایی دارد از آن جهت که این مهم (سلامت) را می توان از حیاتی ترین موارد خدمات‌رسانی به قشر پیشکسوت بازنشستگان صنعت نفت دانست.

در همین زمینه، معاون سلامت بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی در گفت وگویی از اهداف عملیاتی این سازمان برای توسعه خدمات سلامت محور برای بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ خبر داد. جواد عبدیزدان همچنین به تشریح اقدام ها و فعالیت های معاونت‌های این مجموعه پرداخته است که در ادامه می آید. سلامت، بهداشت و درمان بازنشستگان، موضوع مهمی است که معاون سلامت بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی بر آن تاکید دارد.

 جزییات طرح سلامت محور

 عبدیزدان ضمن تشریح اقدام‌ها و برنامه‌های معاونت سلامت بهداشت و درمان صندوق های بازنشستگی با بیان اینکه تامین خدمات سلامت بازنشستگان صنعت نفت توام با تقبل هزینه‌های آن از سوی کارفرمایان به صندوق‌ها واگذار شده است، گفت: تلاش خواهیم کرد طی برنامه ریزی های سالانه این گونه خدمات را به سمت خدمات سلامت محور تغییر جهت بدهیم، از این رو تلاش خواهیم کرد از تمام پتانسیل‌های سلامت محور موجود در سطح کشور از جمله سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بهره‌مند شویم.

وی در تشریح وظایف ذاتی این معاونت از اهداف عملیاتی این سازمان برای توسعه خدمات سلامت محور برای بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

عبدیزدان افزود: تا حصول به این هدف راه زیادی داریم، اما گام های اولیه از جمله مطالبه این نوع از خدمات توافق نامه همکاری با سازمان مبتنی بر خدمات سلامت محور از جمله موضوع ادامه تسری خدمات پزشکی خانواده به دوران پس از بازنشستگی و طرح موضوع سلامت سالمندی، در سال گذشته برداشته شده است. 

وی افزود: برای این موضوع در هماهنگی انجام شده با مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تمامی روسای مناطق بهداشت و درمان و کانون‌های هر منطقه بهداشت و درمان جلسات مشترک برگزار  و تلاش خواهیم کرد نگرش جامعه تحت مسئولیت خود را به سمت خدمات سلامت محور بهبود دهیم.

 معاون سلامت، بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی با بیان اینکه تامین و کنترل و نظارت بر خدمات سلامت محور در فضای کنونی جامعه امر بسیار سختی شده است، توضیح داد: به منظور دستیابی به اهداف فوق تهیه سیستم نرم افزاری بسیار کارآمدی که بتواند اهداف معاونت سلامت، بهداشت و درمان صندوق‌ها را تامین کند در دستور کار قرار داشته که طرح پیشنهادی نرم افزار جامع در دست تهیه و اقدام است.

عبدیزدان گفت: اگرچه توسعه نظام سلامت محور در دستور کار است، اما این به این معنا نیست که از دیگر موضوعات درمان غفلت شود. او در بیان اهداف عملیاتی این سازمان برای توسعه خدمات سلامت محور برای بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ این نکته را یادآور شد که متاسفانه آنچه امروزه هم مورد توجه تامین کننده و متقاضی خدمات سلامت است، خدمات درمانی است، به عبارتی افراد از ضرورت های سلامتی که منجر به پیشگیری خواهد شد، چشم پوشی کرده و پس از بروز انواع بیماری ها و در صدر آنها بیماری های متابولیک، فشارخون، چاقی  مفرط که منشا بسیاری از دیگر بیماری هاست، به دنبال خدمات درمانی گران قیمت و بسیار پرهزینه، درگیر مراکز و تامین کنندگان خدمات درمانی خواهند شد.

 توجه به طب سالمندی

معاون سلامت بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی در ادامه با اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی جامعه جهانی و ایران رو به افزایش است، گفت: به موازات این افزایش متاسفانه بیماری ‌های دوران سالمندی به ویژه در سنین بالاتر بیشتر بروز خواهد کرد از این جهت طب سالمندی باید بیش از بیش مورد توجه قرار می گرفت، در همین زمینه تلاش شده این گونه خدمات تا سطح درمان در منزل، شامل ویزیت در منزل، فیزیوتراپی در منزل، خدمات پرستاری از جمله نمونه گیری، پانسمان زخم، فیزیوتراپی در منزل و همچنین خدمات ICU در منزل نیز از طریق عقد قرارداد تامین و با مکانیزیم های کنترلی خاصی در اختیار متقاضیان این نوع از خدمات قرار داده شود.

وی گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با همه کم‌مهری هایی که در برخی از دوران تاریخ خود با آن روبه رو بوده هنوز هم می‌تواند تمام سطوح چهارگانه نظام سلامت را در درون خود پوشش دهد و این انسجام در کمتر سازمانی قابل حصول است. فرصت ها و نقاط قوت موجود در ساختار سازمان بهداشت درمان نباید مانع از توجه به تهدیدها و نقاط ضعف سازمان شود و در کل به معنای چشم پوشی از کاستی ها نیست و اطمینان می دهم در قالب گفت وگو با مسئولان سازمان و مدیریت کانون‌ها با مدیران منطقه ای بهداشت و درمان، ارتباطی تنگاتنگ میان خدمت‌گیرنده و خدمت‌دهنده برقرار شود.

صفر تا ۱۰۰معاونت سلامت، بهداشت و درمان

معاون سلامت بهداشت و درمان صندوق‌های بازنشستگی در ادامه با تشریح وظایف ساختاری معاونت گفت: در ۵۲ دفتر نمایندگی در سراسر کشور در قالب هفت منطقه و دفاتر مستقل، ساز و کارهای مناسبی برای تامین و توزیع خدمات سلامت بهداشت و درمان ایجاد شده که مهم ترین آنها شامل شناسایی و معرفی و عقد قرارداد با مراکز بهداشتی و درمانی، نظارت بر عملکرد مراکز طرف قرارداد، دریافت و پرداخت نسخ درمان آزاد (خسارت متفرقه) بازنشستگان و خانواده بلافصل و تحت تکفل آنان است. به گفته او، برخی کاستی‌ها در مسیر بازیافت هزینه‌های بازنشستگان ناشی از الزام‌های قانونی یا مقرراتی است که از سوی تدوین مقررات اداری و استخدامی ابلاغ و برای همه آحاد شاغلین و بازنشستگان لازم الاجراست. اگرچه با توجه به شرایط اقتصادی تلاش می کنیم از همه ظرفیت های قانونی برای تامین هزینه‌های خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش از جمله ارجاع موارد خاص به شورای عالی یا شورای هزینه‌های صندوق در جهت منافع بازنشستگان بهره‌مند شویم.

طبق اعلام او، در حال حاضر با بیش از ۱۴۰۰ مرکز بهداشتی و درمان در پهنه ایران اسلامی و در تناسب با شاخص های جمعیتی هر منطقه، قرارداد همکاری و خرید خدمات منعقد شده و با امکانی که در قالب توافقنامه با سازمان بهداشت و درمان بابت استفاده از ۱۸۰۰ مرکز طرف قرارداد آن سازمان در سال ۱۴۰۱ فراهم آمد که بازنشستگان و خانواده تحت تکفل آنان می توانند از بیش از ۳۰۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی خدمات مورد نیاز خود را تامین کنند.

عبد یزدان با انتقاد از اینکه برخی افراد با وجود مراکز سازمان و یا مراکز طرف قرارداد سازمان و یا صندوق از چرخه خدمات مدیریت شده خارج می شوند، گفت: این گونه بی اعتنایی ها در اغلب موارد باعث تحمیل هزینه‌های غیرضرور با خدمات‌گیرنده خواهد شد و در برخی موارد آنها را با مشکلات مالی شدید روبه رو می کند. مزایای استفاده از مراکز بهداشتی درمانی صنعت نفت و همچنین مراکز طرف قرارداد با سازمان و صندوق ها موجب کاهش بسیار محسوس هزینه های خارج از عرف خدمات بهداشت و درمانی  بازنشستگان (OUT Of POCKET) خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره  الکترونیکی کردن دفترچه‌های درمانی گفت: به محض اینکه زیرساخت نرم افزاری در دست اقدام وارد چرخه بهره‌برداری شود به خودی خود ضرورت استفاده از دفترچه به صفر خواهد رسید و ناخودآگاه دفترچه از چرخه مصرف خارج خواهد شد.

معاون سلامت بهداشت و درمان صندوق های بازنشستگی در پاسخ به این سوال که چند درصد توانسته‌اید رضایت جامعه هدف خود را تامین کنید، گفت: بنده و همکارانم در ستاد و مناطق و نمایندگی‌ها بر اساس استانداردها و مقررات، تمام تلاش خود را با هدف تامین حداکثری رضایتمندی جامعه هدف به کار بسته و از بازنشستگان تقاضا کرده‌ایم موارد کاستی‌ها را از طریق روسای کانون های بازنشستگان یا روسای درمان مناطق اطلاع رسانی کنند که بی شک ترتیب اثر داده خواهد شد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =