کد خبر: 5865
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
گوارش

مشکلات گوارشی بسیاری وجود دارد که در مورد چگونگی ابتلا، درمان و پیشگیری از آنها باورهای نادرست و اشتباهی در ذهن ما شکل گرفته است.

اصلاح باورها و اسطوره ها درباره سیستم گوارشی به این معنی است که شانس شما برای تشخیص مشکلات گوارشی و برطرف کردن آنها بیشتر خواهد شد. 

غذاهای تند و استرس باعث زخم معده می شود

در گذشته‌ های نه‌ چندان دور تصور می ‌شد شیوه زندگی مانند علاقه زیاد به غذاهای پرادویه یا شغل‌ های استرس ‌زا، ریشه زخم ‌معده هستند اما امروزه پزشکان دریافتند که علت اصلی زخم ‌معده، استرس یا رژیم غذایی نیست بلکه آلوده شدن به باکتری خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی آن است. این باکتری در بزاق وجود دارد و از طریق استفاده از قاشق و چنگال فرد آلوده یا خوردن غذای نیمه کاره دیگران منتقل می‌ شود. برخی از داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و برخی داروهای درمان ‌کننده بیماری آرتریت (درد و ورم مفاصل) از جمله این داروهاست که می‌ توانند باعث زخم معده شوند به همین علت باید از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. مصرف سیگار و الکل هم از دیگر علل زخم معده است.

نوشیدن شیر باعث بهبود زخم معده می شود

این باور غلط که نوشیدن شیر باعث بهبود زخم های گوارشی می شود، را باید اصلاح کرد. از آنجا که زخم های گوارشی اغلب به دلیل عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستند، تنها درمان با آنتی بیوتیک می تواند شاف دهنده آنها باشد و علائمشان را از بین ببرد. نوشیدن شیر اگرچه ممکن است به طور موقت دردهای ناشی از زخم گوارشی را تسکین دهد اما در درازمدت مصرف آن منجر به افزایش اسید معده و وخیم تر شدن علائم می گردد.

سوزش سر دل نگران کننده نمی تواند باشد

اگر شما بیش از دو بار در هفته تجربه سوزش سر دل را دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این مشکل می تواند نشانه ابتلا به ریفلاکس معده به مری باشد که در صورت عدم درمان، در درازمدت با خونریزی یا زخم مری همراه خواهد بود. ریفلاکس معده همچنین می تواند به یک بیماری به نام مری بارت و خطر ابتلا به سرطان مری ختم شود.

افراد با مشکل عدم تحمل لاکتوز نمی توانند لبنیات مصرف کنند

حقیقت: اگر شما دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، این مشکل به خاطر کمبود آنزیم لاکتاز است که قند شیر را تجزیه می کند. ولی این بدان معنی نیست که شما نمی توانید محصولات لبنی مصرف کنید. بسیاری از محصولات لبنی بدون لاکتوز هستند. ضمن این که شما می توانید در مورد اضافه کردن بسیاری از محصولات غیر لبنی که منبع خوبی از کلسیم هستند، از پزشک تان مشورت بگیرید.

مصرف فیبر بیشتر، همیشه بهتر است

فیبر یک ماده غذایی سالم است که می تواند علائم بیماری های گوارشی از قبیل سندرم روده تحریک پذیر را تسکین دهد. هدف دریافت روزانه 20 تا 35 گرم فیبر در روز است. اما مصرف فیبر بیش از حد می تواند فرد را دچار نفخ شدید کند. برای جلوگیری از بروز نفخ می توان فیبر را به تدریج به وعده های غذایی افزود.

افزایش سن باعث یبوست می شود

افزایش سن باعث یبوست نمی شود، بلکه داروهایی که افراد مسن مصرف می کنند موجب یبوست می گردد. افراد مسن به اندازه کافی ورزش نمی کنند، خوب غذا نمی خورند و به اندازه کافی مایعات نمی نوشند. همه این عوامل باعث یبوست می گردد.

سیگار، سوزش معده را آرام می کند

این نظریه غلط است، زیرا نیکوتین می تواند باعث شل شدن اسفنگتر (دریچه) بین مری و معده و در نتیجه برگشت اسید و محتویات معده به سمت مری شود. برگشت اسید معده باعث سوزش معده می گردد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =