کد خبر: 8897
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
آیین رسمی مبادله قرارداد بزرگترین مزایده تاریخ ایران

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: واگذاری سهام ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس به شرکت اهداف در واقع معامله برد – برد میان صندوق بازنشستگی صنعت نفت و دولت بود.

حسین قربان زاده، روز چهارشنبه (۹ آذرماه) در جمع مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و جمعی از مدیران بازار سرمایه با بیان این که واگذاری بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس به صندوق بازنشستگی صنعت نفت کار بزرگی در تاریخ خصوصی سازی ایران است، گفت: طی یک سال گذشته جلسات مکرری را من و همکارانم با ادارات ذیربط برای قیمت گذاری سهام ارزشمند هلدینگ خلیج فارس داشته‌ایم.

وی با اشاره به رعایت قوانین و مقررات در زمینه واگذاری سهام ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس گفت: هلدینگ اهداف در یک رقابت کاملا واقعی توانست این مزایده را برنده شود، بنده در مقابل وجدان خودم آسوده‌ام که این رقابت به صورت واضح صورت گرفته است.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی کشور با تأکید بر این که قسط نخست سهام ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس از سوی صندوق بازنشستگی صنعت نفت به ارزش حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان به خزانه دولت در حالی واریز شد که شاهد کوچکترین نوسانی در بازار سرمایه نبودیم، گفت: واگذاری این سهام ۱۲ درصدی در واقع بازی برد – برد میان صندوق بازنشستگی و دولت بود؛ فروش این سهام در راستای تکالیف بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ است که وظیفه سازمان خصوصی‌سازی بود.

قربان‌زاده ادامه ‌داد: البته همواره این دغدغه مورد توجه است که نباید در فروش سهام شرکت‌های دولتی نگاه درآمدی صرف داشت و به همین دلیل در این مزایده ابتدا اهلیت و صلاحیت متقاضیان شرکت در مزایده یعنی پالایشگاه نفت تهران و شرکت اهداف در کارگروه پایش اهلیت بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: این تامین مالی غیرتورمی فقط محدود به امسال نیست و هر ۶ ماه یک‌بار تا چهار سال حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل اقساط این معامله به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

وی گفت: بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس باقیمت پایه یک‌هزار و ۳۹۷ تومان به ازای هر سهم، پس از سه روز رقابت نفس‌گیر، در نهایت در قیمت یک‌هزار و ۸۵۱ تومان به فروش رسید و ارزش کل شرکت از حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و بدین ترتیب، بزرگ‌ترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی کشور به ثبت رسید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =