امیرفتاحی

معاون امور مالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت محورهای مهم اقدامات انجام شده در ۲۹ ماه گذشته در حوزه خدمات مالی صندوق‌ها به بازنشستگان و شاغلان را تشریح کرد.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بخش عملکرد مالی، بودجه و تامین منابع در ۲۹ ماه گذشته با رشد قابل توجه در بخش‌های مختلف از جمله ارائه خدمات مختلف به بازنشستگان، پرداخت مستمری و مقرری، وام‌ها، تسهیلات، کمک معشیت‌ها با کارنامه‌ای درخشان، خوش درخشیده است.

دریافت گزارش قابل قبول از سازمان حسابرسی

زهرا امیرفتاحی، معاون امورمالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با تشریح عملکرد این معاونت در ۲۹ گذشته، دریافت گزارش مورد قبول از سازمان حسابرسی کل کشور را از موفقیت‌های این مقطع  برشمرد و آن را  کم‌سابقه خواند.

خانم امیرفتاحی با اشاره به عملکرد معاونت امور مالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در سطح کلان، گفت: صورت مالی اصلی و جداگانه این معاونت که طی سال‌های متمادی مشروط بود، در دو سال گذشته (۲۹ ماهه اخیر) گزارش مقبول سازمان حسابرسی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی دریافت کرد، که اخذ این گزارش بیانگر شفافیت مالی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت است که تمام فرآیندهای مالی منتهی به ترازنامه و صورت مالی، عملکرد به نسبت خوب و شفاف داشته است.

معاون امورمالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در ادامه یادآور شد: این معاونت در راستای اجرای الزامات قانونی از جمله بارگذاری صورت‌های مالی در سامانه کدال بلافاصله بعد از برگزاری مجمع، پاسخگوی مخاطب اعم از بازنشسته، شاغلان، علاقه‌مندان و بانک‌های طرف تسهیلات و غیره بوده است که با این اقدام نیازی به ارائه صورت مالی از سوی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به بانک و دیگر نهادهای نظارتی نبوده و این مهم در سامانه کدال برای آنها قابل رویت و دسترسی است.

انضباط در پرداخت مستمری

امیرفتاحی در ادامه به بهبود شاخص‌هایی همچون انضباط در پرداخت مستمری در دو سال اخیر اشاره کرد و آن را از اقدامات قابل توجه این معاونت خواند، که با حمایت و پیگیری رئیس هیئت‌رئیسه و رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت حاصل شده است.

وی با یادآوری اینکه هیچ سازمانی در کشور در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۲ هر ماه پرداخت مستمری ندارد، تحقق آن در صندوق‌ بازنشستگی نفت را بدعتی قابل توجه خواند و گفت: این امر را به فال نیک می‌گیریم و فکر می‌کنم یک امتیاز مثبت برای مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت است که هیئت‌رئیسه صندوق‌ سعی در استمرار این بدعت دارد.

واریز دو هزار میلیارد تومان علی‌الحساب مستمری

واریزحدود دو همت علی الحساب مستمری به بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت در سال جاری از دیگر اقدام‌های قابل توجه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در معاونت مالی است که امیرفتاحی با اشاره به آن گفت: پرداخت علی الحساب مستمری در شرایط فعلی کشور، یک وام بدون بهره و بدون ضامن است که بسیاری از بازنشستگان ارجمند متقاضی آن هستند و در دو سال گذشته شاهد رشد تقاضا و پیگیری و حمایت مدیریت صندوق‌ها برای تامین اعتبار آن بودیم.

 او با اشاره به اینکه به ارزشمندی این خدمت، ۶۰ تا ۷۰ درصد ذینفعان متقاضی دریافت علی‌الحساب مستمری بودند، افزود: در سال جاری، حدود دو همت و سال قبل از آن حدود یک و نیم همت علی‌الحساب مستمری پرداخت کرده ایم و به طور متوسط برای هر متقاضی در سال مالی جاری حدود ۵۰ میلیون تومان در این خصوص واریز شده است.

تعدیل و متناسب سازی مستمری

او همچنین با اشاره به اهتمام هیئت‌رئیسه صندوق به موضوع متناسب‌سازی گفت: از شروع فعالیت هیئت رئیسه فعلی، به ترتیب سال ۱۴۰۰ سه مرحله، سال ۱۴۰۱ سه مرحله و در سال ۱۴۰۲ دو مرحله افزایش مستمری در راستای متناسب سازی انجام شده است و در مقاطع مختلف می‌توان رشد و میزان آن را مشاهده کرد که در این زمینه از شاخص‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای کشور و صندوق‌های بازنشستگی هستیم.

واریز سه هزار میلیارد تومان وام به بازنشستگان و شاغلان عضو صندوق نفت

رشد و پرداخت قابل توجه وام قرض الحسنه به بازنشستگان از دیگر مواردی است که در کارنامه دو سالانه معاونت امورمالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت وجود دارد که امیرفتاحی درباره آن توضیح داد: منابع وام قرض‌الحسنه تا پیش از اساسنامه جدید از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تامین می‌شد، که از آبان‌ماه ۹۸ تصویب اساسنامه جدید باعث حرکت به این سمت شد که وام‌های قرض‌الحسنه را از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت کنیم و امروز عدد قابل توجهی در این عملکرد قابل دسترسی است و  براساس آن حدود سه همت وام از منابع بانک مهر به شاغل و بازنشسته صنعت نفت (دو و نیم همت به بازنشستگان و نیم همت به شاغلان صنعت نفت) پرداخت شده است.

او رشد در پرداخت وام قرض‌الحسنه را به این دلیل قابل توجه دانست که هیچ منابعی از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درگیر نشده و با گردش وجوه در بانک قرض‌ الحسنه مهر ایران، اعتبارلازم ایجاد شده است.  

پرداخت موفق وام مسکن

کمک به تامین مسکن بازنشستگان و شاغلان عضو صندوق یکی دیگر از دستاوردهای حاصله در ۲۹ ماهه اخیر است که با کارنامه‌ای قابل قبول پیش رو قرار دارد که امیرفتاحی با اشاره به آن گفت: این امر به‌منظور کمک به تأمین مسکن شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت به تصویب هیئت امنای صندوق بازنشستگی صنعت نفت رسید که براساس مدل جدید قید عاملیت بانک برای پرداخت وام‌ها، در دوره مدیریت جدید با اهتمام رئیس هیئت‌رئیسه و رئیس صندوق‌ها در هیات امنای صندوق نهادینه شد و طی دو مرحله مبلغ آن نیز افزایش یافت. به گونه ای که اکنون وام خرید مسکن از ۵۰ میلیون تومان طی دو مرحله به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

او با اشاره به استقبال  از این امر گفت: در مقطع ۲۹ ماهه اخیر بالغ بر دو همت وام مسکن پرداخت شده است، هر چند این مبلغ هنوز جوابگوی خرید مسکن نیست، اما در مقایسه با سایر سازمانها، عدد معناداری است که امیدواریم در سال مالی جدید بتوانیم آن را افزایش دهیم.

انضباط در پرداخت‌های هفتگی

امیرفتاحی، ایجاد انضباط در پرداخت‌های هفتگی که شامل موارد مختلف همچون پرداخت‌های هزینه درمان بازنشستگان، تامین آتیه و غیره می‌شود، را اقدام دیگری خواند که در دو سال گذشته با تامین نقدینگی و با پیگیری و حمایت هیئت‌رئیسه صندوق‌ها حاصل شده است.

به گفته او، این پرداخت‌ها با همکاری مناسب همکاران صندوق در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مکانیزه و غیردستی و به طور مستمر هر هفته در حال پرداخت است.

پرداخت‌های مناسبتی

پرداخت ۱۰ میلیون تومان واریزی مناسبتی در سال جاری بخش دیگری از عملکرد مورد اشاره از سوی معاون امورمالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت است که به گفته او تا پایان سال مالی رکورد جدیدی ثبت خواهد شد.

او در این گفت و گو با ابراز رضایتمندی از سامانه سما اشاره کرد: از همکاران خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، و سامانه یکپارچه سما قدردانی می‌کنم. در این سامانه حداقل ۵۰۰ مدل فرم مکانیزه دارای فرآیند وجود دارد و تمام سرفصل‌های حساب‌های پیرول مستمری نیز تطبیق مکانیزه دارد که تمام این موارد به حمایت سامانه نرم افزاری سما در حال انجام است.

چالش‌های پیش‌رو

امیرفتاحی در پایان در خصوص چالش‌ها و مشکلات معاونت امورمالی، بودجه و تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، به فقدان حوزه نرم‌افزاری بخش مالی "سیستم کسور" اشاره کرد و گفت: تحقق این امر با مقاومت برخی از شرکت‌ها همراه بوده و از این‌رو نبود یکپارچگی سیستم‌های حقوق و دستمزد را شاهد هستیم.

او اظهار امیدواری کرد انشالله با پیگیری در سال مالی آینده، مدیریت و راهبری سیستم کسور در اختیار صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت باشد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =