کد خبر: 7044
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
اخبار منفی

اخبار تاثیر بسیاری بر جوامع امروزی دارند، اکثر افراد روزانه در معرض صدها خبر از شبکه های خبری متعدد در رسانه ها، مجلات و شبکه های اجتماعی قرار می گیرند. این اخبار دارای تاثیرات مثبت و منفی بر جسم و روان انسان است.

اگر چه این اخبار می تواند ذهن انسان را تحت تاثیر قرار دهد، اما باید راه کاری برای مقابله با این موج عظیم اطلاعاتی که به سمت مغز انسان سرازیر می شود وجود داشته باشد. در این مقاله بررسی خواهیم نمود که اخبار منفی چه تاثیری بر جسم وذهن انسان می گذارد و در نهایت راه کاری برای مواجهه با این اخبار ارائه خواهیم نمود. از جمله تاثیراتی که اخبار منفی بر ذهن انسان می گذارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایجاد استرس و اضطراب:

یکی از تاثیرات اخبار منفی ایجاد تنش و اضطراب می باشد. اضطراب خود منشا ترشح هورمون آدرنالین در خون است که باعث می شود در بلند مدت خطرات جدی برای بدن انسان ایجاد نمایید. اضطراب می تواند باعث افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و گیجی و در موارد شدید تر باعث بیهوشی گردد.

· تاثیر اضطراب بر سیستم قلبی و عروقی:

یکی از شایع ترین عوارض اضطراب ایجاد عارضه در سیستم قلبی و عروقی است. اختلالات قلبی می تواند باعث تپش قلب و درد قفسه ی سینه گردد. هم چنین این اختلال شما را در معرض فشار خون و بیماری های قلبی قرار می دهد. اضطراب باعث باریک شدن رگ های خونی می شود که می تواند منجر به گرفتگی عروق گردد.

· تاثیر اضطراب بر سیستم گوارش:

اضطراب بر سیستم گوارش بدن تاثیر می گذارد. در هنگام اضطراب شدید، معده درد، حالت تهوع و اسهال در شما ایجاد می شود. هورمون آدرنالین آزاد شده در هنگام ترس می تواند باعث شل شدن عضلات معده گردد که همان عامل اصلی بروز تهوع است.

· اثر اضطراب بر سیستم ایمنی:

یکی از شایع ترین اثرات استرس می تواند تاثیر سوء آن بر سیستم ایمنی باشد. استرس در ابتدا با افزایش ضربان قلب و تقویت سیستم تنفسی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود. اما وقتی استرس طولانی مدت باشد. بدن پاسخی برای بازگشت به حالت اولیه پیدا نمی کند که می تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن گردد.

بدبین شدن انسان:

اخبار منفی به صورت مکرر می تواند منجر به بدبینی در انسان گردد که می تواند بر سلامت روان افراد تاثیر مخرب گذارد. برخی از تاثیرات رفتاری حس بدبینی شامل موارد زیر می‌شود:

– شکایت کردن متداوم و نارضایتی دائمی

– احساس ضعف در کنترل مسائل شخصی

– مقابله نکردن با موضوعات و تسلیم شدن به بهانه شکست خوردن

– رها نمودن ایده های نو

– در برابر تغییرات مقاومت نمودن

ایجاد حس ناامیدی در انسان:

پیگیری مداوم اخبار منفی می تواند در ذهن انسان ایجاد حس ناامیدی می نماید. زیرا اخبار منفی عمدتا اخبار ناامید کننده ای هستند که جوانب بد قضایا را نشان می دهند و این می تواند در افراد حس امید به آینده را از بین ببرد.

ایجاد احساس خشم و عصبانیت:

 اخبار منفی مخصوصا اخبار جنایی می تواند به القای رفتار های خوشونت آمیز در افراد بیانجامد و تنش و حس پرخاش گری را در افرادی که در معرض این اخبار قرار می گیرند. تقویت کنند.

اخبار منفی ، به جز مبحث پند آموزی و درس عبرت گرفتن فایده ی دیگری برای انسان ندارد و دارای عوارض روحی و روانی زیادی است. بنابراین باید تا حد امکان در معرض این اخبار قرار نگیریم. و در صورت مواجهه با این اخبار سعی در فیلتر نمودن اخبار منفی کنیم. یا نسبت به آن تا حد امکان بی تفاوت باشیم و با دنبال نمودن اخبار مثبت تاثیر اخبار منفی را تا حد امکان از بین ببریم.

البته نباید از جنبه ی پند آموزی و آگاهی بخشی اخبار منفی غافل شویم که اگر از این منظر به آن توجه شود می تواند تا حدودی برای انسان مفید نیز باشد، اما قرار گرفتن به صورت افراطی در معرض اخبار بد عوارض جسمی و روحی زیادی در انسان ایجاد می کند.

جمع بندی کلی: اخبار بد می تواند تاثیرات نامطلوب جسمی و روانی روی افراد بگذارد. بنابراین باید بیش از حد در معرض این اخبار قرار نگیریم و تا جایی که ممکن است خود را از نظر روحی و روانی تقویت کنیم. گر چه اخبار منفی تا حدی برای آگاهی بخشی و پند آموزی می تواند مفید باشد. اما توجه بیش از حد به این اخبار قطعا مخرب است و اثرات نامطلوبی روی انسان بر جای می گذارد.

تحریریه سایت oipf.ir

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =