کد خبر: 7800
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
گزارش

رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت پس از گذشت ۲ ماه از حضور در صندوق‌ها، گزارش ارائه داد.

در متن این گزارش آمده است: 

پس از حضور در صندوق‌ها، مسائل مربوطه در چند بخش پیگیری شد؛ نخست انتصاب رئیس جدید برای صندوق‌ها بود تا امور جاری مربوط به خدمات پیگیری شود. در این زمینه و تا حد توان و ظرفیت و چارچوب قوانین، راهبرد رضایت حداکثری مدنظر قرار گرفت؛ مسائلی مانند شتاب‌بخشی به پرداخت هزینه‌های درمانی؛ نظر به اینکه این مسئله همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان معزز بود مقرر شده ارکان تخصصی حوزه خدمات صندوق‌ها با جدیت آن‌ را پیگیری کنند که نتایج آن، از سوی بخش‌های مربوطه به استحضار عزیزان رسانده خواهد شد.

اما نکته قابل توجه که علاقه‌مند هستم با سروران گرامی و بازنشستگان ارجمند به‌عنوان ولی‌نعمت‌هایمان در میان بگذارم مقوله تقویت صندوق‌هاست؛ اکنون مشکلات اقتصادی که ناشی از عملکرد نامناسب در گذشته است بر وضعیت معیشت همه به‌ویژه بازنشستگان تأثیر نامطلوبی برجای گذاشته است؛ در این راستا، بحث توانمند کردن صندوق‌ها موضوع مهمی است که به‌فوریت در دستور کار این خدمتگزار و همکارانم قرار گرفت.

کاهش منابع مالی ورودی از محل کسورات کارمندان شاغل، مهم‌ترین چالش صندوق‌هاست. این چالش مربوط به الآن نیست مدت‌های مدیدی است که صندوق به آن مبتلا شده است. به‌صراحت اعلام کردیم که این چالش در آینده تهدیدزاست و باید اقداماتی برای کاهش و رفع تأثیرات آن صورت گیرد.

بهترین راهکار برای رفع این چالش، انجام سرمایه‌گذاری‌های اصولی است. برای این راهکار، برنامه‌های کنترل پیشرفت طرح‌ها، رعایت اعتدال در هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه در دستور کار قرار گرفت و مدیران فنی و متخصص جدیدی به گروه صندوق‌ها افزوده شدند.

برای تحقق این امر، به شکل جداگانه وضع شرکت‌های اهداف، نفت سپاهان، نفت جی، مهر آیندگان، تأسیسات دریایی، پتروپالایش کنگان، پتروپالایش دهلران، پتروشیمی دهلران، صبانفت و اویک و شرکت های تابعه آن مورد ارزیابی قرار گرفت و نشست‌هایی با مسئولین مربوطه برگزار شد. در این نشست‌ها از همکاران خواستم تا با شفافیت، جزئیات طرح‌ها را تشریح کنند، موارد خوبی گفته شد؛ چالش‌ها و تهدیدها شنیده شد؛ برای مواردی که امکان حل فوری داشتند راهکار داده شد و کمک کردیم که رفع شوند. مواردی را هم که نیاز به پیگیری ویژه داشتند به قید فوریت، در دستور کار قرار گرفتند تا رفع شوند و پروژه‌ها با تأخیر روبرو نشوند. به طور حتم، بازدید میدانی از پروژه های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نیز در چهارگوشه ایران عزیز انجام خواهد شد. 

در اجرای طرح پایش مستمر طرح‌های سرمایه‌گذاری که تقریبا ۲ ماه از اجرای آن می‌گذرد مسئله ورود صندوق‌ها به برخی طرح‌ها که صرفه اقتصادی کافی را ندارد مشاهده شد که عمدتا ناشی از کمرنگ بودن نگاه بنگاه اقتصادی در گذشته‌ی صندوق‌هاست.

بنابراین، شرایط را فراهم خواهیم کرد تا طرح‌های این چنینی سریع‌تر نهایی شوند تا سبب چالش جدی نشوند. البته برای پیشگیری و اصلاح فرایندهای سرمایه‌گذاری نیز تاکید شد که از این پس واگذاری پروژه‌های غیراقتصادی به صندوق‌ها ممنوع خواهد بود و عامل صرفه و صلاح اقتصادی مشخص کننده حضور صندوق‌ها در طرح‌ها خواهد بود. همچنین از متخصصان مالی شرکت‌ها خواسته شد مطالبات شناسایی شوند و در روندی پویا نسبت به پیگیری آنها اهتمام داشته باشند. در همین چارچوب املاک و ساختمان‌های صندوق‌ها در مسیر شفاف‌سازی قرار گرفت تاکید شد هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند بدون نفع اقتصادی برای صندوق‌ها از ساختمان‌های صندوق استفاده کند حتی شرکت‌های اصلی صنعت نفت.

نکتۀ مهم دیگری که مدنظر قرار گرفت افزایش بهره‌وری بود. معتقد هستیم از ظرفیت‌ها باید کامل استفاده شود. برای شناسایی ظرفیت‌ها نیازمند نظارت و پایش بیشتر در فرایندها هستیم؛ این نوید را به شما عزیزان می‌دهم که نظارت بر طرح‌ها و شرکت‌ها با دقت و تخصص انجام خواهد شد تا فرایندها اصلاح شود و همچنین طرح‌ها در اولین فرصت ممکن به مرحلۀ بهره‌برداری برسند.

در کنار مباحث سرمایه‌گذاری، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی به‌طور جدی مدنظر قرار گرفت؛ معتقد هستیم نظارت و شفاف‌سازی مکمل و لازمۀ کار سازمان‌های شایسته است. با توجه به این نکات مهم، مسیر استحکام‌بخشی صندوق‌ها را در پیش گرفته‌ایم.

نقاط قوت پایش ۶۰ روزه بر توان منابع انسانی و ظرفیت‌ها استوار است، نخست باید نوید این را بدهم که جوانان فنی و پرتلاشی در شرکت‌های گروه صندوق‌ها پای کار در میدان هستند و مدیران قوی نیز در لایه‌های مختلف حضور دارند و در کنار این سرمایه ارزشمند، ظرفیت‌های اقتصادی عظیمی وجود دارد. این ظرفیت‌ها را در مسیر استحکام بخشی به صندوق‌ها در قالب رویکرد بنگاه اقتصادی تقویت خواهیم کرد.

ممکن است برای شما، سروران گرامی، این پرسش مطرح شود که سود این سرمایه‌گذاری‌ها، نشست‌ها، بازدیدها چیست؟ یا در کدام محل‌ها صرف می‌شود؟ همان‌طور که قبلاً نیز به استحضار شما رسانده شده است دوسوم نقدینگی پرداخت مستمری و مقرری هر ماه از محل سود همین شرکت‌هاست؛ یعنی در حال حاضر، بخش قابل توجهی از سود شرکت‌ها برای پرداخت مستمری‌ها صرف می‌شود. ازاین‌رو در مسیر شتاب بخشی به طرح‌های در حال اجرا، درصدد هستیم بنیه مالی صندوق‌ها تقویت شود. با توکل برخدا، امیدواریم که اجرای طرح‌ها شتاب گیرد و طرح‌های سودآورتری نیز اجرا شود تا صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت استوار و با بنیه قوی مالی رسالت خویش را انجام دهد. 

با تشکر و احترام و دعای خیر

عبدالحسین بیات

رئیس هیات‌رئیسه

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =