کد خبر: 8411
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
روستای خبر

دهستان خبر واقع در استان کرمان است. به طوری که با مختصات ۲۸°۴۲′۳۹″ عرض شمالی ۵۶°۲۰′۱۴″ طول شرقی در جنوب غربی شهرستان بافت واقع شده‌است که فاصله آن از بافت ۶۲ کیلومتر و از مرکز استان ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. این دهستان از طریق یک راه فرعی درجه دو به شهرستان بافت متصل می‌شود.

خبر در نقطه پایینی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است. به دلیل پراکنش خانه‌ها در باغ‌ها و ملک‌های خصوصی؛ این روستا بر اساس شکل استقرار جزو روستاهای پراکنده و بر اساس توپوگرافی جزو روستاهای میانکوهی دسته‌بندی می‌شود. این روستا دره‌ای و در امتداد حوزه آبریز شمال غربی پارک ملی خَبر در جهت شرق به غرب کشیده شده‌است. نقطه شروع این روستا از سمت شرق و ابتدای دره «دره معدن» می‌باشد که خود این دره زهکش دره‌های کوه بزرگ خَبر شامل دره شب پَره، دره «دره سپید»، دره خیبر و دره کُفکی (پلنگی) محسوب می‌شود و پس از تقریباً دو کیلومتر با دره شاه ولایت و چشمه شاه تلفیق می‌شود.

دهستان خبر و جاهای دیدنی آن

قسمت شرقی روستا کوهستانی و چسبیده به پارک ملی خبر است و چشمه‌ها و منشأ رودخانه دایمی خبر هم از همین‌جا شروع می‌شود که عمده این چشمه‌ها در دره شاه ولایت و چشمه شاه قرار دارند. ارتفاع این روستا در قسمت شرقی به‌طور متوسط ۲۰۰۰ متر و در قسمت غربی به‌طور متوسط ۱۸۰۰ متر می‌باشد. حاشیه شمالی این دهستان توسط تپه‌های بَند؛ که جزو کوه‌های پیر دسته‌بندی می‌شود؛ و قسمت جنوبی با تپه‌های گُلان احاطه می‌شود. بعد از این روستا، روستای باغ پیشگاه و باغ کنار آغاز می‌شود.

آب و هوای دهستان خبر معتدل است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. جمعیت دهستان خَبر براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۲۸۲نفر (۲۰۱۳ خانوار) بوده‌است. از این جمعیت ۳۰۹۳ نفر زن و ۳۱۸۹ نفر مرد می‌باشد. بیشتر جمعیت منطقه خبر به دلیل نبود منابع درآمد کافی؛ به شهرهای بندرعباس، کرمان و سیرجان مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل جمعیت این روستا شناور است. بطوریکه در فصل تابستان جمعیت زیاد و در پاییز و زمستان جمعیت کاهش می‌یابد.

دهستان خبر و جاهای دیدنی آن دهستان خبر و جاهای دیدنی آن

بخش خبر در سال ۱۳۸۶ از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان روستای هدف گردشگری قلمداد شد و مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته‌است به گونه‌ای که جمعیت غیر بومی منطقه خبر در حدود بین ۲۰۰۰۰ تا۳۰۰۰۰ نفر در فصل تابستان و ایام تعطیل متغیر می‌باشد. حضور جمعیت خارج از توان اکولوژیک منطقه و نبود زیرساخت‌های رفاهی و بهداشتی؛ سبب آسیب‌های جدی زیست‌محیطی در این روستا شده‌است.

محصول عمدهٔ باغات خبر گردو می‌باشد. درآمد عمده مردم از راه باغداری و تولید محصولات باغی چون گردو، انار، بادام، زردآلو، آلبالو و بهبدست می‌آید. جمع‌آوری محصولات جنگلی مانند بنه و بادام کوهی و گیاهان دارویی همچون آویشن و زیره و دامداری و زنبورداری و در سال‌های اخیر؛ گردشگری به عنوان منابع فرعی درآمد در این دهستان محسوب می‌شود.

دهستان خبر و جاهای دیدنی آن دهستان خبر و جاهای دیدنی آن

جاهای دیدنی در خبر

۱- پارک ملی خبر:پارک ملی خبر یازدهمین منطقه‌ ای است که در ایران عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده ‌است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.

۲- غار شب‌پره در دره‌ای با همین نام در شرق دهستان خَبر : در این غار سنگ های آهکی کاملا دگرگون شده و تبدیل به مرمر شده اند. از دیگر زیبایی های این غار می توان به وجود قندیل ها اشاره کرد که اگر بارندگی سالانه زیاد باشد از سقف غار آب هم چکه می کند.

دهستان خبر و جاهای دیدنی آن دهستان خبر و جاهای دیدنی آن

۳- کهت قلعه ای است که از چهار برج آن برای دیده بانی استفاده می شده است.
۴- قلعه خَبر در داخل دهستان خَبر که تا شصت سال پیش محل زندگی مردم بوده‌است و الان تبدیل به خرابه شده‌است.
۵- قلعه کَهتُنی در جنوب دهستان خَبر (از تاریخچه این قلعه اطلاعات موثق در دسترس نیست)
۶- قلعه خیبر که در دره‌ای با همین نام در کوه خبر قرار گرفته‌است (اطلاعات موثقی در مورد تاریخچه این قلعه در دسترس نیست).
۷- تفرجگاه شاه ولایت پوشیده از چنارهای کهن چند صد ساله در انتهای دره شاه ولایت که بیشترین چشمه‌های دهستان خبر در این دره هستند.
۸- چشم‌انداز حاشیه رودخانه خَبر شامل باغات گردو و درختان چنار (این چشم‌انداز در سال ۱۳۹۰ به دلیل عملیات آبخیزداری بشدت آسیب دید.)
۹- خبر درختان چنار زیادی با قدمت ۲۵۰ ساله دارد که قطر بعضی از آن ها به دو متر می رسد.

دهستان خبر و جاهای دیدنی آن دهستان خبر و جاهای دیدنی آن

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =