کد خبر: 9335
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر پالایش نفت جی بندرعباس

میزان تولید در شرکت تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها، شامل نفت سپاهان، نفت جی، پتروپالایش کنگان و پتروشیمی خارگ از برنامه چهار ماه نخست سال پیشی گرفت.

نهمین نشست شورای‌عالی برنامه‌ریزی و کنترل تولید باهدف رفع موانع تولید و تحقق ظرفیت اسمی شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز شنبه (۲۱ مردادماه) در محل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف برگزار شد.

 عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، در این نشست با گرامیداشت و تسلیت ایام شهادت امام سجاد (علیه‌السلام) گفت: میزان تولید در بنگاه‌های اقتصادی با رویکردهای اقتصادی محقق خواهد شد؛ در این رویکرد، تولید بدون زیان و همراه با ارزش‌افزوده مدنظر است. حداکثر تولید، ارزیابی دائمی ظرفیت بازار و آینده آن و حذف واسطه‌ها، سبب کاهش قیمت تمام‌شدۀ تولید می‌شود؛ ازاین‌رو می‌بایست برای ظرفیت‌های مختلف، الگوهای مناسب اقتصادی را پیش‌بینی کرد. چون راه مهار تورم، افزایش تولید اقتصادی است.

 وی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های خالی به‌خصوص در سهم‌های تازه‌خریداری‌شده گفت: عدم استفاده از ظرفیت‌های اسمی و عدم تولید برابر ظرفیت اسمی مجتمع های تولیدی نیز باید توجیه اقتصادی داشته باشد؛ زیرا تولید با زیان، پذیرفتنی و اقتصادی نیست.

 وی افزود: اگر می‌خواهیم رشد تولید داشته باشیم می توانیم تا ده درصد بیشتر از ظرفیت اسمی که معمولا در طراحی مجتمع ها لحاظ می شود تولید کنیم.

 بیات به مدیران شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها گفت: رمز موفقیت ورود به بازار، کاهش قیمت و هزینه‌هاست که منتج به سودآوری کلی می‌شود. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی موفق از روش‌های مشابه استفاده می‌کنند. آن‌ها با تولید در حجم زیاد، سهم بزرگی از بازار را به دست می‌آورند و با روش‌های اقتصادی، کاهش هزینه تولید و میزان فروش بالا، سود زیادی کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در بنگاه اقتصادی هدفی داریم، افزود: موفقیت بخش خصوصی، در گرو کاهش هزینه تمام شده است. اگر نمی‌توان در بخشی از بازار، رقابت کرد به‌خاطر بالابودن هزینه‌های تمام شده تولید است.

 بیات افزود: به‌نوعی چون در محیط اقتصاد ملی فعالیت می‌کنیم انتفاع سرمایه‌گذاری‌های صندوق نفت صرفاً نصیب ذی‌نفعان نمی‌شود؛ بلکه اقتصاد ملی هم از آن بهره‌مند می‌شود. ازاین‌رو دست‌اندرکاران برای توسعه و حفظ اشتغال موجود باید موانع توسعه و پایداری این سرمایه‌گذاری‌های را رفع کنند.

وی با اشاره به برخی قوانین محدودکننده برای بخش خصوصی، گفت: سیاست‌های یک بام و دوهوا راه علاج اقتصادی نیست؛ باید مستقیم به‌سوی بازارهای صادراتی و مصرف‌کننده نهایی حرکت کرد البته مازاد بر نیاز کشور را باید صادرات کرد؛ مؤلفه‌های کلی توسعه و رشد اقتصادی و بازار برای صنعت قیر یا پتروشیمی فرقی ندارد. عدم توجه به آن، بنگاه را غیراقتصادی می‌کند و اشتغال موجود را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.عدم صدور مجوز صادرات برای آن مقدار از قیر که مازاد بر نیاز کشور است، توجیه ندارد و عرضه در بورس برای صادرات، هزینه تولید را بالا می‌برد.

بیات گفت: هدف اصلی رفع موانع تولید، افزایش تولید است. امروز گزارش‌های شرکت‌های تولیدی چهارگانه بیانگر آن است که چهار شرکت تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها، موفق به تحقق ظرفیت اسمی در چهار ماه نخست سال شده‌اند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها تصریح کرد: هیئت‌مدیره‌ها برای سودآوری شرکت و بهبود فرایندها می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای صدور مجوز استفاده کنند منوط به اینکه همۀ فرایند شفاف باشد.

پترو پالایش کنگان، نفت جی، نفت سپاهان و پتروشیمی خارک در نهمین نشست شورای تولید آخرین وضعیت تولید و سهم بازار را تشریح کردند، در میان این شرکت‌ها، نفت سپاهان با عملکردی بهتر، موفق به افزایش تولید و صادرات شده است.

 شایان‌ذکر است، نفت سپاهان در تولید چهار محصول، اسلاک واکس، روغن‌پایه، روغن نهایی، روغن‌های فرایند، ضد یخ، و گریس‌ها در مجموع ۲۱۵،۵۶۴ تن؛ پالایش نفت جی، انواع قیر، ۲۸۶،۸۶۰ تن؛ پتروشیمی خارگ، بوتان، پروپان، پنتان پلاس، گوگرد، متانول، ۳۱۷،۳۴۶ تن؛ پترو پالایش کنگان بوتان، پروپان، پنتان پلاس ۴۸۱،۳۸۷ تن؛ تولید در مجموع و در چهار ماه نخست سال را بیش از برنامه محقق کردند.

تصاویر نشست 

آرشیو گزارش های شرکت های تولیدی 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =