بازدید مهندس بیات از تاسیسات نفتی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در پایش طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در غرب کشور از روند ساخت پروژه‌های پتروشیمی دهلران، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، نیروگاه صبا دهلران و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دهلران بازدید کرد.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز سه‌شنبه (نهم فروردین‌ماه) در چهاردهمین برنامه بازدید از شرکت‌های تابعه و طرح‌های آنها، از پروژه‌های ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و نیروگاه صبا دهلران (پروژه‌های هاب غرب) بازدید کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها، در جمع کارکنان تاسیسات تقویت فشار گاز دهلران ضمن تبریک عید نوروز گفت: طرح‌های حوزه نفت و انرژی که روزگاری توسط غیرایرانی‌ها راهبری می‌شدند امروز توسط فرزندان این سرزمین اجرایی می‌شوند. 

وی با اشاره به سوزانده شدن گازهای غنی و هدر رفت سرمایه کشور افزود: کارهای زیادی در حوزه نفت و انرژی انجام شده است ولی کار انجام نشده همچنان فراوان است لذا این امور جز با کار جهادی و انقلابی به سامان نخواهد رسید. 

بیات، کار و تلاش کارکنان واحدهای عملیاتی را ستودنی خواند و گفت: مقام معظم رهبری کار و تلاش در صنعت نفت را جهاد فی‌سبیل‌ا... بیان فرمودند. از سوی دیگر، تاسیسات ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران و یا میدان سروک آذر در مناطقی احداث شده‌اند که در سال‌های نه‌چندان دور جمع زیادی از ایرانی‌ها برای خاک و اعتقادشان، جان خویش را در این مناطق ایثار کرده‌اند لذا همان‌طور که ما اکنون به آنها افتخار می‌کنیم باید در راه سازندگی و توسعه و آبادانی کشور به‌گونه‌ی کار کنیم که نسل بعدی این سرزمین به پدارنشان مفتخر باشند. 

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در این بازدید که مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و اویک و معاون پروژه‌های اهداف نیز حضور داشتند، گفت: پس از اجرای طرح پایش سرمایه‌گذاری‌ها، موانع پیش‌روی پروژه‌ها تا حدود زیادی رفع شده است و هم‌اکنون شاهد فعالیت مستمر طرح‌های صندوق‌ها در غرب کشور هستیم. از این رو، پیشرفت پروژه‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده اولویت نخست است. 

بیات افزود: تاسیسات تقویت فشار گاز دهلران به سبب اینکه بخشی از خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را تامین می‌کند برای طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها در هاب غرب بسیاربا اهمیت است. 

وی ادامه داد: قرارداد احداث خط لوله انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران تا محل تاسیسات ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به طول ۵۸ کیلومتر، نهایی وعملیات اجرایی این طرح آغاز شده است. 

رئیس هیئت‌رئیسه در بازدید از تاسیسات ان‎جی‌ال ۳۱۰۰ گفت: این طرح ضمن آنکه در تقویت منابع ورودی صندوق‌ها موثر خواهد بود سبب جمع‌آوری و فراورش گازهای غنی منطقه می‌شود که برای کشور بسیار ارزشمند است. لذا متان تولیدی به شرکت نفت مرکزی برای تزریق به شبکه تحویل داده خواهد شد. همچنین محصول تولیدی سی‌توپلاس نیز با خط لوله ۴۸ کیلومتری به پتروشیمی دهلران منتقل می‌شود. 

بیات در بازدید از پتروشیمی دهلران افزود: سی‌توپلاس دریافتی از کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در پتروشیمی دهلران به اتیلن و پروپیلن و بنزین پرولیز و سایر ترکیبات جانبی اولفین تبدیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: در شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ها تصمیم گرفته شد به‌منظور تکمیل زنجیره و ارزش‌افزوده، واحدهای پایین‌دستی اتیلن و پروپیلن در پتروشیمی دهلران ایجاد شود لذا فرایند احدث یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HDPE و یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HD/LLDPE و یک واحد ۱۵۰ هزار تنی پروپیلن برای تولید پلی‌پروپیلن آغاز شده است. بنابراین، راه‌اندازی این طرح‌ها سبب تکمیل زنجیره خواهد شد. 

رئیس هیئت‌رئیسه گفت: برای راه‌اندازی به‌موقع این طرح‌ها نیاز به تامین منابع به‌هنگام هست لذا از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانک‌ها و بخشی نیز از سایر منابع مالی، تامین منابع برنامه‌ریزی شده است. 

بیات با اشاره به پیشرفت‌ پروژه‌های صندوق‌ها در غرب کشور از مدیرعامل اویک و مدیران پروژه‌ها و کارکنان تشکر و قدردانی کرد و افزود: استمرار روحیه جهادی و انقلابی که امروز در دیدار با مدیران و کارکنان عملیاتی اویک و زیرمجموعه‌های آن مشاهده شد نوید تحقق اهداف ۱۴۰۴ را می‌دهد.

تصاویر این گزارش اینجا 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =