کد خبر: 9567
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بیات

رئیس هیئت‌رئیسه با بیان اینکه منابع صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در افق ۱۴۰۴ با راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا بیشتر تقویت خواهد شد، افزود: صندوق‌ها به‌عنوان بخش غیردولتی مستقل برای توسعه چند میدان نفتی با شرکت ملی نفت در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد است.

دکتر عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، روز چهارشنبه (۲۴ بهمن) در دیدار با جمعی از خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران بازنشسته صنعت نفت در زائرسرای صنعت نفت، با گرامیداشت ایام دهه فجر و اعیاد شعبانیه در سخنانی به طرح موضوعات مهمی همچون ضرورت خدمت حداکثری به بازنشستگان، حفظ پایداری و عمر صندوق، ابعاد توسعۀ نوین و اقتصادی صنعت نفت و نقش‌آفرینی گروه اقتصادی صندوق در توسعه میدان‌های نفتی و گازی در بخش بالادست صنعت نفت پرداخت.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت گفت: رویکرد صندوق‌ها به تأسی از سیره مقام معظم رهبری، دولت کریمه اسلامی و همچنین وزیر مجاهد، بسیجی و متخصص صنعت نفت، خدمت حداکثری و تلاش برای فراهم کردن خدماتی درخور شأن و منزلت بازنشستگان پس از پایان دوره خدمت در صنعت نفت است.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که دوره بازنشستگی را آیینه اشتغال خواندند، گفت: به تأسی از این رهنمودها، نوع فعالیت و خدمات صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از فعالیت همکارانمان در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت درزمینۀ حفظ و نگهداشت و اشتغال نیروی انسانی سخت‌تر است زیرا نتیجه اقدامات ما در صندوق‌ها باید در سطحی باشد که هم رضایت بازنشستگان عزیز را فراهم نماید و هم باعث امید به آینده شاغلان گرامی و ماندگاری آنها در صنعت نفت شود.

 بیات خطاب به ایثارگران بازنشسته اظهار کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که همکاران شاغل در مناطق عملیاتی نفت که فعالیتشان با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی به‌ویژه در سکوهای نفتی همراه است، آینده خود را به‌خوبی در شرایط مطلوب زندگی شما مشاهده کنند.

او با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به عسلویه در فروردین ۱۳۹۱ که خطاب به کارکنان صنعت نفت فرمودند «کار خود را جهاد فی سبیل الله بدانید و احساس خستگی نکنید.» فعالیت در این عرصه را ارزشمند خوانده و خاطرنشان کرد: صنعت نفت در دوره‌های مختلف پس از انقلاب تا امروز در معرض تهاجم‌های مختلف از جنگ تا تحریم و اخیراً خرابکاری در خط لوله اصلی گاز کشور بوده که با مجاهدت، تلاش‌های جهادگونه و نقش‌آفرینی کارکنان همچنان روی پای خود ایستاده است و تمام این خدمات و زحمات در صنعت نفت عین جهاد در راه خدا می‌باشد.

دو مسئولیت مهم صندوق

او با برشمردن دو مسئولیت مهم صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت- خدمت‌رسانی در شأن جامعه هدف (بازنشستگان) و حفظ پایداری و عمر صندوق‌ها- اظهار امیدواری کرد در عمل به این دو مسئولیت توفیق لازم حاصل شود.

 بیات با اشاره به محدودیت‌ها برای تحقق صددرصدی مطالبات به پرداخت ماهانه سه همت در بخش مستمری و حقوق بازنشستگان صنعت نفت از محل کسورات شاغلین و همچنین عایدی حاصل از حوزه فعالیت اقتصادی گفت: بخش منابع از مسیر وصول کسورات کفایت هزینه‌های موجود را نداشته و با ناترازی همراه بود که برای رفع این ناترازی باید بخش دیگر منابع از محل سودآوری سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تامین شود. برای همین با راهبرد «برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها» که توسعه و پیشرفت در پروژه‌ها را ایجاد کرده است، در پایان دوره ساخت و احداث پروژه‌ها و به بهره‌برداری رسیدن آنها، منابع صندوق‌ها تقویت خواهد شد که دستاورد بسیار بزرگی برای صندوق‌هاست.

 وی افزود: توسعه پروژه‌ها به معنای پایداری، استقلال و توان انجام تعهدات است. ما از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در اندیشه تامین منابع برای ایفای تعهدات سال‌های پیش رو بودیم؛ برای همین در ۲۹ ماه گذشته و با اعمال برنامه‌های منظم نظارتی و پیگیری، پروژه‌ها و بخش تولیدی و اقتصادی صندوق‌ها رشد و توسعه یافت.

نقش‌آفرینی در توسعه میدان‌ها نفتی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با بیان اینکه سیاست اصولی هوشمندانه‌ای که مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری پروژه‌های نفتی به بخش خصوصی، در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل در بهمن‌ماه جاری مورد تأکید قرار دادند، در وزارت نفت شروع شده و برون‌سپاری توسعه میدان‌های نفت و گاز در حال شکل‌گیری است. در این راستا صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به‌عنوان بخش غیردولتی مستقل برای توسعه چند میدان نفتی با شرکت ملی نفت در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد است که توسعه آن‌ها را پیش از این، شرکت ملی نفت ایران انجام می‌داد.

او با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با فعالیت‌های اقتصادی، ناترازی درآمدی را پوشش خواهد داد؛ و در این زمینه خطاب به ایثارگران بازنشسته حاضر در جلسه گفت: پیشنهاد می‌شود اهتمام اصلی شما کمک به پایداری و استمرار صندوق باشد. هر چند وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از همۀ صندوق‌های موجود بهتر است، اما تلاش ما باید در مسیر حفظ، پایداری و تداوم آن برای نسل‌های آینده باشد.

صندوق متعلق به کارکنان است نه شرکت‌ها

دکتر بیات گفت: افتخار ما این است که این صندوق مطابق ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، متعلق به کارکنان است. تبصره همان ماده نیز یادآوری می‌کند که دارایی‌های صندوق متعلق به هیچ یک از چهار شرکت اصلی وزارت نفت نیست.

او گفت: صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از برنامه‌های ستاد امور ایثارگران وزارت نفت با هدف کرامت بازنشستگان حمایت خواهد کرد و اقدامات منسجم و خدمت‌رسانی بیشتر مورد تأکید ماست.

تأکید بر روحیه پرنشاط بازنشستگان

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در ادامه سخنان خود بر لزوم حفظ شادابی و نشاط در میان بازنشستگان و پرهیز از خانه‌نشینی و گوشه گیری تأکید کرد و از آن‌ها خواست آموزه‌های تجارب دوران خدمات خود را برای بهره‌مندی نسل جدید و آینده مکتوب کنند و در فعالیت‌های متنوع گروهی که از سوی صندوق‌ها و نیز کانون‌ها برای ایجاد نشاط و روحیه و تحول مطلوب برنامه ریزی می‌شود، فعالانه شرکت نمایند.

توصیه به حضور پرشور و انتخاب اصلح در انتخابات

دکتر بیات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، این دوره از انتخابات را از دو بعد سقف مشارکت و همچنین انتخاب افراد صالح حائز اهمیت خواند و خواستار حضور پرشور برای انتخاب افراد اصلح و شایسته شد و خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: بازنشستگان عزیز ما با توجه به سطح ارتباطات گسترده خود می‌توانند در این افزایش مشارکت سهم مهمی بر عهده داشته باشند.

تجدید میثاق و عهد دوباره

او در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: در محضر امام رئوف به خداوند عرضه می‌داریم و عهد و پیمان می‌بندیم از پیمودن راه انقلاب اسلامی پشیمان نشده و نخواهیم شد و اگر هزار بار توفیق زنده و مرده شدن در مسیر حفظ انقلاب اسلامی را داشته باشیم، آماده جان‌فشانی در راه انقلاب هستیم تا دوران ستم‌شاهی به کشور بازنگردد و نسل‌های آینده باافتخار زندگی کنند.

سید شریف حسینی، مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران، در نشست روز جانباز که با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران بازنشسته صنعت نفت در زائرسرای صنعت نفت که به میزبانی صندوق‌های بازنشستگی کارکنان نفت برگزار شد، در سخنانی خطاب به روسای صندوق گفت: ‌از زمان حضورتان، این بازنشستگان انگیزه فراوانی یافتند تا بیشتر از فضاهای رفاهی و گردشگری استفاده کنند. از این‌رو در تلاش برای متنوع سازی و بهبود هر چه بیشتر این دسته از رفاهیات با مصوبات ستاد امور ایثارگران وزارت نفت هستیم.

حسینی گفت: براساس تصمیم جدید ستاد امور ایثارگران وزارت نفت از این پس چهار شهر همدان، قم، کرمان و شیراز به فهرست شهرها برای اردوی بازنشستگان ایثارگر افزوده شد.

ورود صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان بخش غیردولتی برای توسعۀ میدان‌های نفتی

مشاور وزیر در امور ایثارگران یکی از مطالبات ایثارگران را  استفاده از سفرهای سیاحتی ذکر کرد و گفت: به دلیل محدودیت موجود در مهمانسرای محمودآباد که به دلیل تراکم تقاضا، براساس امکان استفاده از آن با محدودیت مواجه است، با مصوبه جدید ستاد امور ایثارگران وزارت نفت که از سال آینده اجرایی خواهد شد، به شرکتها این مجوز داده شد قراردادهایی با سایر هتل‌های زیارتی سیاحتی در شمال کشور منعقد کنند.

حسینی در ادامه رویکرد متفاوت و نگاه مثبت به ایثارگران در دو سال و نیم عمر فعالیت دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این روند با هدف خدمت به این جامعه ارزشمند تداوم خواهد داشت.

مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را تبدیل وضعیت  ۳۴ هزار نفر از فرزندان ایثارگران در راستای اجرای بند «د» و «و» مصوبه مجلس ذکر کرد و آن را  عدد قابل توجهی ذکر کرد.

او تصریح کرد: وزارت نفت آمادگی دارد  تمامی قوانین مصوب که روی زمین مانده را اجرایی کند.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که وزیر محترم نفت با استفاده از اختیارات خود در دستور کار قرار دادند، استخدام رسمی  ۹۸۳ نفر از فرزندان جانباز بالای ۳۰ درصد است که این روند برای فرزندان جانباز ۲۵ درصد نیز در دستور کار قرار دارد.

مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران با اشاره به اینکه مشهد مقدس، هفدهمین مقصد سفر استانی ستاد امور ایثارگران وزارت نفت است، گفت: پیشنهاد دادیم بعد از این مراسم با برگزاری میزخدمت به مطالبات و مشکلات ایثارگران رسیدگی کنیم.

او خطاب به حاضران گفت: شاید این نشست دوباره برای ما و شما اتفاق نیفتد، امیدواریم تمام عزیزان حاضر ضمن قبولی زیارت‌شان آنچه ازآقا امام رضا خواستند تحقق یابد.

همچنین در پایان مراسم با برپایی «میز خدمت»، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، سید شریف حسینی، مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران، اعضای ستاد امور ایثارگران وزارت نفت، عباس حاجی‌صادق، رئیس صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، علی‌اکبر ولی‌زاده، سرپرست امور ایثارگران صندوق‌ها و... تا پاسی از شب مستمع مطالبات و درخواست‌های ایثارگران بازنشسته و رسیدگی به موارد مطرح شده بودند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =