کد خبر: 8702
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
رحیمیان . بازنشسته . زوج

دوره سالمندی دورانی است که با انواع احساسات همراه است و گاهی اتفاق می‌افتد با احساساتی همچون احساس کمبود، تنهایی، انزوا، ناتوانی و بیماری همراه باشد.

راهکارهایی برای رهایی از اضطراب

سعی کنید سالمندان را از خبرهای بد در مورد آشنایان و اطرافیان شان کمتر مطلع کنیم. دلیلی ندارد سالمندان در جریان اتفاقات ناگوار ومشکلات مالی آشنایان باشند. بسیاری از سالمندان به شدت پیگیر هر گونه اخبار داخلی و خارجی از طریق شبکه‌های خبری و یا فضای مجازی هستند؛ شنیدن اخبار منفی از عوامل اصلی ایجاد استرس در سالمندان است. ترافیک یکی از مسائل جدی ایجادکننده اضطراب و استرس است.

حتی خرید کردن در هوای گرم نیز می‌تواند باعث ایجاد استرس در سالمند شود.

ارتباط با افراد منفی از عوامل ایجاد اضطراب و استرس است. بسیاری از دوستان به محض اینکه به هم می‌رسند از بدترین اخبار روز دنیا به هم گزارش می‌دهند. از درد و غم‌های خود به دیگران نگویید و تلاش نکنید به دیگران ثابت کنید وضع‌تان از بقیه بدتر است.

در دوران سالمندی چند دوست خوش مشرب برای خود پیدا کنید و با آنان معاشرت کنید تا هر وقت به هم برسید با هم بگویید و بخندید.

در شرایطی که دچار اضطراب و استرس به سالمند وارد می شود سعی کنید او را از محیط‌های استرس‌زا دور کنید و یا تشویق به رفتن به پیاده‌روی و قدم زدن کنید..

قطعاً سالمندان فراز و نشیب‌های بسیار زیادی در طول عمر طی کرده‌اند و به این امر واقفند که مشکلات در حال گذار هستند و استرس‌ها و اضطراب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

 سعی کنید در زندگی برنامه‌های ورزشی و تفریحی منظم داشته‌باشید.

بخصوص افرادی که تنها زندگی می‌کنند باید بدانند تنهایی یکی از بدترین عوامل ایجاد کننده استرس است. بنابراین سعی کنید اوقات بیشتری را با سالمندان  بگذرانید.

دکتر احمد دلبری متخصص طب سالمندی

منبع: برگرفته از نشریه زندگی نو شماره ۳۲۸

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =