شورای تولید

شورای برنامه‌ریزی و تولید گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در نخستین نشست سال ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید را در شرکت‌‍‌های اصلی تولیدی گروه بررسی کرد.

پانزدهمین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و تولید، روز شنبه (۲۵ فروردین‌ماه) با حضور عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، ذبیح‌اله نعیمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و مدیران عامل شرکت‌های تولیدی مرتبط با صندوق‌ها برگزار شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در آغاز این نشست با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: اولویت در بخش تولید، استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، با مدنظر قرار دادن شرایط خوراک و مواد اولیه است.

 وی با یادآوری ماهیت غیردولتی مجموعه گروه اقتصادی صندوق‌ها، افزود: گروه شرکت‌های صندوق‌ها، وابستگی بودجه‌ای و مالکیتی به دولت ندارند؛ ازاین‌رو مجموعه‌ای پویا برای حرکت در مسیر جهش تولید است و با شعار سال همخوانی زیادی دارد.

 بیات افزود: تولید به دلیل ماهیت ضد تورمی، اثر قابل توجهی بر سیستم‌های اقتصادی می‌گذارد و بسیار ارزشمند است؛ ازاین‌رو فرایند تولید اقتصادی در شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها با ساختاری بهینه هدف‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: حداکثر ظرفیت بهینه به معنای مقدار تولیدی است که با ظرفیت‌های نصب‌شده و فروش هم‌خوانی و متناسب باشد؛ چون هدف نهایی از تولید در بنگاه‌های اقتصادی ازجمله صندوق‌ها، کسب سود اقتصادی است.

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، پیگیری و تمرکز بر طرح‌های در حال اجرا در غرب و جنوب کشور ازجمله الفین کنگان و واحدهای پایین‌دستی آن و پتروپالایش دهلران را نیز در چارچوب جهش تولید دانست و افزود: انشاء‌الله با بهره‌برداری از این طرح‌های توسعه‌ای، در بخش مرتبط با صندوق‌ها، عملا شعار سال محقق خواهد شد.

 بیات همچنین در بخش دیگری از این نشست خطاب به معاونت نظارت بر شرکت‌های اهداف، بررسی و ارزیابی میزان تولید در شرکت‌هایی را که صندوق‌ها در آن‌ها سهامدار است، ضروری دانست و گفت: منطقی است در هر کجا که صندوق سهامی دارد میزان تولید و سود آن را ارزیابی کنیم.

افزایش تولید پتروپالایش کنگان 

در ادامه این نشست، حمید قادری، مدیرعامل شرکت پتروپالایشگاه کنگان با تشریح آمار و ارقام عملکرد ماه گذشته و همچنین ارزیابی وضعیت تولید در سال ۱۴۰۲، افزود: اهتمام این مجموعه صنعتی در سال ۱۴۰۲، تولید حداکثری با در نظر گرفتن شرایط خوراک و توان و کشش بازار و شعار سال قبل بود. افزایش هشت درصدی تولید نسبت به سال پیش، مؤید تحقق این رویکردها در پتروپالایش کنگان است.

محصول جدید نفت جی 

 محمود نیکوسخن، مدیرعامل شرکت نفت جی نیز در بخش ارزیابی وضعیت تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ و ماه گذشته، گفت: تا پایان خردادماه قیر گوگردی به سبد محصولات این شرکت افزوده خواهد شد که سبب کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود.

 دکتر بیات در خلال گزارش مدیرعامل شرکت نفت جی، افزود: فروش و بازاریابی مانند تولید اهمیت دارد.

 رئیس هیئت‌رئیسه در این نشست، از نفت جی و نفت سپاهان خواست گزارشی از اقدامات انجام‌شده در حوزه بازاریابی منطقه‌ای را تدوین و ارائه کنند و افزود: دیپلماسی اقتصادی کسب‌وکار رکن جهش تولید است؛ بنابراین، برنامه‌های بازاریابی و فروش می‌بایست متناسب با ویژگی‌های بازارهای هدف باشد.

 بیات بودجه‌ریزی واقع‌بینانه را با اهمیت دانست و افزود: شاخص ارزیابی عملکرد، بودجه، پیش‌بینی‌شده است. ازاین‌رو بنگاه‌های اقتصادی باید از تغییر بودجه سالانه پرهیز کرده و به‌جای تغییر صورت‌مسئله، دلایل احتمالی عدم تحقق برنامه و بودجه را آسیب‌شناسی کنند.

رکوردهای تازه در نفت سپاهان

در ادامه این نشست، فرهاد امین‌دهقان مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، گفت: این شرکت در سال گذشته با تغییر در میزان تولید و فروش به رکوردهای تازه دست یافت. 

امین‌دهقان افزود: فروش ۸۹.۶۳۶ تن انواع محصولات در بهمن سال ۱۴۰۲ رکورد جدیدی برای نفت سپاهان در ۱۰ سال گذشته در مقیاس فروش ماهانه ثبت کرده است؛ همچنین رکورد سالانه فروش به میزان ۷۴۱ هزار تن شکسته شد.

وی با بیان این‌که در تولید روغن صنعتی، میزان تولید، چهار برابر ماه‌های گذشته است، افزود: در مجموعه محصولات صادراتی رتبه یک بازار برای نفت سپاهان ثبت شده است. همچنین در سال ۱۴۰۲ در برخی محصولات، نفت سپاهان به رتبه نخست فروش داخلی دست یافت.

حمیدرضا توسلی، مدیرعامل شرکت سروک آذر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدی گروه صندوق‌ها، آخرین وضعیت تولید و درآمد این شرکت را تشریح کرد و آخرین اقدامات انجام‌شده در تحقق مطالبات شرکت را تشریح کرد.

گزارش تصویری نشست را اینجا مشاهده کنید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =