مخازن قشم

ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در جزیره قشم بیش از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شرکت سرمایه گذاری نفت قشم در پانصد و چهل و چهارمین نشست هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آخرین وضعیت اقتصادی و فنی این شرکت را تشریح کرد.

بر این اساس، هم اکنون بیش از ۸.۴ درصد از سهم بازار شرکت‌های مخزن دار در کشور را به خود اختصاص داده و با بهره برداری کامل طرح ذخیره سازی نفت خام در جزیره خارگ به این سهم افزایش قابل توجه خواهد یافت.

این شرکت هم اکنون یک پروژه بزرگ ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در جزیره قشم را راهبری می کند؛ در بخش خشکی این پروژه ۱۳ مخزن با ظرفیت ۵.۶ میلیون بشکه، ۸ کیلومتر خطوط لوله رفت و برگشت ۲۸ اینچ و تعداد ۴ عدد پمپ انتقال سیال به SPM است، همچنین در مشخصات فنی بخش دریا شامل ساخت و نصب گوی شناور SPM و PLEM به همراه تأسیسات جنبی و ۴ کیلومتر خطوط لوله رفت و برگشت زیر دریا ۲۸ اینچ است. سرمایه گذاری مورد نیاز برای اتمام این پروژه ۲۲۸.۲ میلیون یورو است، این پروژه در مجموع خشکی و دریا بیش از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه به بیش از ۹۳ میلیون یورو نیاز است، در این پروژه بیش از ۴.۶ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه به ثبت رسیده است.

راه اندازی SPM، افزایش ظرفیت ذخیره سازی به ۱۰ میلیون بشکه، احداث واحد سولفور زدایی و یا فروش فرآورده ذخیره شده، اجاره مخازن جدید به شرکت ملی نفت ایران، اجاره مخازن به پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یا سایر مشتریان، تنوع بخشی به روش‌های ارسال و دریافت فرآورده، ارتقاء شایستگی فردی و چابکی سازمان و توسعه بازار با تنوع بخشی به مشتریان از استراتژی و برنامه های آتی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم به شمار می آید.

فاز اول این طرح در زمستان ۹۸ به بهره برداری رسید و مخازن فاز دوم نیز آماده تحویل است. بخش دریایی این طرح نیز با توجه به تأمین مالی صورت پذیرفته آغاز شده و سال آینده کاملاً به بهره برداری خواهد رسید.

شرکت سرمایه گذاری نفت قشم فعالیت‌های زیادی در بخش دریا انجام داده است که شاید مهمترین آنها ادامه فعالیت‌های طراحی SPM و خط لوله، اتمام فعالیت نقشه برداری مسیر خط لوله خشکی، اتمام عملیات Survey Geophysical، اتمام عملیات Survey Geotechnical، برگزاری KOM ساخت SPM، نهایی سازی مسیر احداث خط لوله و کابل زیر زمینی با منطقه آزاد قشم، دریافت رویه و مشخص نمودن پیمانکار حفاری Trench بوده است.

اخذ گواهینامه مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بر اساس ۲۰۱۸ :۴۵۰۰۱ ISO، اخذ گواهینامه مدیریت محیط زیست بر اساس ۲۰۱۵:۱۴۰۰۱ ISO، انجام ارزیابی ریسک امنیتی SRA ویژه پایانه نفتی قشم بر اساس ۷۸۰ STD API، انجام ارزیابی ریسک حریق FRA ویژه پایانه نفتی قشم بر اساس ۵۵۱ NFPA، انجام شناسایی خطر و ارزیابی ریسک راهبری مخازن و خطوط لوله به روش TIE BOW، انجام شناسایی خطر و ارزیابی ریسک راهبری مخازن و خطوط لوله به روش STUDY HAZOP و تهیه و تدوین روش اجرایی و ۲۰ دستورالعمل و ۳ راهنمای HSE از جمله مهمترین فعالیت های صورت گرفته این شرکت در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست بوده است.

پیگیری نهایی سازی قرارداد فی ما بین با امور بین الملل نفت به عنوان تنها منبع کسب درآمد و نیز کمک سهامداران به دریافت مطالبات از شرکت نفت ملی نفت ایران از جمله مطالبات شرکت سرمایه گذاری نفت قشم به شمار می‌آید.

 خلق منابع پایدار

 شایان‌ذکر است، صندوق بازنشستگی صنعت نفت حدود دو سوم منابع پرداختی مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان تحت پوشش را از محل همین نوع سرمایه‌گذاری‌ها تأمین و پرداخت می‌کند؛ لذا برای استحکام‌بخشی هر چه بیشتر این فرایند از ۲ سال پیش تا کنون برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها آغاز شده است.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت از سازوکارها و ظرفیت‌های تأمین منابع برای توسعه پروژه‌های خود بهره‌مند می‌شود. در راهبرد نو، این گروه اقتصادی کوشش می‌کند باتکیه‌بر اعتبار و نشان تجاری خویش با بهره‌مندی از منابع بازار سرمایه و بانک‌ها برای صندوق ارزش‌افزوده و پروژه ایجاد کند؛ بنابراین تسهیلات دریافتی پس از یک تا دو سال بازپرداخت می‌شود؛ اما پروژه‌ها و صنایع ساخته شده تا سال‌ها برای صندوق نفت باقی خواهند ماند و سبب تقویت منابع ورودی آن می‌شود.

مشاهده تصاویر این نشست اینجا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =