بازدید از خط تولید شرکت دانش بنیان وتکو

مسئولان شرکت تجهیزات صنعت نفت در گزارشی به هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بیان کردند برای اولین بار بیش از ۸۰ محصول از تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و انرژی را در چهار شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور طراحی و تولید کرده‌اند.

بر این اساس، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در خلال ارائه گزارش مسئولان شرکت تجهیزات صنعت گفت: راهبرد گروه اقتصادی صندوق‌ها در حوزه شرکت‌های تولیدی برای فروش کالا، برنامه چهل  _ شصت است.

وی تصریح کرد: صندوق نفت با رویکرد بنگاه اقتصادی، هدف تحقق منابع بیشتر را پیگیری می‌کند ازاین‌رو باید از جریان نقدینگی پایداری برخوردار باشد؛ بنابراین برای تاب‌آوری در تکانه‌های اقتصادی باید ۶۰ درصد تولیدات شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات، برای صادرات برنامه‌ریزی شود تا از مسیر ارزآوری، ضمن سودرسانی به اقتصاد کشور، امکان تأمین منابع پایدار را داشته باشیم.

تحقق ظرفیت اسمی در وتکو

در ادامه نشست هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با چشم‌انداز کسب جایگاه نخست تأمین‌کننده تجهیزات صنعت نفت، گزارش عملکرد یکساله شرکت صنایع تجهیزات نفت PEIC ارائه شد. در این گزارش تصریح شد همۀ شرکت‌های گروه صنایع تجهیزات نفت در شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد شده‌اند. این گروه شامل پارس پنگان، توس پیوند، گسترش شیرسازی، فناوری تجهیزات سرچاهی و پیچ و مهره‌های صنعتی است. یکی از ویژگی‌های بارز این گروه صنعتی، دانش‌بنیان بودن آن‌هاست؛ ازاین‌رو با توجه به سیاست‌های کلی گروه اقتصادی صندوق‌ها که از مهر سال ۱۴۰۰، طراحی و اجرا شده است این گروه در کانون توجه و تقویت قرار گرفته است. یکی از این شرکت‌های موفق شرکت «وتکو» است این شرکت دانش‌بنیان، تولید شیرآلات فولادی، تجهیزات سرچاهی WELLHEAD X-MASS TREE و ... مطابق با استانداردهای بین‌المللی تا فشار کاری ۱۵۰۰۰PSI را در برنامه تولید دارد. تولید نیمه اول سال ۱۴۰۱ این شرکت ۵۶۵ تناژ بوده است. صندوق‌ها از طریق شرکت اهداف، از سود حاصل از این میزان تولید در نیمه اول سال برای تأمین بخشی از منابع مستمری و مقرری شش ماه نخست سال استفاده کرده است.

مسئولان تجهیزات صنعت نفت در این نشست، از تحقق ظرفیت اسمی «وتکو» در یکساله گذشته خبر دادند؛ راهبردی که از سوی رئیس هیئت‌رئیسه در طول یک سال گذشته به‌طور مستمر پیگیری شده است اکنون شرکت دانش‌بنیان «وتکو» به تولیدی برابر با ظرفیت اسمی خود رسیده است. شاه‌بیت این تولیدات که از سوی جوانان نخبه و کوشای این مرزوبوم انجام شده است، طراحی و تولید و تحویل تجهیز سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰PSI بود که اول شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر نفت رونمایی شد.

 مدیرعامل شرکت صنایع تجهیزات نفت در این گزارش بیان کرد «وتکو» توان ساخت سالانه ۶ تجهیز ۱۵۰۰۰PSI را دارد. وی گفت امسال «وتکو»، ۸ تجهیز را برای اولین بار در کشور طراحی و تولید کرده است و آمادگی دارد با توسعه خط تولید به این ظرفیت اضافه کند. نکته مهم در فرایند تولیدات شرکت «وتکو»، مجهز شدن شرکت به تجهیزات آزمایش (تست) گاز و هیدرو استاتیک فشاری کاری ۱۵۰۰۰PSI است.

مدیر عامل شرکت صنایع تجهیزات نفت در خلال گزارش به هیئت‌رئیسه صندوق‌ها تأکید کرد در چارچوب راهبرد شفاف‌سازی گروه اقتصادی صندوق‌ها، «وتکو» آماده ورود به بورس است. وی ادامه داد در طول یکساله گذشته و با بازدید رئیس هیئت‌رئیسه از شرکت‌های گروه تجهیزات نفت، صادرات محصولات در دستور کار قرار گرفته است. در این نشست نیز رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها تأکید کرد صادرات، ضمن تقویت منابع صندوق، ارزآوری را برای کشور تقویت خواهد کرد؛ بنابراین در سبد تولید شرکت‌های گروه باید بخشی برای صادرات و ارزآوری پیش‌بینی شود.

مدیرعامل شرکت تجهیزات نفت ادامه داد علی‌رغم این‌که شرکت «وتکو» با محدودیت مواد اولیه نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند توانسته است در تجهیزات سرچاهی به چنین جایگاهی دست پیدا کند؛ «وتکو» در طول یکساله گذشته در بخش سرچاهی حدود ۷۰ درصد مناقصات را برنده شده است. به‌طورکلی «وتکو» با راهبرد ساخت تجهیزات راهبردی و تحریمی، برنامه توسعه سهم بازار را پیش گرفته است.

تولید بزرگ‌ترین شیر صنعت نفت

شرکت «گسترش شیرسازی تهران سوفا» نیز در نیمه سال ۱۴۰۱، تولیدی برابر با ۴۲۹ تناژ داشته است. در مدت یکساله گذشته حدود ۲۰ محصول را برای اولین بار در کشور طراحی کرده است که برخی از آن‌ها به مرحله ساخت رسیده‌اند و بقیه در دست ساخت و مطالعه هستند. بارزترین این تولیدات، طراحی و ساخت شیر دروازه‌ای ۵۶ اینچی و رونمایی از تولید بالاترین کلاس کاری (۲۵۰۰) شیرآلات پتروپالایشگاهی با فشار تست ۱۰۰۰۰PSI است که تیرماه ۱۴۰۱ با حضور رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت رونمایی شد. پروژه ریخته‌گری این شرکت با پیشرفت ۸۵ درصدی تا آخر امسال به‌صورت رسمی راه‌اندازی خواهد شد.

رکورد خاص، ساخت ۶۳ محصول دانش‌بنیانی در یک سال

در یک سال گذشته، بیش از ۶۳ محصول دانش‌بنیان برای اولین بار در شرکت دانش‌بنیان «توس پیوند» ساخت شد. این تجهیزات در حوزه‌هایی مانند اتصالات فولادی، فیتینگ، فلنج، تأمین لوله تا سایز ۹۶ اینچ، تولید محصولاتی مانند کربن استیل، آلیاژی، فولاد ضدزنگ، فولادهای مقاوم به دمای بسیار پایین و مقاوم به فشارهای بسیار بالا و ... ساخته شده است. زانویی ۱۱۶ اینچ که در نوع خود از بزرگ‌ترین تجهیزات صنعت نفت است خردادماه امسال با حضور رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها رونمایی شد.

 میزان تناژ عملکردی این مجموعه صنعتی، ۴۸۴ تناژ بوده است. برابر گزارش ارائه‌شده مسئولان گروه تجهیزات نفت در نشست هیئت‌رئیسه، شرکت «توس پیوند» در یک سال گذشته موفق به دریافت ۳ گواهی استاندارد iso شده است.

دریافت گواهی دانش‌بنیانی

شرکت «پارس پنگان» نیز گزارشی از میزان تولید شیرهای راهبردی مانند شیرهای توپی با عملکرد برقی، شیرهای قطع اتوماتیک، actuator gas over oil با سایز ۵۶/ ۱۲ اینچ کلاس ۶۰۰ ارائه داد. دریافت گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر اقدامات نوین این شرکت بوده است.

افزایش سهم بازار PEIC

با توجه به رشد و توسعه شکل‌گرفته در گروه تجهیزات صنعت نفت در طول یک سال گذشته، سهم این گروه در بازار تجهیزات صنعت نفت، به ۴۱ درصد رسیده است. سود حاصل از این حضور از آن جهت مهم است که در کنار سودهای شرکت‌های دیگر، برای تأمین منابع پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو در یک سال گذشته افزون بر بازدید میدانی رئیس هیئت‌رئیسه از همۀ شرکت‌ها و پایش ماهانه آن‌ها در شورای عالی تولید و پروژه‌ها، گزارش روند رشد و توسعه آن‌ها در هیئت‌رئیسه صندوق‌ها بررسی می‌شود.

صندوق نفت با تکیه‌بر منابع خود و همین سودهای به‌دست‌آمده، بیستم هر ماه به‌طور منظم پرداخت مستمری و مقرری انجام می‌دهد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =