کد خبر: 7511
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
قهوه

ترکیبات موجود در قهوه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که احتمالاً برای سلامتی شما مفیدند.

قهوه از پرطرفدارترین نوشیدنی های معتبر و پر مصرف، در سطح جهان است که خواص و فواید زیادی دارد، از آن جایی که اکثر مردم به خواص فوری قهوه یعنی نشاط آوری، افزایش تمرکز و هوشیاری توجه بیشتری دارند در نتیجه از فواید قهوه بر سلامتی بدن در دراز مدت بی‌اطلاع هستند.

یافته‌ها حاکی از آن است که کافئین، التهاب را در سنین بالا کاهش می‌دهد. پیش‌تر در تحقیقاتِ انجام‌شده مشخص شده‌ بود که کافئین قادر است از بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

مصرف کافئین، بروز التهابات در سنین ۶۰ تا ۹۰ سال را کاهش می‌دهد. البته تحقیقات گوناگونی در رابطه با کافئین و قهوه و ارتباطشان با سلامتی صورت گرفته است. حتی در برخی از این مطالعات ذکر شده که خوردن قهوه داغ احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و سیستم دفاعی بدن را هم تضعیف می‌کند.

طی تحقیقات جدیدی اعلام شد که کافئین جلوی رشد و تکثیر سلول‌های التهاب‌زا را می‌گیرد، این تحقیقات در طولانی مدت روی ۱۱۴ نفر انجام شد و در حالی که دانشمندان از دستیابی به نتایج خوب [از مصرف کافئین] ناامید بودند، دریافتند که کافئین روی گروهی از افراد تاثیرات دیگری می‌گذارد. این تاثیرات بیشتر روی افراد ۶۰ تا ۸۹ سال رخ می‌داد و مشخص شد که کافیئن روی این افراد باعث جلوگیری از بروز التهاب می‌شود. در تحقیقات انجام شده به این موضوع اشاره شد که افراد مسنی که کافئین مصرف می‌کنند، سالم‌تر هستند و حتی عمر طولانی‌تری دارند.

در یکی از مطالعات، افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشیدند، دارای علائم التهابی کمتری نسبت به افرادی بودند که به طور غیرمنظم این کار را می‌کردند. علاوه بر این، بررسی ۱۵ مطالعه دیگر در مورد اثرات قهوه، کافئین و مشتقات آن بر روی مارکرهای التهابی نشان داد که مصرف کم، متوسط ‌و زیاد قهوه دارای اثرات ضد التهابی است.

نوشیدن قهوه حتی در مقادیر کم، به کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و شاید حتی انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از فواید قهوه کمک به حافظه انسان است، تحقیقات نشان داده است احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که قهوه می‌خورند، کمتر است. همچنین کافئین قهوه در مصرف طولانی مدت باعث می‌شود متابولیسم بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته می‌شود و حتی منجر به کاهش وزن هم می‌شود.

البته نباید انتظار داشته باشید که مثلا در یک ماه مصرف قهوه ۱۰ کیلوگرم لاغر شوید. طبیعتا چنین اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر یک فنجان قهوه را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، می‌توانید امیدوار باشید که به صورت آهسته و پیوسته وزنتان کم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =