کد خبر: 7979
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
آزمایش

مهم است به خاطر داشته باشید که صرف نظر از سن شما، معاینات سلامتی برای نظارت بر عملکرد صحیح اندام های مختلف بدن، غربالگری برخی بیماری ها، تشخیص نگرانی های سلامتی از قبل و موارد دیگر ضروری است. آزمایشات پزشکی تنها در صورت داشتن مشکلات سلامتی انجام نمی شود. حتی اگر تناسب اندام دارید، آزمایش های پزشکی می توانند آرامش خاطر را به شما ارائه دهند.

با افزایش سن، نیاز به آزمایش های پزشکی افزایش می یابد و مکرر می شود. سبک زندگی صحیح به شما کمک می کند تا از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید و برای ایجاد این تغییر نیاز به آگاهی دارید. یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده، زمان بندی منظم وعده های غذایی، معاینات منظم سلامت و ورزش می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت و شادی شما داشته باشد.

با ۶۰ سالگی، بدن شما علائم پیری را نشان می دهد و ممکن است کمی اضطراب را تجربه کنید. پزشک شما احتمالاً یک معاینه بهداشتی جامع را پیشنهاد خواهد کرد و تشخیص صحیح برای بررسی شروع چندین اختلال سلامت مهم است.

در اینجا چند آزمایش اولیه مراقبت های بهداشتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا دریابید که آیا دلیلی برای نگرانی در مورد سلامتی شما وجود دارد یا خیر. نتایج آزمایش باید همیشه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت شود و شما باید برنامه درمانی را دنبال کنید.

در ۶۰ سالگی چه آزمایش های پزشکی انجام دهم؟

تست PSA (برای مردان)

این یک آزمایش خون است که برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود. PSA پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیرسرطانی پروستات تولید می شود. سطح بالای PSA در خون نشان دهنده وجود سرطان پروستات است.

تست CA ۱۲۵ (برای زنان)

برخی از زنان در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان تخمدان هستند. این آزمایش در غربالگری چنین زنانی مفید است، اما نباید آن را تاییدی در نظر گرفت، زیرا در برخی از شرایط غیر سرطانی نیز دیده می شود: آندومتریوز سیروز کبدی قاعدگی طبیعی بیماری التهابی لگن فیبروم های رحمی

تست CA ۱۹-۹

این آزمایش میزان پروتئینی به نام CA ۱۹-۹ (آنتی ژن سرطانی ۱۹-۹) را در خون اندازه گیری می کند. سطوح بالای CA ۱۹-۹ نشانه سرطان پانکراس است یا ممکن است نشان دهنده انواع دیگر سرطان یا برخی اختلالات غیرسرطانی از جمله سیروز و سنگ کیسه صفرا باشد.

آزمایش نشانگرهای خطر قلبی

این آزمایش‌های خونی هستند که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را نشان می‌دهند.

پروفایل لیپیدی

همراه با نشانگرهای قلبی، آزمایش پروفایل لیپیدی توصیه می شود. چربی یا لیپیدهای موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش میزان کل کلسترول خوب (HDL)، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در خون شما نشان می دهد. مولکول‌های چربی می‌توانند شریان‌های شما را مسدود کنند و باعث افزایش فشار خون و در نهایت حمله قلبی یا ایست قلبی شوند.

تست عملکرد کلیه (RFT/KFT)

این آزمایش برای بررسی عملکرد صحیح کلیه شما انجام می شود. این به اندازه گیری پارامترهای موادی مانند پروتئین، گلوکز، کراتینین، الکترولیت و مواد معدنی کمک می کند.

CBC

یک آزمایش شمارش کامل خون که WBC، RBC، میانگین حجم سلولی، میانگین هموگلوبین سلولی، هماتوکریت، پلاکت‌ها و غیره را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش می‌تواند کم خونی را تشخیص دهد و به‌ویژه برای زنانی که از کم خونی آگاه نیستند توصیه می‌شود. می تواند به سایر شرایط ناشناخته زمینه ای نیز اشاره کند.

تست دیابت (بعد از غذا و ناشتا) و HbA۱c

افراد ۶۰ ساله بیشتر در معرض دیابت هستند. انجام آزمایش قند خون ضروری است. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا ببینید بدن شما چگونه به انسولین پاسخ می دهد. تست قند خون ناشتا (FBS) و گلوکز بعد از غذا (PPBS) را رزرو کنید. آزمایش HbA۱c می تواند سطح گلوکز شما را که به هموگلوبین متصل است (به نام هموگلوبین گلیکوزه شده) اندازه گیری کند. می تواند دیابت را پیش بینی کند یا پیش دیابت را تشخیص دهد. هند افزایش موارد دیابت را در مناطق جنوبی و غربی نشان داده است.

تست ویتامین B۱۲

این آزمایش برای بررسی سطح ویتامین B۱۲ شما انجام می شود. این بیشتر از پروتئین های حیوانی به دست می آید، به همین دلیل است که گیاهخواران باید حتما این آزمایش را انجام دهند. کمبود ویتامین B۱۲ با کم خونی، مشکلات سیستم عصبی، از دست دادن حافظه و ضعیف شدن استخوان ها مرتبط است. در سن ۶۰ سالگی، ممکن است بیشتر مستعد زمین خوردن یا زمین خوردن و شکستگی باشید.

آزمایش ادرار

یک آزمایش معمول ادرار می تواند مشکلات در عملکرد کبد و کلیه را تشخیص دهد. همچنین می تواند عفونت دستگاه ادراری یا هر مشکل متابولیکی را تشخیص دهد.

تست الکترولیت های سرم

الکترولیت ها به کنترل مقدار مایعات و تعادل اسیدها و بازها در بدن شما کمک می کنند. این آزمایش خون سطح پتاسیم را اندازه گیری می کند که به قلب و عضلات شما کمک می کند تا به درستی کار کنند. سطوح غیر طبیعی هر یک از الکترولیت ها مانند سدیم و کلرید می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. سطح منیزیم در خون شما نیز ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود.

تست فاکتور RA

فاکتورهای روماتوئید پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی شما تولید می شوند و می توانند به بافت های سالم بدن شما حمله کنند. سطوح بالای آن که در آزمایش خون مشاهده می شود با بیماری های خود ایمنی مرتبط است، افرادی که از درد مفاصل به دلیل آرتریت روماتوئید رنج می برند.

آزمایش اسید اوریک

آزمایش خون اسید اوریک می تواند سطوح بالای این اسید را در خون تشخیص دهد. این برای تشخیص نقرس، نظارت بر افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان هستند استفاده می شود.

ماموگرافی (برای زنان)

این آزمایش برای غربالگری سرطان سینه انجام می شود. توصیه می شود یک خانم ۶۰ ساله هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهد.

پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم

این آزمایش سلول های دهانه رحم شما را از نظر علائم سرطان تجزیه و تحلیل می کند. زنان بعد از ۴۰ سال توصیه می شود این آزمایش را انجام دهند. این آزمایش باید هر ۳ تا ۵ سال یکبار انجام شود.

معاینه با متخصص قلب سالی یک بار – اکو دو بعدی، تست استرس و نوار قلب

چکاپ های منظم برای یک فرد ۶۰ ساله مهم است. می تواند خطر ابتلا به اختلالات قلبی را کاهش دهد. مواد خاصی به نام نشانگرهای زیستی وجود دارند که در جریان خون منتشر می‌شوند و باید آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری آن‌ها برای پیش‌بینی یا تشخیص بیماری‌های قلبی انجام شود. یک بار در سال برای معاینه با متخصص قلب برنامه‌ریزی کنید. ممکن است از شما خواسته شود که ECG، تست استرس قلبی یا اکو ۲ بعدی انجام دهید تا ببینید قلب شما چقدر خوب کار می کند.

در خانه – بررسی فشار خون

ظهور چندین دستگاه مفید، سنجش فشار خون را در خانه آسان کرده است. این به شما کمک می کند تا یک مسیر منظم داشته باشید و در صورت تمایل می توانید آن را در نزدیکترین کلینیک خود نیز انجام دهید. نظارت منظم به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند.

آزمایش کلسیم

این آزمایش به یک آزمایش خون ساده نیاز دارد و افراد بالای ۶۰ سال باید مطمئن شوند که این آزمایش را برای تشخیص و نظارت بر طیف وسیعی از شرایط مربوط به استخوان ها، قلب، اعصاب و غیره انجام می دهند.

معاینه چشم و دندان

این یک واقعیت شناخته شده است که با افزایش سن سلامت چشم و دندان ما به خطر می افتد. هرگز نباید از معاینات سالانه چشم و معاینات دوسالانه دهان غافل شوید. یک فرد ۶۰ ساله ممکن است آب مروارید، گلوکوم، رتینوپاتی داشته باشد و مدیریت این شرایط برای جلوگیری از عوارض مهم است. شما باید مراقب سلامت دهان و دندان خود به خصوص در دهه ۶۰ زندگی خود باشید. عفونت‌های دندانی درمان‌نشده می‌توانند بر تغذیه شما تأثیر بگذارند و بعداً عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

هرگز نباید هیچ نشانه ای از یک بیماری را نادیده بگیرید، به خصوص زمانی که در گروه سنی ۶۰ سالگی هستید. وعده های غذایی سالم را به موقع بخورید، با پزشک خود مشورت کنید، داروهای خود و همچنین مکمل های غذایی را طبق دستور مصرف کنید، حداقل ۵ روز در هفته پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و به طور منظم ورزش کنید.

منبع: آکادمی تخصصی ،علم و بدن

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =