کد خبر: 8535
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
پتروشیمی خارک

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بازدید از پتروشیمی خارک گفت: طرح متانول ۲ از پروژه‌های نیمه‌کاره و معطل صنعت پتروشیمی کشور است. بنابراین، به همت سهامداران و کارکنان پتروشیمی خارک برنامه شتاب‌بخشی به این طرح آغاز خواهد شد.

عبدالحسین بیات پس از بازدید تاسیسات پتروشیمی خارک در نشست با مدیران این شرکت گفت: صندوق بازنشستگی نفت به عنوان یکی از سهامداران شرکت پتروشیمی خارک نسبت به رشد شاخص‌های بهره‌وری این مجموعه اهتمام دارد.

وی با اشاره به هزینه‌های انجام شده و تاخیر در فرایند تکمیل متانول ۲ که مربوط به سال‌های گذشته است، ادامه داد: بخشی از کار با ایجاد هزینه انجام شده و این به معنای طرح نیمه‌کاره و معطل است. از این رو از منظر اقتصادی سرمایه راکد و غیر مولد ارزیابی می‌شود. بنابراین، تکمیل طرح متانول ۲ پتروشیمی خارک باید شتاب داده شود. و همزمان با توسعه‌های کارهای فنی و تاسیساتی از هم‌اکنون باید اقدام لازم برای اخذ مجوز ادامه طرح و انعقاد قرارداد تامین خوراک پایدار و مطمئن شکل گیرد.

وی با اشاره به تکمیل پروژه مخازن ۶۰ هزار تنی متانول دوم پتروشیمی خارک گفت: پتروشیمی خارک مجموعه‌ای سربلند است که به رونق جزیره خارک افزوده است. تولید و توان این شرکت همواره در اختیار کشور بوده است.

بیات گفت: تجربه‌های کارشناسی و مدیریتی به دست آمده در پتروشیمی خارک به سایر نقاط کشور نیز منتقل شده است. بنابراین، پتروشیمی خارک در صنعت پتروشیمی کشور اثرگذاری تاریخی داشته و خواهد داشت.  

وی ادامه داد: دانش سرمایه است و روند و فرایندهای کاری به شدت در حال دگرگونی است به گونه‌ای که برخی فرایندها ساده و برخی دیگر پیچیده شده‌اند. از این رو، روزآمد کردن دانش برای افزایش بهره‌وری پتروشیمی خارک ضروری است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها با اشاره به بازدید از کارخانه  LPG  و محوطه کمپرسور اسکو و گس انجین قدیمی افزود: برخی از تاسیسات پتروشیمی خارک قدیمی است. بنابراین، سبب افزایش تلاش و زحمت کارکنان شده چون تجهیزات قدیمی نیرو و کاربر هستند.

نوسازی تاسیسات با هدف افزایش تولید

وی نوسازی تاسیسات را همسو با بهبود فرایندها و افزایش بازدهی تولید ارزیابی کرد و گفت: ضروری است که با برنامه‌ریزی مدون و با بکارگیری دانش‌روز بخش‌های مورد نیاز بازسازی شود البته در هرگونه نوسازی مقوله هزینه و فایده اقتصادی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس هیئت‌رئیسه تسلط به دانش فنی را یکی از ویژگی‌هایی مدیران و کارشناسان صنعت نفت و انرژی بیان کرد و گفت: در مجموعه‌هایی مانند پترشیمی خارک، بهره‌مندی از علم تحلیل اقتصاد و آینده پژوهی نیز ضروری است. چرا که، باید واقعیت‌های فنی و اقتصادی را همزمان تحلیل کرد.

وی با بیان این که تشکیل کارگروه خطرپذیری (ریسک) پیامدهای مثبت برای پتروشیمی خارک خواهد داشت، ادامه داد: تولید و بازار هر دو دارای شاخص‌های خطرپذیری هستند. از این رو، پیش‌بینی تحولات آینده برای هر ۲ حوزه با اهمیت است.

افزایش دارای‌ها در پرتو شفافیت 

بیات گفت: شفافیت برای شرکت‌های بورسی سبب افزایش مشتری و اطمینان بیشتر سهامداران خواهد شد. از این رو، شفافیت ارزش دارای‌ها را افزایش خواهد داد.

وی افزود: آئین‌نامه معاملات نباید دارای مکث باشد زیرا فرایند خرید، فروش کالا، خدمات و محصول، کلیدی هستند. تحریم‌ها نیز با لحاظ طبقه‌بندی اطلاعات نباید سبب نبود شفافیت شود. از سوی دیگر حفظ اطلاعات و اسرار حیاتی سازمان نیز بسیار با اهمیت است.

بیات در خصوص حوزه منابع انسانی تاکید کرد: فرایند جذب و استخدام باید دارای نظام و برنامه باشد و برای هر جذب مراحل آزمون، مصاحبه و طب صنعتی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی که به شدت نسبت به آن حساس و اهتمام داریم نباید با حقوق و دستمزد منابع انسانی آمیخته شود چون منظور از صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها در حقیقت هزینه‌ها و مصارف غیرکارشناسی، راکد، بدون بهره‌وری و ارزش‌افزوده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها یادآوری کرد: همه طرح‌های و برنامه‌های بازدید میدانی برای افزایش توان مالی صندوق بازنشستگی نفت است چون صندوق نفت در تاریخ ۷۵ سال خود تا کنون ریالی از دولت دریافت نکرده و با تکیه بر منابع خود همه تعهدات قانونی خود را انجام داده است.

در این نشست، بهمن بهزادی مدیر عامل پتروشیمی خارک درباره وضع عملکردی ۳ ماه گذشته و برنامه‌های سال ۱۴۰۱ با محوریت حوزه تولید و فروش محصولات گزارش ارائه کرد.

مدیر عامل پتروشیمی خارک در خلال این گزارش به تشکیل کارگروهی برای مقابله با پیامدهای تحریم اشاره کرد و تصریح کرد: کار و برنامه‌ها این شرکت طبق برنامه پیش خواهد رفت.

رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در چارچوب «برنامه شتاب‌بخشی به طرح‌های سرمایه‌گذاری گروه اقتصادی صندوق‌ها» روز دوشنبه ۳۰ خردادماه از پتروشیمی خارک بازدید کردند. در این بازدید مخازن ۶۰ هزار تنی متانول دوم پتروشیمی خارک و چند طرح جانبی به مرحله بهره‌برداری رسید.

تصاویر مرتبط 
 

مطالب پیشنهادی: 

اینفوگرافی عملکردی صندوق‌ها _ خدمات 


اینفوگرافی عملکردی صندوق‌ها _ سرمایه‌گذاری
 

آرشیو _ اخبار اقتصادی و سرمایه‌گذاری 
 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =