کد خبر: 6463
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
تقویت سیستم ایمنی

در حال حاضر هیچ ارتباط مستقیم و اثبات‌شده‌ای بین شیوهٔ زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد اما این بدین معنی نیست که سبک زندگی بر سیستم ایمنی تأثیری ندارد و نباید در مورد آن مطالعه شود.

۱-  سیستم ایمنی تک‌بعدی نیست.

در ظاهر، تقویت سیستم ایمنی آسان است اما انجام آن به چند دلیل مشکل است. سیستم ایمنی تک‌بعدی نیست و برای عملکرد بهتر به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. حقایق زیادی در مورد پیچیدگی‌های پاسخ سیستم ایمنی وجود دارد که هنوز محققان از آن‌ اطلاعات زیادی ندارند.

 ۲- به اندازه کافی بخوابید.

عادات روزمره، کلیدی برای سیستم ایمنی سالم است. خواب یک ضرورت است نه یک تفریح. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هر شب ۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید. اگر گاهی اوقات در آن مشکل دارید، یک خواب کوتاه(کمتر از ۳۰ دقیقه) بخشی از کمبود خوابتان را می‌تواند جبران کند.

 ۳-ساعت خواب منظم داشته باشید.

با داشتن یک برنامه منظم قبل از خواب می‌توانید بدنتان را برای خواب آماده کنید و اطمینان حاصل کنید که خواب کافی داشته‌اید. در ابتدا با خاموش کردن چراغ‌ها قبل از خواب، ذهنتان را برای خواب آماده کنید، سپس بالش‌ها را مرتب کرده و ملحفه را روی تخت بکشید تا خود را برای خواب آماده کنید. می توانید این کار را همراه با استحمام کردن یا نوشیدن مقداری چای بابونه انجام دهید تا آرام شوید و راحت به خواب بروید.

 ۴- فعال باشید.

ورزش منظم را در زندگی خود داشته باشید. حداقل ۵ روز در هفته را به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ورزش کنید. احتمالاً برخی روزها هم هست که ورزش نمی‌کنید اما تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی برای سیستم ایمنی بدن مفید است. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا وزنه‌برداری، هر کدام را که دوست دارید انجام دهید و روزانه زمانی را به ورزش اختصاص دهید که مناسب باشد. این امر باعث می‌شود تا ورزش به یک عادت سالم تبدیل شود.

 ۵- به مکان مورد علاقه‌تان بروید.

استرس بر سیستم ایمنی بدن و توانایی فرد در مقابله با بیماری تاثیر می‌گذارد. با انجام دادن کاری که دوست دارید یا رفتن به جایی که باعث آرامشتان می‌شود، می‌توانید استرس را کنترل کنید. به عنوان مثال، بیرون رفتن از خانه و رفتن به طبیعت راهی عالی برای جلوگیری از استرس، تنفس آزاد و رسیدن افراد به تعادل  است.

۶- تفکر کنید.

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که باید دائماً فکر کنیم اما این واقعا درست نیست. فکر نکردن ممکن است دشوار باشد، بنابراین باید باز هم تمرین کنید تا به گونه‌ای دیگر فکر کنید. سعی کنید از نحوه تفکر صحیح آگاه باشید. وقتی فکری به ذهنتان می‌رسد، کمی تامل کنید. برنامه‌هایی در تلفن همراه یا برنامه‌هایی در کانال‌های مختلف وجود دارد که انجام این کار را برایتان آسان می‌کند.

۷- درست بخورید.

 با یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مواد مغذی مورد نیازتان را مطابق با هر عملکردی در بدن تامین می‌کنید. در برنامه غذایی باید به همراه هر وعده غذایی پروتئین مصرف کنید مانند ماهی، مرغ، پنیر سویا یا لوبیا. انواع میوه‌ها و سبزیجات را نیز مصرف کنید. اجتناب از فست‌فود نیز مهم است، زیرا می‌تواند موجب ورم‌معده شود و سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

۸- منابع طبیعی مصرف کنید.

اگر احساس می‌کنید با خوردن موادی ویتامین‌های بدنتان کم می‌شود، نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. به جای قرص ویتامین C،   ترکیب چای با زنجبیل یا عسل را انتخاب کنید. هر چه مسن‌تر می‌شویم، توانایی بدن برای مقابله با میکروب کمتر می‌شود. اگر متوجه شدید که بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوید، سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر از روی استفاده کنید. این ویتامین را می‌توانید از غذاهای دریایی و لوبیاها تامین کنید.

 ۹- واکسینه شوید.

برای اطمینان از اینکه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده اید، لازم است که واکسن بزنید. همه بزرگسالان باید در صورت عدم تزریق واکسن سالیانه آنفلوانزا، از واکسن سه‌گانه (کزاز، سیاه‌سرفه و دیفتری) در صورت عدم دریافت آن در نوجوانی بهره ببرند و هر ۱۰ سال یک بار تزریق ایمن‌ساز (کزاز و دیفتری) را انجام دهند. بزرگسالان بالای ۵۰ سال نیز به واکسن‌هایی نیاز دارند که آنها را در برابر زونا، مننژیت و ذات‌الریه ایمن می‌سازد.

 ۱۰- گروه مورد علاقه خود را پیدا کنید.  

قدرت ارتباط با دیگران را دست کم نگیرید. معاشرت با افرادی که برایتان اهمیت دارند می‌تواند استرس را کاهش داده و به نوبه خود برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. تماس هفتگی با خانواده و دوستان می‌تواند معجزه‌ای را در سلامت جسم و روح ایجاد کند.

 WebMD

 سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =