کد خبر: 9102
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: ضرورت دارد برای شرکت‌های تولیدی ازجمله پالایش نفت جی، امکان صادرات مستقیم پس از تأمین نیاز داخلی فراهم شود تا شرکت بتواند برای ذی‌نفعانش حداکثر میزان سودآوری را محقق کند.

بر اساس این گزارش، پانصد و بیست و هفتمین جلسه هیئت‌رئیسه صندوق‌ها روز یکشنبه (۱۴ اسفندماه) برگزار شد. در این نشست، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در بخش بررسی گزارش شرکت پالایش نفت جی با تبریک و گرامیداشت پیشاپیش میلاد مسعود منجی عالم بشریت، حضرت مهدی (عج) گفت: ارائۀ گزارش شرکت‌ها در هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، سطحی از بررسی و پایش امور، افزون بر بازدیدهای میدانی، شورای عالی تولید و پروژه‌ها، حسابرسی شرکت‌ها و عملکرد سالانه در مجمع شرکت‌هاست.

وی افزود: در این نشست‌ها، برنامه، راهبرد، راهکارهای توسعه‌ای به‌خصوص مولدسازی دارایی‌ها با محوریت سودآوری برای ذی‌نفعان بنگاه اقتصادی بررسی و گفتگو قرار می‌گیرد.

 بیات با اشاره به افتتاح کارخانه قیرسازی شرکت پالایش نفت جی در بندرعباس در بهمن‌ماه گذشته، گفت: این کارخانه که در همجواری پالایشگاه بندرعباس احداث شده است همسو با زنجیره ارزش صنعت خود قرار دارد.

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها افزود: تلاش همکاران در احداث و راه‌اندازی این کارخانه در دهه مبارک فجر ستودنی است.

 بیات پس از شنیدن گزارش شرکت یادشده، با بیان اینکه راهکار صادرات مستقیم حائز اهمیت است، افزود: باید کارخانه‌ها را به‌منظور توسعه اقتصادی حفظ کرد و توسعه داد؛ از این رو برای کمک به شرکت‌های مانند پالاش نفت جی، ضرورت دارد سقف مشخصی برای تأمین نیاز داخل مشخص و برای محصول تولیدی مازاد، اجازه صادرات مستقیم داده شود.

وی افزود: امیدواریم در روند تدوین قوانین و مقررات برای شرکت‌های قیرسازی و موارد مشابه، راهکارهای صادرات مستقیم توسط قانون‌گذاران محترم و مجریان گرامی پیش‌بینی شود.

 بیات در خصوص طرح‌های تحقیقاتی شرکت پالایش نفت جی گفت: همه شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها باید در راستای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش حوزه تخصصی خود اقدام کنند؛ اگر خلاف این رویه صورت گیرد بازده سرمایه‌گذاری دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین هر کدام از شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها باید در چارچوب حوزه تخصصی خود، تحقیق یا برنامه توسعه‌ای تعریف و اجرا کنند. 

وی با اشاره به بخش سود و زیان گزارش شرکت پالایش نفت جی گفت: ضرورت دارد سالانه بازدهی دارایی‌ها افزایش یابد که این امر با توجه به برخورداری از نیروهای جوان و متخصص و بکارگیری دانش‌روز امکان‌پذیر است.

 بیات تصریح کرد: ارزیابی بازدهی دارایی‌ها با کنترل شاخص‌های عملکردی امکان‌پذیر است. از این رو مطالعات مقایسه‌ای با اعداد شاخص، ارزیابی‌های بهتری را در اختیار متولیان امور قرار می‌دهد.

 محمود نیکو سخن، مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی، در این نشست گفت: ۹ طرح در این شرکت در مرحله اقدام قرار دارند که مهم‌ترین آن‌ها، احداث مخازن ذخیره‌سازی در چابهار با پیشرفت حدود ۷۴ درصد و احداث واحد تولید قیر در بندر امام خمینی (ره) با پیشرفت ۲۶ درصدی از اهم طرح‌های در دست اقدام است.

وی افزود: پنج طرح تحقیقاتی در راستای تکمیل زنجیره و ایجاد ارزش‌افزوده در حال انجام است که برخی از آن‌ها گواهینامه‌های معتبر دریافت کرده‌اند.

 مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی گفت: ترسیم افق توسعه برای حفظ موقعیت شرکت در بازارهای اقتصادی حائز اهمیت است.

 روش فروش، برنامه‌های بخش تحقیق و توسعه، دعاوی و وصول مطالبات، طرح‌های در دست اقدام، فرایند تأمین خوراک، چشم‌انداز شرکت با توجه به ظهور شرکت‌های جدید در صنعت قیر، سهم صادرات و مولدسازی دارایی‌ها و سودآوری شرکت در وضعیت کنونی و آینده با توجه به متغیرهای اقتصادی، از اهم موارد گفتگویی اعضای هیئت‌رئیسه در این نشست بود.

برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا کلیک کنید. 

برای مشاهده سرویس اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید. 

برای مشاهده آخرین داده‌نما سال ۱۴۰۱ در خصوص روند  پیشرفت پروژه‌ها اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =