کنگان

معاون طرح و توسعه پتروپالایش کنگان افزود: با توجه به لیسانس واحد و نوع خوراکی که استفاده می‌شود کیفیت سی‌فایوپلاس بالاتر و محصول با ارزش‌تر از پالایشگاهای گازی است، بعد از راه‌اندازی، برای صادر کردن این محصول بدلیل سولفور بالای محصول، رقابت مورد انتظار را در خرید ایجاد نمی‌کرد؛ این چالش با دانش فنی بومی ایجاد شده رفع شد و توانستیم سولفور این محصول را بدون اضافه کردن تجهیز جدید به زیر ۳۰ پی پی ام برسانیم.

بهزاد شهنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: برای نخستین‌بار توانستیم طی دو ماه با تشکیل گروهی از متخصصان جوان مجتمع کنگان بحث لاجیک و سیستم کنترل کمپرسورهای احیا را بومی‌سازی و راه‌اندازی کنیم. 

معاون طرح و توسعه شرکت پتروپالایش کنگان ادامه داد: محدودیت‌های برای راه‌اندازی بخشی از تاسیسات از جمله دسترسی به نرم‌افزار سیستم ارتعاشی ماشین که از خارج وارد می‌شد داشتیم که با تلاش مهندسان جوان شرکت، نرم‌افزار این سیستم نیز با تکیه بر توان داخلی تهیه شد.

شهنی اظهار کرد: زمانی که واحد شروع به تولید می‌کند بسترهای پروپان آن به تدریج اشباع می‌شود و نیازمند احیاست که برای راه‌اندازی کمپرسور احیا از طرف سازنده‌ی آن محدودیت‌های ایجاد شد. از این‌رو، با تلاش کارکنان این مجتمع به فناوری لاجیک و سیستم کنترل و گرافیک این کمپرسور دست پیدا کردیم. 

وی گفت: پروپان در دمای منفی ۴۰ درجه ذخیره‌ می‌شود و بخاراتی ناشی از ذخیره‌سازی و حین ارسال پروپان در زمان صادرات بوجود می‌آید که بخارهای برگشتی محصول به وسیله خط لوله برگشتی از اسکله به مجتمع باز می‌گردد. 

معاون طرح و توسعه پتروپالایش کنگان ادامه داد: این بخارها محصول آن اسپک است و هدر رفت آنها در واقع از دست رفتن بخشی از سود شرکت می‌شود این بخارها توسط کمپرسورهای مایع‌سازی پروپان تبدیل به مایع می‌شوند و به مخزن بر می‌گردند.

وی اظهار کرد: یکی از محصولاتی که در پترو پالایشگاه کنگان تولید می‌شود سی‌فایوپلاس C۵+ است که در دو مخزن کروی ذخیره می‌شود و محصول با ارزشی است که مانند کاندنسیت تولید شده در پالایشگاه‌های گازی است. 

معاون طرح و توسعه پتروپالایش کنگان افزود: در پتروپالایش کنگان با توجه به لیسانس واحد و نوع خوراکی که استفاده می‌شود کیفیت سی‌فایوپلاس بالاتر و محصول با ارزش‌تر از پالایشگاهای گازی است، بعد از راه‌اندازی، برای صادر کردن این محصول بدلیل سولفور بالای محصول، رقابت مورد انتظار را در خرید ایجاد نمی‌کرد؛ این چالش نیز با دانش فنی بومی ایجاد شده رفع شد و توانستیم سولفور این محصول را بدون اضافه کردن تجهیز جدید به زیر ۳۰ پی پی ام برسانیم.

معاون طرح و توسعه پتروپالایش کنگان گفت: همچنین با توجه به دانش فنی ایجاد شده در شرکت پتروپالایش کنگان که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی نفت است، با انجام بازدیدها و بررسی‌ها و جلسات فنی، در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۱ مفتخر به اخذ عنوان شرکت دانش‌بنیان _ نوآور شد. 

وی با بیان اینکه اقداماتی مشابه با تجهیز کمپرسورها به سیستم لاجیک تاکنون در ایران انجام نشده است، افزود: ارزش اقتصادی کمپرسورهای مایع‌سازی زیاد است بنابراین با اقدامات انجام شده ضمن حفظ تجهیز، نگهداری و کارآیی آن در محیط استاندارد انجام گرفت.   

معاون طرح و توسعه پتروپالایش کنگان با اشاره به اینکه فروش سی فایو پلاس به‌علت کاهش گوگرد بیان کرد: دانش فنی شرکت پتروپالایش کنگان در کاهش سولفور محصول فوق و سیستم کنترل لاجیک دار کمپرسورها از سوی معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری تأیید و این شرکت نوآور محسوب می‌شود. 

تقویت ساخت داخل و فرایندهای دانش‌بنیان از رویکردهای نوین گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت است. چراکه، جریان پایداری تولید و سودآوری را به دنبال دارد. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =