کد خبر: 5333
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
ربابه داوری . بازنشسته

مزایا و معایب استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات غیرحضوری به همراه بازنشستگان بررسی شد. چشم انداز توسعه خدمات در پرتو سامانه های اینترنتی روشن است.

استفاده از اینترنت مزایای زیادی دارد، از جمله دسترسی به منابع اطلاعاتی فراوان، آموزش، خستگی‌ناپذیر، سرگرمی، اتصال به شبکه‌های اجتماعی، بهره‌مندی از خدمات آنلاین و... اینترنت به همه این امکان را می‌دهد که به راحتی و به سرعت ارتباط برقرار کنند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از اینترنت، قابلیت دسترسی به منبع جهانی اطلاعات است. امروزه اینترنت امکان دسترسی آسان و سریع را ایجاد کرده است که به میزان زیادی در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات این قابلیت را ایجاد کرده است که داده و اطلاعات را در کسری از ثانیه بین افراد و منابع رد و بدل کند. همینطور امکان برقراری ارتباط ویدئویی که از طریق اینترنت امکانپذیر شده است هم در زمینه حفظ روابط خانوادگی بسیار کمک کرده است و هم از نظر شغلی و حرفه‌ای، جایگزین بسیاری از سفرهای کاری شده است.

نظیر آنچه که امروز به همت این فناوری در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ایجاد شده است. صندوق‌های بازنشستگی که همواره در پی برقراری بهترین خدمات به بازنشستگان و اندیشیدن راهکاری برای دسترسی آسان آنها به خدمات است با طراحی و راه‌اندازی سامانه سما، امکان برخورداری از برخی خدمات این سازمان را به صورت غیرحضوری فراهم آورده است. همان‌طور که پیش از این در خبرها آمد راه‌اندازی سامانه سما یکی از اقداماتی بود که در جهت رفاه حال بازنشستگان شکل گرفت. این سامانه هم‌اینک در خدمت بازنشستگان و یاری‌رسان آنها در استفاده و بهره‌مندی از برخی خدمات است.

در ادامه نظر برخی از بازنشستگانی را که برای انجام امور خود به ساختمان هویزه مراجعه کرده‌اند، در خصوص راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن جویا شدیم که می‌خوانید.

اتفاق خوب

جواد فرج‌اللهی با 20 سال سابقه خدمت بازنشسته شده است. عمده مراجعات وی به دفتر نمایندگی برای دریافت خدمات در حوزه درمان، گردشگری و وام است. او استفاده از اینترنت را تنها راهکار کاستن از رنج راه می‌داند و می‌گوید وجود اینترنت به نفع همه ماست. او از برقراری سامانه سما کم اطلاع است اما برقراری آن را یک اتفاق خوب می‌داند چراکه مراجعه‌کنندگان را از صرف وقت، هزینه و انرژی آسوده می‌کند.

همچنان برتر

علی‌محمدی با 42 سال خدمت، دفتر ایام اشتغال را بسته است. او در مجاورت دفتر نمایندگی هویزه زندگی می‌کند و از همین رو برای رفع یکنواختی، به شکل حضوری درخواست‌هایش را پیگیری می‌کند. اما به عقیده او اینترنت همچنان حرف اول را در انجام بهتر و راحت‌تر امور دارد.

سرعت در ارائه خدمات

 ربابه داوری همسر همکار بازنشسته علی‌اکبر بیابانی است که با 18 سال سابقه خدمت به افتخار بازنشستگی نائل شده است. با این که ترجیح می‌دهد بخش عمده کارها را به طریق حضوری پیگیری کند اما به سرعت و قابلیت بیشتر اینترنت اذعان دارد.

اینترنت، راهنمای خوب

ادریس ایمانی از تبریز به تهران آمده و برای عمل جراحی و انجام مقدمات این کار به دفتر هویزه مراجعه کرده است. او آشنایی اندکی با سامانه اینترنتی دارد. اما انجام امور با استفاده از اینترنت را راهکاری مفید برای پیشگیری از سرگردانی بازنشستگان ناآشنا در خیابان‌های عریض و طویل تهران می‌داند.  

راهکار مناسب

محمد ریسمانی با 35 سال سابقه خدمت به افتخار بازنشستگی نائل شده است. یکی از سرگرمی‌های روزانه او مطالعه سایت‌های مختلف است. با آن که برای استفاده از خدمات صندوق تا به حال به شکل غیرحضوری اقدام نکرده اما معتقد است اگر بازنشستگان نسبت به استفاده از فضای مجازی آگاهی داشته باشند روش غیرحضوری بسیار کارساز و موثر خواهد بود و بعد مسافت را رفع خواهد کرد. به گفته او برای بازنشستگان که معمولا در سنین بالای عمر بوده و محدودیت نیز دارند، انجام امور به شیوه غیرحضوری می‌تواند بهترین راه باشد.

آسایش همگانی

علی شریف‌زادگان یکی از بازنشستگان مراجعه کننده به ساختمان هویزه است. به رغم سابقه خدمت 48 ساله، سیمایی جوان دارد. او به اینترنت آشناست و از نحوه سرزدن به سایت‌های مختلف آگاهی دارد. به عقیده او رفت و آمد و خستگی در راه‌های دور، پیر و جوان نمی‌شناسد. از این رو انجام کارها از طریق اینترنت، در این گرمای هوا به راستی موهبتی بزرگ است.

باید به روز باشیم 

علی اکبر یاوری از مراجعه کنندگان دیگری است که می گوید از سامانه سما استفاده کرده است و خواهان ایجاد سرعت بیشتر در نحوه پاسخگویی در آن است. وی می افزاید: این که صندوق نفت برخی خدمات را در قالب اینترنت و غیرحضوری ارائه می کند نوید آینده بهتری از نحوه ارائه خدمات را می دهد. این بازنشسته صنعت نفت ادامه می دهد: بهتر است با شرایط جدید خودمان را به روز نگه داریم و از امکانات جدید بهره مند شویم.

اینترنت، سریع‌تر از ماشین

خانم ولی‌پور با حدود 16 سال سابقه خدمت بازنشسته شده است. با وجود این که زیاد اهل مراجعه به اینترنت و استفاده از فضای مجازی نیست اما معتقد است استفاده از اینترنت جایگزین خوبی برای کاستن از مراجعات حضوری است، راهکاری که از هر وسیله‌ای آسان‌تر افراد را به مقصود می‌رساند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =