کد خبر: 6803
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
سردرد

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) گفت: اگر سردرد طولانی و برای بیمار روزمرگی شد؛ لازم است که علت آن بررسی شود. سردردها هم می‌تواند ساده و هم بسیار مهم باشند.

دکتر سید محمدعلی اکبریان متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) با اشاره به علت سردردهای مختلف اظهار داشت: در مورد سردردها کمتر کسی است که در اجتماع برای یک یا چند بار این درد را تجربه نکرده باشد.

وی با بیان اینکه سردردها فوق‌العاده مهم هستند، افزود: سردرد می تواند با خاطر یک مسئله بسیار ناچیز و ساده و یا یک مسئله بسیار اهمیت داری بروز پیدا کند و نشانه ی یک بیماری‌ خطرناک باشد؛ لذا سردرد قابل احترام است. یعنی هر کسی که سردرد دارد و مرتب متوجه تکرار این سردردها و بدتر شدن آن می‌شود، حتما باید به پزشک مراجعه داشته باشد. این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ادامه داد: اگر زمان و فاصله سردردها نزدیکتر می شود؛ لازم است که حتماً با پزشک مشورت داشته باشد و علت آن را مشخص کنید.

دکتر اکبریان با اشاره به مهم ترین علت سردرد گفت: سردردهایی که به دارو جواب نمی دهند، تکرار شونده هستند و یک موعد مشخص بین آن است، سردرد هایی که شما را شب ها از خواب بیدار می کند و سردردهایی که ممکن است با مصرف بعضی از غذاها و داروها بروز پیدا کند، اینها را باید به آن اهمیت ویژه ای داد و حتماً برای علت آن با پزشک مشورت کنید.

اختلالات مغزی و پرده های مغزی

وی تصریح کرد: سردردها ممکن است به دلیل اختلالات مغزی و اختلالات عروق مغزی یا پرده های مغزی باشند. همچنین ممکن است به دلیل مسائل بیرون مغز مانند دردهای فک، شانه و گردن، گاهی فرد دچار سردرد شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بیان داشت: گاهی سردردها می توانند مربوط به دندان‌ها، سینوس ها، گوش ها و قاعده جمجمه باشند، اینها همگی می‌توانند با سردرد هم تظاهر پیدا کنند. لازم است که خصوصیات سردرد کاملا دقیق بررسی شود؛ زمان، مکان و صفت سردرد بسیار مهم است. صفت سردرد باید حتما مشخص شود.

سردردهای تیرکشنده

دکتر اکبریان ادامه داد: سردردهای تیرکشنده، سردردهای ضربان دار،  سردردهایی که بیماران به اصطلاح می گویند مانند پتک در سر کوبیده می شود یا گویی دریل در مغزم گذاشته اند، حتما باید علت آن مشخص شود.

عوامل شدید شدن سردرد

وی با بیان اینکه انتشار سردرد باید مشخص شود، گفت: باید مشخص شود که سردرد به چشم، گوش و یا گردن انتشار دارد. عواملی که باعث تشدید شدن سردرد می‌شوند مانند اینکه روزها در آفتاب یا شب ها موقع خوابیدن بیشتر می شود و یا در موقع مصرف غذای مخصوصی بروز پیدا می کند، حتما باید برای پزشک مشخص شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بیان کرد: عواملی که سردردها را تخفیف می‌دهند، مانند فردی که می گوید اگر چند دقیقه استراحت کنم سردردم بهتر می‌شود؛ فردی دیگری نیز بر این عقیده است که با مصرف مقداری مواد غذایی، قندی و شیرینی و یا یک داروی خاص ممکن است بهبود پیدا کند. بیماران باید حتماً عوامل تشدید کننده و تخفیف کننده سردرد را مشخص و به پزشک خود گزارش دهند.

پاره شدن رگ های مغز

دکتر اکبریان تاکید کرد: اگر سردرد طولانی و برای بیمار روزمرگی شد؛ لازم است که علت آن بررسی شود. سردردها هم می‌تواند ساده و هم بسیار مهم باشند. سردردهایی که در اثر آلودگی هوا، تنش های عصبی و فکری حادث می‌شوند تا سردردهایی که ممکن است به علت پاره شدن رگ های مغزی یا تومورهای مغزی، بیماری های زمینه ای خاص مانند بیماری های تب دار، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های عمومی و اختلالات غدد داخلی بروز پیدا می کنند، علت آن از نظر یک پزشک باید بررسی شوند.

وی ادامه داد: اگر یک معاینه و شرح حال دقیق از مریض گرفته شود، ۵۰ درصد راه برای تشخیص هموار می‌شود اما اگر باز هم به یک نتیجه ی خاصی نرسیدیم؛ وسایل و روش های خاصی است که می توانیم از طریق آن اطلاعاتی از داخل جمجه و سر به دست آوریم. با معاینه دقیق گوش و حلق و بینی، سینوس‌ها و دیدن ته چشم بیمار، همگی از کلیدهای تشخیصی برای رسیدن به علت سردرد و بیماری است.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) اظهار کرد: اگر با وجود همه این موارد باز هم به نتیجه نرسیدیم می‌توان با یک عکس برداری معمولی، سی تی اسکن و در موارد خاص با ام آر آی علت بیماری را مشخص کنیم.

دکتر اکبریان اضافه کرد: با گرفتن فشار خون، تب، علائم حیاتی و شرح حال دقیق از بیمار می توان به علت مشخصی دست پیدا کرد. اگر زمینه روش های پاراکلینیکی مانند سی تی اسکن و ام‌آرآی شود، می‌تواند تشخیص دقیقی برای درمان بیماری به مریض داده شود.

عمده‌ترین سردردها

وی تصریح کرد: عمده‌ترین سردردهایی که تکرار شونده هستند و مرتب بیماران از آن شکایت دارند مربوط به تنش های عصبی، ناراحتی های عصبی، ناراحتی های فکری، بی‌خوابی، استرس و فشارهای روحی است. همچنین فشار خون بالا، غلظت خون بالا و یا نرسیدن اکسیژن به مغز مواردی که آلودگی هوا وجود دارد؛ ممکن است برای بیمار عارض شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بیان داشت: سردردهای زمینه‌ای مانند سردردهای میگرنی که اینها معمولا زمان های خاصی بروز پیدا می کنند و در یک زمان مشخص هم خوب می شوند. فاصله بین سردرد هم معمولاً هفته یک تا سه بار است و ممکن است گاهی فرد حتی ماهی یک بار سردرد داشته باشد.

دکتر اکبریان افزود: بعضی سردردها هستند که جنبه عروقی مغزی دارند و به صورت خوشه‌ای یک بار در سال بروز پیدا می کنند و ممکن است فرد بین ۱۰ تا ۱۵روز درگیر آن شود.

سردردهای ناگهانی

وی با بیان اینکه سردرد طیف بسیار وسیعی دارد، گفت: در مواردی که سردرد به علت خونریزی مغزی باشد، سردردها ناگهانی است و اغلب با استفراغ همراه است و امکان دارد سطح هوشیاری بیمار را تغییر دهد که بیمار باید سریعاً به پزشک مراجعه داشته باشد.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) تاکید کرد: توصیه می کنم اگر بیماری سردردی که قبلاً تجربه نکرده؛ به طور ناگهانی دچار سردرد شدیدی شود و این سردرد هم قبلاً نبوده باید سریعاً به پزشک مراجعه داشته باشد چراکه این نوع سردرد از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است.

دکتر اکبریان عنوان کرد: بیمارانی که به خاطر سردرد، شبها از خواب بیدار می شوند هم باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند چراکه این نوع سردرد هم بسیار حائز اهمیت است و باید علت آن به درستی بررسی شود.

وی افزود: سردردهایی که سیر پیشرونده دارند به طور مثال بیماری که امروز یک سردرد خفیف دارد و فردا دچار سردرد شدیدتری می شود، حتماً باید علت سردرد مشخص شود، اگر علت سردرد کاملاً مشخص می‌شود و بر اساس علت آن، می‌توانیم بیماری را درمان کنیم.

آلودگی هوا

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) تصریح کرد: عواملی که باعث بروز سردرد می‌شوند را باید از زندگی بیمار دور کنیم. آلودگی هوا، غذاهای نامناسب، رژیم های غذایی مشخص، فشار خون در زمینه سردرد، نارسایی قلبی و ناراحتی های قلبی و عروقی و همچنین بیماری های عمومی همگی از مواردی هستند که به راحتی می توانیم در زندگی بیمار شناسایی و آنها را حذف کنیم تا بیمار به درستی درمان شود.

دکتر اکبریان ادامه داد: در مواردی که سردردها؛ تومورهای مغزی و خونریزی های مغزی باشند، با مراجعه سریع به پزشک تا اندازه زیادی بیماری برای مریض قابل علاج است و درمان می شود.

اختلالات شدید مغزی

وی بیان کرد: به ندرت ممکن است سردرد باعث اختلالات شدید مغزی شود که این علت به خاطر غفلت بیمار و مراجعه نکردن به پزشک است. سردرد علی رغم اینکه شایع است و خیلی از افراد به آن مبتلا می شوند اما درمان آن بسیار راحت و قابل تشخیص است.


این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) گفت: از داروهای آرام بخش برای سردردهای عصبی و از داروهای میگرنی برای درمان میگرن استفاده می شود. هر سردردی داروی مخصوص به خود را دارد. اگر سردردها به علت افزایش فشار داخل جمجمه باشد نیز داروهای خاصی برای بیمار تجویز می شود. همچنین اگر سردرد به خاطر خونریزی باشد هم با روش های عمل جراحی و غیره، سردرد قابل درمان است.

سردرد بسیار قابل احترام است

دکتر اکبریان با تاکید بر اینکه سردرد قابل درمان است، افزود: سردرد بسیار قابل احترام است و نکته مهم این است که برای بررسی آن حتما به پزشک مراجعه شود، به خصوص در مواردی که تکرار شونده باشد و سیر پیشرونده یا ناگهانی داشته باشد.

منبع: طبنانیوز

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =