کد خبر: 9115
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بازدید از عسلویه ، فراسکو، پترو پالایش کنگان

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت در آخرین نشست هیئت‌رئیسه در سال ۱۴۰۱ گفت: سیمای پروژه‌ها، طرح‌ها و شرکت‌های تولیدی، طراحی و مهندسی و دانش‌بنیان گروه اقتصادی صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ تغییر کرد؛ از حمایت‌های کم‌نظیر وزیر محترم نفت تشکر و قدردانی می‌کنم.

بر اساس این گزارش، پانصد و بیست و هفتمین جلسه هیئت‌رئیسه صندوق‌ها روز یکشنبه (۱۴ اسفندماه) برگزار شد. در این نشست، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در بخش بررسی گزارش شرکت پتروشیمی خارک با تبریک پیشاپیش سال نو و ماه مبارک رمضان به شاغلان، بازنشستگان، بازماندگان و هموطنان، گفت: امیدوارم تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان به برکات این ایام بیفزاید و بهترین برکت‌ها و فضیلت‌ها برای همه انسان‌ها به ویژه مسلمانان جهان رقم بخورد.

بیات در ابتدای این نشست با اشاره به رویدادها و موفقیت‌های سال ۱۴۰۱ افزود: همدلی و افزایش همکاری صندوق‌ها با وزارت نفت و صنعت نفت در سال ۱۴۰۱ یکی از بسترهای بااهمیت در این سال بود.

وی تأکید کرد: این همدلی و همکاری در پرتو حمایت‌های وزیر محترم نفت شکل گرفته است؛ زیرا برادر گرامی جناب آقای مهندس اوجی، وزیری انقلابی، مؤمن، کارآمد، متخصص و متعهد است و نسبت به ماهیت و ویژگی‌های فعالیت‌ها و برنامه‌های صندوق‌ها تسلط دارند و این موضوع برای صندوق‌ها و ذی‌نفعانش بسیار گره‌گشاست.

بیات افزود: شایسته است از وزیر محترم نفت و اعضای محترم هیئت‌امنا که در طول سال نسبت به تصویب موارد لازم اهتمام ورزیدند مراتب تشکر و قدردانی خود و اعضای هیئت‌رئیسه را تقدیم دارم. همچنین  از نقش اعضای هیئت‌رئیسه محترم صندوق‌ها در برگزاری منظم و تخصصی نشست‌ها و آماده‌سازی مصوبات لازم مطابق با حدود مقررات و قوانین مشخص شده، تشکر می‌کنم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در ادامه به برخی اقدامات اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار در صندوق‌ها، گزارش‌ها نشان‌دهندۀ برخی از دغدغه‌های بازنشستگان ارجمند بود؛ بنابراین با اهتمام و پشتیبانی وزیر محترم نفت و اعضای هیئت‌امنا و تلاش صندوق‌ها، برای دغدغه‌هایی که مقررات اجازه می‌دادند اقدامات بسیار مؤثری صورت گرفت.

وی به‌عنوان نمونه گفت: در طول این سال هیچ‌کدام از مصوبه‌های صندوق‌ها متوقف نشد بلکه از سوی وزیر محترم نفت و اعضای محترم هیئت‌امنا موردتوجه قرار گرفت؛ ازاین‌رو این سطح از حمایت و تعامل موهبتی برای ذی‌نفعان است همچنین این سطح از تعامل و همکاری میان صندوق‌ها و وزارت نفت تقریباً کم‌نظیر بود.

بیات افزود: یکی از اقدامات مهم سال گذشته افزایش مستمری و مقرری‌ها بود به‌طوری‌که با انجام چند نوبت تعدیل مستمری و مقرری با روش عدد ثابت، شاهد بهبود کل مستمری‌ها با محوریت مستمری‌های پایین بودیم. هم‌اکنون حداقل مستمری و مقرری بازنشستگان صنعت نفت نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرده است. 

وی تصریح کرد: بیان این موضوع دلیلی بر نبود مشکل یا تنگنا برای برخی بازنشستگان ارجمند نیست؛ در طول سال گذشته، اقتصاد دچار نوساناتی شدید شد؛ امیدواریم وضعیت روزبه‌روز بهبود یابد البته با انجام برخی از اقدامات زیربنایی در کشور این مهم دور از انتظار نیست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بخش دیگری از این سخنان به دستاوردهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای گروه صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: در این بخش، شاخص‌ها، گزارش‌ها و بازخوردها نشان می‌دهد با رشد و توسعه صورت گرفته، سیمای پروژه‌ها و مسیر سرمایه‌گذاری تغییر کرده است.

وی با قدردانی از کار شبانه‌روزی مدیران، کارکنان و کارگران افزود: نرخ رشد پروژه‌های در دست اجرا برای کارشناسان مشخص است؛ گزارش‌های دست‌اندرکاران بیرونی در برخی از طرح‌ها، مؤید رشد کم‌نظیری در این زمینه بود؛ بنابراین از همکاران شرکت اهداف و سایر شرکت‌های گروه تشکر و قدردانی می‌کنم.

بیات گفت: هم‌اکنون بانک‌ها و صندوق توسعه ملی که در قالب تسهیلات در رشد و توسعه طرح‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها مشارکت داشته‌اند می‌توانند به‌روشنی محل مصرف منابع را در پروژه‌ها و به شکل عینی ببینند.

وی در ادامه به شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: شرکت‌های تولیدی صندوق‌ها، سال ۱۴۰۱ را با سربلندی گذراندند چون موانع تولید آن‌ها رفع شد و هم‌اکنون در سقف برنامه مصوب یا در سقف ظرفیت اسمی، تولید می‌کنند. به‌طور نمونه پتروشیمی خارک، به وضعیت متفاوتی از منظر تولید دست یافته است. همچنین شرکت نفت سپاهان، پتروپالایش کنگان، نفت جی، موفقیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید و افتتاح چند واحد ارزشمند داشته‌اند؛ ازاین‌رو از همه مدیران شرکت‌های تولیدی گروه تشکر و قدردانی می‌کنم.

بیات گفت: از روز اول کار در صندوق‌ها اعلام شد اولویت نخست مبارزه با فساد و فسادستیزی است. تقریباً در همه شرکت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها، مولدسازی دارایی و منابع سبب پویایی شده است، همچنین مقوله شفاف‌سازی و حذف شرکت‌های تراستی، کار کردن شرکت با واحدهای متصل به بانک‌ها، مناقصات، کمیسیون معاملات و آئین‌نامه آن، اصلاح فرایندها و انتشار صورت‌های مالی در سامانه کدال، اقدامات اساسی و زیربنایی انجام شده است.

بیات به شرکت‌های دانش‌بینان گروه صندوق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ سال شکوفایی شرکت‌های دانش‌بینان صندوق‌ها بود نام و نشان آن‌ها به عموم مردم اعلام شد و مهم‌تر از آن ساخت صدها تجهیز بار اول از سوی این شرکت‌ها نقطه عطفی برای ساخت داخل در گروه اقتصادی صندوق‌هاست. خوشبختانه چند نوبت افتتاح از کالاهای راهبردی در این شرکت‌ها را شاهد بودیم.

رئیس هیئت‌رئیسه «همگرایی و هم‌افزایی شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها» را نیز به‌عنوان دستاورد مطرح و تصریح کرد: قرار گرفتن شرکت‌های گروه در کنار یکدیگر در پروژه و طرح‌ها سبب شد گردش مالی و تجاری در درون گروه اتفاق بیفتد؛ همین امر سبب حفظ منابع و پویایی و همکاری بهتر شرکت‌ها و درنهایت پیشرفت کار شد. خوشبختانه سطح هم‌افزایی شرکت‌های سازنده تجهیزات، طراحی و مهندسی و شرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای هم‌اکنون نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است.

بیات حرکت به سمت حکمرانی شرکتی را نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، برخلاف رویه سال‌های گذشته که در برخی شرکت‌ها علیرغم داشتن عمده سهام، صندوق‌ها جایگاه حکمرانی نداشت، اکنون شاهد گزارش دهی آن‌ها به‌نظام حکمرانی گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و حضور موثر با اعمال مدیریت هستیم.

رئیس هیئت‌رئیسه اهتمام و اقدام عملی برای وصول مطالبات را از دیگر دستاوردهای عینی گروه اقتصادی در سال ۴۰۱ خواند و گفت: اکنون وصول مطالبات سنواتی مانند هم‌افزایی شرکت‌ها در گروه به‌عنوان ارزش و رویکرد مطرح است. اقدامات و پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه ازجمله در شرکت‌های مانند پتروشیمی خارک، تأسیسات دریایی، نفت جی و نفت سپاهان انجام شده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به مقوله خدمات صندوق‌ها به ذی‌نفعان نیز اشاره کرد و گفت: تلاش همکاران در ستاد صندوق‌ها و رئیس آن ستودنی است؛ هم‌اکنون شاهد آرمش در جامعه ذی‌نفعان هستیم البته این امر به معنای نبود مشکل نیست؛ چراکه شرایط اقتصادی دچار برخی نوسانات است اما صندوق‌ها بر اساس مقدورات نظام بیمه‌ای و قوانین و مقررات حاکم اقدامات لازم را انجام داده است.

وی به‌عنوان نمونه به خدمات درمان اشاره کرد و گفت: تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران برای این خدمت بسیار مهم، سبب شده است بازه زمانی بازپرداخت هزینه‌های درمانی به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد که به امید خدا، به زمان موردنظر نیز دست خواهد یافت.

بیات ادامه داد: مراکز درمانی طرف قرارداد نیز برای بازنشستگان صنعت نفت افزایش یافت و روند افزایش آن ادامه دارد که نقش مهمی در ارائه خدمات حوزه سلامت ایفا خواهد کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، پرداخت منظم و به‌موقع پرداختی‌های صندوق‌ها را نیز یادآوری کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ شاهد برقراری وام‌ها، افزایش سقف و پرداخت آن‌ها بوده‌ایم که این امر در کنار پرداخت منظم مستمری و مقرری اهمیت فراوانی دارد.

بیات به بازدیدها انجام شده از استان‌ها و شهرها و برگزاری نشست‌ها با کانون‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط خوبی میان دست‌اندرکاران اجرایی و کانون‌ها و بازنشستگان عضو آن‌ها در این بازدیدها ایجاد شده است.

برای مشاهده تصاویر نشست اینجا کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین وضعیت پیشرفت طرح و پروژه ها اینجا کلیک کنید. 

برای اطلاع از آخرین وضعیت شرکت های تولیدی اینجا کلیک کنید.  

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =