کد خبر: 7020
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
نان

اگر محبوبیت رژیم‌های کم‌کربوهیدرات و بدون گلوتن را هم در این روزها در نظر بگیریم، نقش مثبت نان‌ها در ارتقای سلامت عمومی بیشتر زیر سوال می‌رود. اما علی‌رغم همه انتقادات و عیب‌جویی‌های رایج درباره نان‌ها، نان‌های مناسب و باکیفیت می‌توانند در گروه مواد غذایی بسیار سالم قرار بگیرند.

واضح‌ترین دلیل این موضوع هم این است که بسیاری از نان‌ها با استفاده از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند و مصرف غلات سبوس‌دار هم با کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌های مختلف مرتبط است. در این میان، بهترین نان ها عبارتند از:

نان گندم کاملا سبوس‌دار 

نان گندم کاملا سبوس‌دار سرشار از فیبرهای غذایی و مواد مغذی مهم است و به همین دلیل هم یکی از بهترین و سالم‌ترین نان‌ها به‌شمار می‌رود. یک برش متوسط از این نان که با آرد گندم کاملا سبوس‌دار (۱۰۰ درصد) پخته شده باشد، مجموعا ۸۰ کیلوکالری، ۵ گرم پروتئین، صفر گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر غذایی به بدن می‌رساند. نان گندم کاملا سبوس‌دار، مقادیر متنوعی از مواد معدنی را هم در خود گنجانده است؛ سلنیوم، منگنز، کلسیم، تیامین و فسفر. یافته‌های علمی نشان داده‌اند که مصرف منظم و مستمر این نان نهایتا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، خصوصا دیابت نوع ۲ و همچنین سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.  

نان چندغله 

گندم تنها غله‌ای نیست که مزیت‌های مهمی برای سلامت بدن ما دارد. دیگر انواع غلات مانند جو دوسر، گندم سیاه، جو و ارزن هم می‌توانند در کنار همدیگر نان‌های چندغله را بسازند که سرشار از فیبرهای غذایی، پروتئین و ریزمغذی‌های مهم هستند. محققان بارها تاکید کرده‌اند که اضافه کردن نان‌های تهیه‌ شده از انواع غلات سبوس‌دار به رژیم غذایی، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است.  

نان جو 

انواع جو فقط برای تهیه غلات صبحانه یا سوپ‌ها نیستند بلکه این غلات می‌توانند برای تهیه انواع نان‌های سالم کاربرد داشته باشند و در کنار نان‌های تهیه ‌شده از گندم کامل قرار بگیرند. انواع جو حاوی فیبر خاصی به‌نام بتاگلوکان هستند که مزیت‌های خاصی برای بدن دارد؛ ازجمله کاهش کلسترول بد خون (LDL)، پایدارسازی قند خون و کاهش فشار خون. انواع جو سرشار از فیبر محلول هم هستند که می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. البته توجه داشته باشید که نان‌های جو زمانی می‌توانند فواید مطلوبی برای بدن داشته باشند که حاوی قندهای افزوده نباشند.  

نان بذر کتان 

بذر کتان در گروه غلات قرار نمی‌گیرد اما همچنان مواد مغذی مهمی را به بدن می‌رساند. این دانه‌های کوچک سرشار از فیبر و چربی‌های سالم (از نوع غیراشباع چندزنجیره‌ای) هستند. اضافه کردن بذر کتان به رژیم غذایی می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل ابتلا به بعضی از سرطان‌ها کمک کند و همچنین سلامت قلبی‌ـ‌عروقی را ارتقا دهد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که بذر کتان به‌طور طبیعی گلوتن ندارد و درنتیجه نان‌های تهیه ‌شده از بذر کتان می‌توانند گزینه‌های مطلوبی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا افراد حساس نسبت به گلوتن باشند.  

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =