کد خبر: 9570
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
کمری

مدیرعامل پتروپالایش دهلران با بیان اینکه پروژه NGL۳۱۰۰ تا پیش از دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رسیده بود و اکنون با گذشت ۲۹ ماه شاهد پیشرفت ۹۴ درصدی هستیم، گفت: در خرداد سال ۱۴۰۳ آمادگی داریم تا با دریافت خوراک گاز شیرین و ترش، NGL۳۱۰۰ را با ظرفیت کامل ۲۴۰ میلیون استاندارد فوت مکعب راه‌اندازی کنیم.

جواد کمری، مدیر عامل پتروپالایش دهلران در حاشیه نشست شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: پروژه NGL۳۱۰۰ تا پیش از دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رسیده بود و اکنون با گذشت ۲۹ ماه شاهد پیشرفت ۹۴ درصدی هستیم. 

وی افزود: هم‌اکنون خوراک NGL۳۱۰۰٬، ۲۴۰میلیون استاندارد فوت مکعب در روز است که از این مقدار ۶۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین و ۱۶۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش از مجموع سه ایستگاه کمپرسور دریافت خواهد شد.

کمری گفت: هم‌اکنون تا پایان سال ۱۴۰۲ مجموعه NGL۳۱۰۰ و ایستگاه کمپرسور چشمه‌خوش و خطوط لوله مرتبط به آن با تمام سرویس‌های جانبی آن آماده دریافت خوراک و راه‌اندازی با گاز شیرین است. 

خردادماه آماده راه اندازی

مدیرعامل پتروپالایش دهلران گفت: بعد از راه‌اندازی ایمن بانک اول پروژه با گاز خوراک شیرین، در خرداد سال ۱۴۰۳ آمادگی داریم تا با دریافت خوراک گاز شیرین و ترش، NGL۳۱۰۰ را با ظرفیت کامل ۲۴۰ میلیون استاندارد فوت مکعب راه‌اندازی کنیم.

کمری با اشاره به اینکه این پروژه در مدت ۲ سال گذشته و با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد از دو و نیم سال پیش در اختیار تیم جدید صندوق های بازنشستگی نفت و پتروپالایش دهلران قرار گرفت، افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه هم‌اکنون به ۹۴ درصد در طی ۲۴ ماه گذشته رسیده است و ۵ درصد باقی‌مانده مربوط به رفع پانچ و تنظیمات نهایی است.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران با بیان اینکه ۱۲۰ میلیون فوت مکعب خوراک از ایستگاه دهلران که ۶۰ کیلومتر با NGL۳۱۰۰ فاصله دارد تأمین می‌شود، بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این ایستگاه ۸۰ درصد است. 

آماده انتقال خوراک 

کمری با بیان اینکه پروژه خط لوله انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار دهلران تا NGL۳۱۰۰ به طول ۶۰ کیلومتر، یک لوله ۱۶ اینچ است که خوراک ترش ایستگاه دهلران را به NGL۳۱۰۰ می‌رساند، که این خط لوله دارای لوله‌هایی با متریالی خاص و بدون درز است که برای نخستین بار این سایز لوله در داخل کشور از سوی شرکت لوله‌سازی داخلی ساخته شد که به طور صد درصد اجرا و تست شده است و هم‌اکنون آماده انتقال خوراک است. 

وی با بیان اینکه به جز پروژه خط لوله ۱۸۰ کیلومتری با سایز ۱۰ اینچ جفیر مابقی پروژه‌ها به صورت EPC با شرکت اویک که زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی نفت است اجرا می‌شود، افزود: بیش از ۵۰۰ نفر در ایستگاه‌ها مشغول به کار هستند و روزانه بیش از ۱۵۰۰ قطر اینچ عملیات جوشکاری لوله در ایستگاه ها انجام می‌شود و هم اکنون این فعالیت نیز در حال اتمام است.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران با بیان اینکه تحریم بازدارنده نیست ولی می‌تواند منجر به محدودیت در انجام پروژه‌ها شود خوشبختانه با تلاش بیشتر در پروژه های ما تحریم هیچ تاثیر مستقیمی نداشته است.

کمری اظهار کرد: به منظور صیانت از منابع ملی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و خاموش کردن مشعل های گاز همراه نفت خط لوله‌ای به طول ۱۸۰ کیلومتر از NGL۳۱۰۰ به NGL۳۲۰۰ احداث شده تا محصول نهایی (+C۲) که از گازهای همراه نفت استحصال می‌شود به پتروشیمی بندر امام که ظرفیت مناسب دارد رسانده شود.

وی ادامه داد:در اصل محصول (+C۲) خوراک پتروشیمی (الفین دهلران) است و با توجه به اینکه پروژه الفین دهلران دیرتر شروع شده و ممکن است تا ۳ سال آینده این روند ادامه داشته باشد با بررسی‌های متعدد متوجه شدیم ظرفیت دریافت این محصول در پتروشیمی بندر امام وجود دارد، از این رو با تامین مالی از طرف پتروشیمی بندر امام این پروژه به صورت EPC توسط خود پتروپالایش دهلران اجرا شد.

ثبت رکورد در احداث خط لوله 

مدیرعامل پتروپالایش دهلران افزود: پروژه احداث ۱۸۰ کیلومتری خط لوله اتصال به  NGL۳۲۰۰ به طور متوسط در مهندسی ۱۶.۷ درصد، در خرید متریال ۱۲.۵ درصد در اجرا ۱۱.۱ درصد پیشرفت داشته و متوسط پیشرفت ماهانه این پروژه به صورت کمی ۱۳.۴۳ درصد می‌رسد که در کل کشور یک رکورد فیزیکی بی نظیر است.

کمری درباره این پروژه ادامه داد: این پروژه در استان‌های ایلام و خوزستان و در مسیر منطقه جنگی که مملوء از ادوات جنگی و مین بود اجرا شد، از این رو قراردادی با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان مین روبی در عرض ۳۰ متر، طول ۱۸۰ کیلومتر و در سه عمق ۳۰ سانتی، نیم‌متری و ۲ متری امضا شد.

وی با اشاره به همکاری منابع طبیعی و محیط زیست برای گذراندن ۱۰ کیلومتر خط لوله از جنگل ام الدبس بستان که منابع طبیعی آن منطقه بود، گفت: ما بزرگترین گلخانه صنعتی در دشت آزادگان را احداث کردیم که نهال‌های داخل این گلخانه سبب احیا و توسعه این جنگل و فضای سبز خواهد شد.

مدیرعامل پتروپالایش دهلران گفت: احداث این گلخانه یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از ریزگردها و آلودگی‌های زیست محیطی در آینده استان خواهد بود.

کمری با بیان اینکه ۵۰ کیلومتر از ۱۸۰ کیلومتر خطوط لوله از تالاب هورالعظیم و مناطق باتلاقی می‌گذشت، افزود: در کمتر از ۴۵ روز و در تاریخ ۱۵ تیر تا پایان مرداد ۱۴۰۲ که سطح آب‌های منطقه فرونشست می‌کرد این ۵۰ کیلومتر خط لوله اجرا شد و اگر این اقدام در آن زمان انجام نمی‌شد این پروژه به مدت یکسال به تعویق می‌افتاد.

وی ادامه داد: از ۱۳۰ کیلومتر باقی‌مانده خط ۳۰ کیلومتر آن منابع ملی و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر زمین‌های کشاورزی و متعلق به افراد حقیقی بود. ۱۰۰ کیلومتر خطوط لوله در مناطق متعلق به افراد حقیقی بدون هیچگونه معارض و کسب رضایت مردم در رعایت حقوق طرفین احداث شد.

کمری با بیان این که اخذ پیشرفت ماهانه ۱۳.۴۳ درصد در پروژه احداث ۱۸۰ کیلومتری خط لوله برای نخستین بار در صنعت نفت کشور است، گفت: هم‌اکنون پروژه احداث این ۱۸۰ کیلومتر خط به پایان رسیده و آماده ارسال محصول به پتروشیمی بندر امام هستیم.

کمری با بیان اینکه گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در پروژه ان‌جی‌ال و پروژه‌های زیرمجموعه آن سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: در صورتی که به ظرفیت کامل برسیم سالانه یک میلیون و پنجاه هزار تن محصول +C۲ و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهیم کرد و کاندنسیت و گاز شهری بر اساس توافق اولیه به وزارت نفت بازگردانده می‌شود.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی 2 سال گذشته رئیس هیئت رئیسه صندوق‌ها از پتروپالایش دهلران گفت: افزون بر بازدیدهای میدانی جا دارد به نوبه خود از اعتماد و حمایت های بی دریغ مدیریت محترم ارشد صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و مدیرعامل محترم شرکت اهداف و معاونان ایشان که هفتگی روند پیشرفت پروژه را در نشست های تخصصی شورای عالی پروژه‌ها بررسی و موانع فنی و مالی را رفع می کنند و همه دست اندرکاران پروژه از پیمانکاران، مهندسان و طراحان و تکنیسین‌ها و کارگران کوشا و ارجمند، کمال تشکر و قدردانی را تقدیم دارم. همه تلاش ما برای این است تا به قدر توان‌مان در آبادانی ایران اسلامی و سربلند نقش ایفا کنیم. 

  

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =