مهندس هرج

شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم با تکمیل مخازن فاز دوم موفق شده است تقریباً سهم ۹درصدی از بازار ذخیره‌سازی را به خود اختصاص دهد.

مهدی هرج مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم (یکی از شرکت های گروه اقتصادی صندوق های بازنشستگی صنعت نفت) گفت: جزیره قشم به علت موقعیت مکانی استراتژیک، نزدیکی به تنگه هرمز، دسترسی به آب‌های آزاد و قرارگیری در مسیر تردد کشتی‌های خارجی و داخلی محلی مناسب برای احداث مخازن ذخیره‌سازی بود و با همین هدف این شرکت تأسیس شد.

 هرج با اشاره به عمر نوزده‌ساله شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم گفت: از سال ۱۳۹۵ شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۵۱ درصد سهام این شرکت را خرید و ۴۹ درصد در تملک شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت باقی ماند.

وی افزود: از زمانی که اویک سهام‌دار اصلی این شرکت شد، با تلاش تیم نفت قشم، فاز اول با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲، ۳ میلیون بشکه میعانات گازی به بهره‌برداری رسید که در واقع اویک در یک سال معادل ۱۲ سال گذشته کار انجام داد.

مدیرعامل شرکت QOIC با اشاره به طرح اولیه که شامل ۶ مخزن و ۱ گوی شناور تخلیه و بارگیری (SPM) به‌عنوان مخازن ذخیره‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس بود، گفت: در سال ۱۳۹۳ تصمیم بر استفاده از مخازن برای استفاده شرکت ملی نفت گرفته شد و  نهایتاً در سال ۱۳۹۷ با قرارداد جدیدی، به اجاره ۱۵ ساله آن شرکت درآمد.

مهندس هرج به احداث مخازن فاز دوم اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن ۷ مخزن دیگر، طرح پایانه نفت قشم با ۱۳ مخزن وظیفه ذخیره‌سازی نفت و میعانات گازی با ظرفیت  ۶ و نیم میلیون بشکه را بر  عهده گرفت که از این میان ۱۱ مخزن ۵۴۰ هزار بشکه‌ای و ۲ مخزن ۲۷۰ هزار بشکه‌ای همه به‌صورت سقف شناور است.

وی بابیان اینکه هم‌اینک فاز دوم مخازن تکمیل‌شده و آماده تحویل به شرکت ملی نفت است، تصریح کرد: البته یک‌بخشی از فعالیت در فاز دوم مربوط به گوی شناور تخلیه و بارگیری (SPM) است در شرف اجرا هست.

 هرج افزود: شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم با تکمیل مخازن فاز دوم موفق شده است تقریباً سهم ۹درصدی از بازار ذخیره‌سازی را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت QOIC افزود: درواقع یکی از گزینه‌های مرتبط با توسعه کسب‌وکار پایانه نفتی قشم بهره‌گیری از تأسیسات موجود در جزیره قشم بود که ضمن خلق ارزش‌افزوده برای شرکت، قدرت چانه‌زنی گروه اویک و سهامداران را در مقابل رقبا افزایش می‌دهد.

تکمیل طرح‌های نیم‌تمام، توسعه‌ی زنجیره ارزش و متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری‌ها از اهداف نوین گروه اقتصادی صندوق‌هاست. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =