کد خبر: 7633
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
نشست مهندس بیات با مدیران عامل شرکت پالایش نفت جی

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در نشست با مدیران شرکت نفت جی گفت: برای تحقق تولید حداکثری تا ظرفیت اسمی، موانع تولید باید شناسایی شود سپس برای رفع یا کاهش اثر آنها اقدام‌های فنی یا حقوقی کرد. بنابراین، شناسایی و رفع موانع تولید در دستور کار همکاران شرکت قرار گیرد.

عبدالحسین بیات رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز یکشنبه (۹ آبان‌ماه) پس از شنیدن گزارش مدیران عملیاتی و ستادی شرکت نفت جی و شرکت‌های تابعه آن گفت: شرکت نفت جی فعالیت‌های تاثیرگذاری را در بازارهای اقتصادی کشور انجام می‌دهد و در سبد تامین منابع صندوق‌ها تاثیر مثبتی دارد لذا توسعه‌ی آن ضروری است.

بیات با قدردانی از کوشش مدیران و کارکنان شرکت نفت جی افزود: میزان تولید باید تا ظرفیت اسمی برسد. چراکه، برای ظرفیت اسمی سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: برای تحقق تولید حداکثری تا ظرفیت اسمی، موانع تولید باید شناسایی شود سپس برای رفع یا کاهش اثر آنها اقدام‌های فنی یا حقوقی انجام داد لذا رفع موانع تولید با هدف تحقق ظرفیت اسمی در دستور کار همکاران قرار گیرد.

بیات افزود: در برخی بخش‌های دولتی شاید تولید برابر با برنامه سالانه مناسب ارزیابی شود اما شرکت نفت جی و صندوق‌ها به طور کامل بنگاه اقتصادی هستند لذا تحقق تولید حداکثری تا ظرفیت اسمی اجتناب ناپذیر است.

رئیس هیات‌رئیسه افزود: تحقق تولید حداکثری به معنای تولید کم کیفیت یا تولید گران نیست بلکه هدف تولیدی برابر با ضوابط استاندارد و رقابت‌پذیر است.

بیات لزوم بهبود مستمر فرایندها را یادآوری کرد و گفت: فرایندهای تولید، بازاریابی، فروش داخلی و صادراتی باید به طور دائم بهبود یابد. چراکه، این منطق حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی رو به رشد است.

وی گفت: افزایش تولید برابر با ظرفیت‌های ایجاد شده، همسو با سیاست‌های نظام و کشور است. زیرا  افزایش صادرات و تولید با هدف رفع تورم و بهبود اقتصاد در فهرست سیاست‌های کلان است. بنابراین، شرکت‌های گروه صندوق‌ها از جمله نفت جی می‌توانند در حد توان به اقتصاد کشور کمک کنند در این رهگذر اهداف تعالی شرکت هم محقق می‌شود.

رئیس هیات‌رئیسه درباره لزوم پرهیز از هزینه‌های غیرمتعارف نیز گفت: همه هزینه‌ها باید متعارف باشد لذا استفاده از ساختمان‌ها، خودروها و فضاسازی‌های اداری لاکچری ممنوع است.

بیات ادامه داد: شاید برخی گمان کنند که این سخن افراط است اما حقیقت این است فخرفروشی با منابع‌ای که نزد افراد به شکل امانت قرار داده شده از منظر منطق و اخلاق ناپسند است. لذا تاکید می‌شود در خصوص هزینه‌ها، چارچوب اعتدال و منطق است به معنای اینکه هزینه‌کردها باید از دید کارشناسان موضوع، منطقی ارزیابی شود.

وی گفت: هزینه منطقی و افزایش بهره‌وری از ویژگی‌های بارز بنگاه‌های اقتصادی است. چرا که، در بنگاه‌های اقتصادی رویکردهای فنی و اقتصادی با یکدیگر آمیخته شده است.

بیات شفاف‌سازی را اولویت و زیرساخت امانتداری دانست و گفت: باید مراقبت کرد مسائل غیراقتصادی مانع انجام وظیفه امانتداری نشود لذا مبارزه با فساد و گام برداشتن برای شفاف‌سازی ضروری است. به خصوص برای بنگاه‌های اقتصادی مانند صندوق‌های بازنشستگی که تامین کننده منابع مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان معزز صنعت نفت هستند، این اهمیت مضاعف می‌شود. 

بیات ابراز امیدواری کرد با افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها و تحقق پروژه‌های در حال اجرا، صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در افق برنامه سال ۱۴۰۴ از صندوق‌های سرآمد منطقه غرب آسیا باشد.

وی تحقق اهداف در بنگاه‌های اقتصادی را در گرو رشد و توسعه شرکت‌های گروه دانست و گفت: زمانی گروه صندوق‌ها به اهداف تعیین شده خواهد رسید که همه شرکت‌ها برنامه‌های افزایش سودآوری را محقق کرده باشند.

رئیس هیات رئیسه با اشاره به جزئیات گزارش ارائه شده درباره طرح‌های در حال اجرا گفت: در خصوص پروژه‌های در حال اجرایی نفت جی در اصفهان، بندرعباس و چابهار و سایر طرح‌های گروه صندوق‌ها، لحاظ کردن زمان‌بندی پروژه و کیفیت کار در قالب مدیریت کنترل پروژه ضروری است.

رئیس هیات رئیسه، گفت: هم‌اکنون بیش از نیمی از منابع پرداخت مستمری و مقرری از محل سود شرکت‌های گروه صندوق‌ها تامین می شود. لذا تحکیم، رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای انجام تعهدات آینده با اهمیت است.

در ابتدای این نشست، عملکرد سال ۱۳۹۹ و شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ در حوزه فروش داخلی و صادراتی قیر، مسائل تامین خوراک، موانع تولید، دعاوی، مطالبات و چشم‌انداز شرکت با حضور رئیس هیات‌رئیسه، مشاوران، مدیرعامل شرکت‌سرمایه گذاری اهداف و مدیران عامل شرکت نفت جی و شرکت‌های تابعه بررسی شد.

روند سه پروژه مهم این شرکت که در حال اجراست نیز تشریح شد، نخست کارخانه قیر در بندرعباس با هدف افزایش تولید و صادرات و با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال، احداث مخازن ذخیره سازی و صادرات قیر و فرآوردهای نفت و واحد تولید در بندر شهید بهشتی چابهار و احداث واحد تولید و مخازن ذخیره سازی قیر فله در بندر امام خمینی(ره) ماهشهر؛ رئیس هیات‌رئیسه با توجه به درصد پیشرفت طرح کارخانه قیر بندرعباس خواستار شتاب‌بخشی به روند احداث این کارخانه شد. در این نشست همچنین در خصوص بهبود فرایند فروش صادارتی شرکت نفت جی تمهیداتی اتخاد شد.

سهام شرکت نفت جی متعلق به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت است.

برای مشاهده تصاویر مرتبط اینجا کلیک کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =