کد خبر: 7708
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، وضع پتروپالایش کنگان را در نشستی با مدیران این شرکت بررسی و تاکید کرد: مطالعات باهدف تکمیل زنجیره ارزش به خصوص برای پنتان در پتروپالایش کنگان آغاز شود.

عبدالحسین بیات رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز یکشنبه (۲۳ آبان‌ماه) در نشست با مدیران پتروپالایش کنگان و در خلال گزارش مدیران این شرکت گفت: پتروپالایش کنگان به عنوان یکی از تامین کنندگان بزرگ خوراک پتروشیمی‌ها، ظرفیت ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی را دارد.

رئیس هیات‌رئیسه با بیان اینکه توسعه زنجیره ارزش منطق اقتصادی دارد، افزود: متخصصان پتروپالایش کنگان در زمینه توسعه‌ای زنجیره ارزش، مطالعات و پژوهش‌های کاربردی را در دستورکار قرار دهند.

وی گفت: توسعه‌ی زنجیره ارزش به خصوص برای محصول پنتان، ضروری است.

پایش پیشرفت طرح‌ها

بیات گفت: همزمان با برگزاری نشست‌ با مدیران شرکت‌ها، برنامه‌ی پایش پیشرفت طرح‌ها در حال انجام است. لذا در صورت نیاز پشتیبانی فنی، مدیریتی و اقتصادی برای شتاب‌بخشی به آنها فراهم است.

وی با بیان اینکه کارهای ارزشمند، آسان محقق نخواهند شد، افزود: حضور در شرکت‌ها برای نظارت و پایش طرح‌ها، به شکل مستمر ادامه می‌یابد لذا در نشست بعدی موارد بیان شده، ارزیابی می‌شود.

بیات با اشاره به گزارش ارائه شده درباره میزان حسابرسی‌ها و نبود چالش حقوقی در شرکت گفت: تعداد و سطوح حسابرسی‌های انجام شده که اشکال خاصی را هم مشاهده نکردند و نبود چالش حقوقی در این شرکت، ستودنی است.

رئیس هیات‌رئیسه تاکید کرد: مراقبت و تیزهوشی دائمی ضروری است لذا با وجود همکاری‌های مطلوب با نهادهای حسابرسی و نظارتی، نسبت به همکاری بیشتر تاکید می‌کنیم. چرا که، هر چه شفاف‌تر بهتر.

آغاز پایش میدانی طرح‌های صندوق‌ها؛ به زودی

بیات گفت: بازدید میدانی پروژه‌ها از جمله پتروپالایش کنگان نیز انجام خواهد شد تا از نزدیک همه مواردی که در خصوص پروژه‌ها تشریح شده است در بطن کار نیز بررسی شود. 

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها گفت: استفاده حداکثری از نیروهای بومی و مدیران غیرپروازی برای شرکت‌های صندوق‌ها ضرروی است.

رئیس هیات‌رئیسه گفت: این موضوع که کارکنان فاز اجرایی با نیروهای مرحله بهره‌برداری از نظر تعداد و تخصص متفاوت خواهند بود منطق کار و اقتصاد است لذا برای کمک به نیروی‌های بومی مقوله آموزش برای آنها در دستورکار قرار گیرد تا از مسیر توانمند کردن آنها امکان ادامه فعالیت حداکثری این گروه از هموطنان فراهم باشد. 

اهمیت توانمندسازی بخش خصوصی

بیات افزود: امروز توان کشور به مرحله‌ای رسیده است که امکان انجام طرح‌های بزرگ از ابتدا تا مرحله بهره‌برداری توسط بخش خصوصی کشور به خصوص توسط شرکت‌های توانمند زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت فراهم است.

وی یادآوری کرد: واگذاری کار و طرح‌ها به بخش‌های خصوصی توانمند و دارای اهلیت از جمله صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابزارهای توزیع ثروت در جامعه است.

بیات گفت: کمی بیشتر از یک دهه پیش برخی افق واگذاری‌ها را روشن ارزیابی نمی‌کردند اما اکنون توان شرکت‌هایی مانند اهداف، اویک، پتروپالایش کنگان که ناشی از انجام کارهای بزرگ و بکارگیری نیروی‌های متخصص است با شرکت‌های دولتی نفتی برابری می‌کنند و به امید خدا افزایش نیز خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مدیران و بدنه کارشناسی و تخصصی شرکت‌های یادشده را متخصصان غیر رسمی صنعت نفت تشکیل می‌دهند لذا یکی از راه های توسعه و رشد اقتصاد کشور گسترش و توانمندسازی بخش خصوصی است.

بیات ادامه داد: با بکارگیری این موارد می‌توانیم مسیر پیشرفت و آینده کشور را حفظ کنیم. چرا که، سرنوشت همه افراد جامعه با مقوله اقتصاد درآمیخته شده است.

وی تاکید کرد: شفاف عمل کردن سبب دلبستگی بیشتر مردم به کشور و انقلاب‌شان خواهد شد و این نیز مستلزم کار و تلاش است.

بیات درباره اهمیت استفاده حداکثری از توان ملی نیز گفت: مراقبت شود که استفاده حداکثری از توان و تولید داخلی نیز در چارچوب آئین نامه‌های مالی انجام شود.

رئیس هیات‌رئیسه افزود: ساختار و روش فروش و حساب‌های بانکی نیز باید به‌گونه‌ای باشد که اعتبار مالی، ناشی از گردش منابع نیز نصیب شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت شود.

در این نشست که حسینعلی زحمتکش عضو هیات‌رئیسه، مصطفی امیدقائمی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری، ذبیح‌اله نعیمی و فرج‌اله حاجی‌پور اعضای هیات مدیره اهداف نیز حضور داشتند حمید قادری مدیر عامل شرکت پترو پالایش کنگان درباره ظرفیت تولید، پیش‌بینی درآمد و سود، طرح بازیابی اتان (فاز یک)، روش و میزان فروش محصولات تولیدی، نحوه انجام خریدها، ناوگان دریایی برای صادرات، وضعیت طرح‌های در دست اجرا از جمله طرح پلی اتلین پترو پالایش کنگان و نحوه تامین خوراک آن و ... گزارش ارائه کرد. 

فاز ۱۲ در جنوب شرقی ترین قسمت میدان گازی پارس جنوبی در خط مرزی با قطر واقع شده است. بخش دریایی آن حدود ۱۵۰ کیلومتر از خط ساحلی ایران و بخش خشکی آن در منطقه کنگان (۶۵ کیلومتری غرب عسلویه) قرار دارد. این فاز بزرگ ترین فاز (۳ برابر بزرگ تر از سایر فازها) است. این فاز روزانه حدود ۸۱ میلیون متر مکعب گاز غنی تولید می‌کند.

گاز غنی در این فاز بدون بازیابی اتان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت بالای ترکیبات این گاز مانند اتان، پروپان، بوتان و C۵+، شرکت پتروپالایش کنگان تأسیس شده است.

مسئولان شرکت‌های نفت سپاهان، تاسیسات دریایی، پالایش نفت جی، موسسه مالی مهر آیندگان، پتروپالایش دهلران و اهداف پیشتر در نشست‌های جداگانه وضعیت اقتصادی و روند پیشرفت طرح‌های در دست اجرا را در نشست با رئیس‌هیات رئیسه صندوق‌ها تشریح کرده‌اند.

برای مشاهده تصاویر این خبر اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =