هم اندیشی مسئولان صندوق با اعضای هیات اجرایی کانون ها

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در ۴ سال آینده با موج بازنشستگی مواجه خواهیم بود. ازاین رو، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، پشتیبان مستحکم تعهدات قانونی صندوق‌ها خواهد بود.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، روز یکشنبه (یکم اسفندماه) در آئین تکریم و معارفه مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف گفت: در انتصاب مدیر عامل جدید همه بررسی‌ها و تاییدیه‌های حرفه‌ای و حراستی در سطح دولت، وزارت نفت، سازمان بورس و دستگاههای نظارتی ـ امنیتی انجام و مجوز انتصاب دریافت شده است.

رئیس هیئت‌رئیسه در این نشست که مدیران شرکت‌ها و پروژه‌ها به شکل برخط شرکت داشتند، برخی از شاخص‌های مورد نیاز برای توسعه و رشد شرکت‌های تابعه و وابسته صندوق‌ها را برشمرد و گفت: حفظ و صیانت و افزایش منابع و دارایی‌های صندوق‌ها در گرو برنامه‌ریزی هوشمندانه و اقدامات جهادی است.

وی با اشاره به تکالیف مندرج در بند 2 اساسنامه صندوق‌ها افزود: در این بند تعهدات قانونی صندوق‌ها در برابر ذی‌نفعان پیش‌بینی شده است لذا همه شرکت‌های تابعه و وابسته باهدف حفظ و افزایش توان مالی صندوق برای ارائه خدمات قانونی و در شأن به همکاران عزیز بازنشسته و شاغل مسئول و پاسخگو هستند. 

افزایش تعداد بازنشستگان

رئیس هیئت‌رئیسه، آمار و ارقام ارائه شده توسط مسئولان صنعت نفت در زمینه افزایش تعداد بازنشستگان در سال‌های آینده را یادآوری کرد و گفت: در حال حاضر 220 هزار نفر جمعیت شاغلان رسمی و خانواده محترم شان و 230 هزار نفر خانواده بازنشستگان عزیز صنعت نفت را تشکیل می‌دهند، لذا صندوق‌ها در برابر همه جمعیت یادشده تعهد قانونی دارد. از این‌رو برای انجام درست تعهدات، بکارگیری برنامه‌های موثر و هوشمندانه اجتناب‌ ناپذیر است.

کاهش منابع مالی ورودی از محل کسورات شاغلان

وی ادامه داد: در ادوار گذشته در مقابل یک فرد مستمری‌بگیر 5 فرد شاغل و کسور پرداز به صندوق‌ها وجود داشت. اما در شرایط کنونی در مقابل یک فرد مستمری‌بگیر، کمتر از یک نفر شاغل کسور پرداز به صندوق‌ها وجود دارد. لذا باید از هم ‌اکنون برای انجام درست تعهدات قانونی در برابر خانواده شاغلان و بازنشستگان شرایط را طوری فراهم کرد تا حداکثر بازدهی و بهره‌وری از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فعلی صندوق‌ها به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارکنان صندوق‌ها ایجاد شود.

انتقال سود شرکت‌ها برای پرداخت مستمری

وی گفت: در گذشته که نسبت شاغل به بازنشسته پنج به یک بود، مازاد کسور شاغلان به شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و ازدیاد منابع منتقل می‌شد اما اکنون که در وضعیت آماری یک بازنشسته در مقابل کمتر از یک شاغل قرار داریم، از شرکت سرمایه‌گذاری اهداف منابع به صندوق‌ها برای تامین نقدینگی پرداخت مستمری و مقرری انتقال می‌یابد. لذا از این طریق سود شرکت‌ها صرف پرداخت مستمری و مقرری می‌شود. بنابراین، توزیع سود شرکت‌ها به این شکل در حال انجام به ذی‌نفعان است.

پشتیبان اقتصادی صندوق‌ها

رئیس هیئت‌رئیسه ادامه داد: در شرایطی که منابع کسور شاغلان به نسبت بازنشستگان کمتر از یک به پنج شده است، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و تابعه‌های آن، نقش پشتیبان صندوق‌ها را ایفا می‌کنند. لذا برخلاف تصور برخی از همکاران، نمی‌توان این پشتیبان را به شکل سهام به افراد واگذار کرد یا آن را در بورس به شکل عام عرضه کرد. زیرا شرکت اهداف پشتیبان تعهدات قانونی صندوق‌ها به ویژه برای پرداخت مستمری و مقرری است. بنابراین به این دلایل امکان تعلق سهام آن به فرد یا گروهی از اشخاص وجود ندارد، بلکه به طور کامل متعلق به صندوق‌هاست و منابع و دارایی‎های صندوق‌ها نیز بین نسلی است و بایستی در راستای خدمات‌رسانی به ذی‌نفعان عزیز با اولویت تأمین منابع پرداخت کسری وجوه مستمری و مقرری‌ها، تخصیص یابد.

افزایش تعهدات

بیات با بیان این که گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آینده با موج بازنشستگی مواجه خواهیم شد. افزود: در یکی از سازمان‌های اصلی صنعت نفت در بازه زمانی حدود 4 سال آینده به طور تقریبی 5 هزار نفر بازنشسته خواهند شد که این به معنای افزایش تعهدات صندوق‌ها در مقابل ذی‌نفعان است. بنابراین، باید برنامه‌های دقیق و هوشمندانه را از هم‌اکنون برای افزایش توان مالی صندوق‌ها اجرایی کرد.

لزوم پیاده سازی تفکر بنگاه اقتصادی

بیات رویکرد بنگاه اقتصادی را به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری گروه صندوق‌ها دانست و گفت: جز با اجرایی کردن دیدگاه بنگاه اقتصادی نمی‌شود و نمی‌توان تعهدات کنونی و آینده صندوق‌ها را پاسخگو بود. در چند ماه گذشته درخواست‌های خلاف با تفکر رویکرد اقتصادی به صراحت رد شده است.

ایجاد زنجیره ارزش و ارزش افزوده

وی با بیان این که همه استعدادها و عوامل اقتصادی را باید در مسیر حفظ منابع و دارایی‌ها بکار گرفت، ادامه داد: یکی از مقوله‌های تفکر بنگاه اقتصادی که بروز آن در شرکت‌های وابسته به صندوق‌هاست، رویکرد ایجاد زنجیره ارزش و ارزش افزوده است. چرا که، این رویکرد سبب ایجاد روند سودآوری صعودی در بنگاه اقتصادی می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه افزود: کارهای جزیره‌ای و جدا از هم، مانع مهم در ایجاد ارزش افزوده در محصولات است. لذا تقویت رویکرد فرایندی در مسیر فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری نیز ضروری است.

لزوم بهره‌مندی از منابع انسانی کارآمد

بیات منابع انسانی با انگیزه را برای تحقق اهداف بنگاه اقتصادی ضروری برشمرد و گفت: قوی‌ترین ساختارها، مدرن‌ترین تجهیزات، بدون بهره‌مندی از منابع انسانی با انگیزه، بدل به سرمایه‌های راکد خواهند شد. بنابراین، بهره‌مندی از نیروهای انقلابی، جهادی، فسادستیز و متخصص سبب بهره‌وری و مولد کردن منابع و سرمایه‌ها خواهد شد.

رئیس هیئت‌رئیسه بازنگری ساختار قراردادها و تدوین نظام‌نامه حقوق و دستمزد بر مبنای شایستگی و توانمندی منابع انسانی را از موارد با اهمیت در ایجاد انگیزه در کارکنان دانست و گفت: خلاف این رویه، برای منابع انسانی مخرب است و مدیران بنگاههای زیر مجموعه صندوق‌ها باید در این خصوص اقدام دقیق و مؤثر به عمل آورند.

اهمیت فعال‌سازی منابع راکد

بیات لزوم مولدسازی منابع راکد و غیرفعال را دیگر سرفصل کاری مدیران سرمایه‌گذاری دانست و گفت: علی‌رغم تلاش همکاران در گذشته ظرفیت‌های زیادی برای فعال‌سازی وجود دارد که تحقق این امر در گرو کار و تلاش مستمر است. از این رو، یکی از موارد مهم برای تحقق بهره‌وری و سودآوری شناسایی و بکارگیری و مولدکردن منابع راکد و غیر فعال است.

چالش تعلل برخی شرکت‌ها

رئیس هیئت رئیسه با انتقاد از برخی از شرکت‌های نفتی و یا واگذار شده گفت: برخی شرکت‌ها، کسور کارمندان شاغل را کسر می‌کنند اما با تاخیر این منابع را در اختیار صندوق‌ها قرار می‌دهند لذا صندوق‌ها باید به موقع این منابع را دریافت کند تا بتواند منابع دریافتی را برای انجام تعهدات آینده همان افراد سرمایه‌گذاری کند و مسئولیت افزایش توان مالی صندوق را به سرانجام رساند.

عزم صندوق برای بازپس‌گیری مطالبات

وی ادامه داد: در بحث پیگیری مطالبات از شرکت‌های دولتی و یا واگذار شده، اهتمام خواهیم داشت چون برای صندوق‌ها قابل پذیرش نیست که همکاران بازنشسته در تنگنا باشند اما برخی منابع صندوق‌ها نزد کارفرمایان یا بعضی از مشتریان شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ها باشد و مدیران شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌ها باید برنامه‌ای دقیق و مستمر برای این موضوع در دست اقدام داشته باشند.

فسادستیزی رکن اولویت‌های اقتصادی

رئیس هیئت‌رئیسه گفت: فسادستیزی و خشکاندن ریشه فساد رکنی در کنار اولویت‌هاست. چرا که، این پدیده نامبارک ضد احکام و حدود الهی است و با فرهنگ انقلابی به طور کامل در تضاد است. این امر مطالبه همه مردم از مسئولان به ویژه بازنشستگان از دست‌اندرکاران در صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه است.

تشکیل کارگروه پیگیری مطالبات و دعاوی

بیات افزود: همه شرکت‌های تابعه و وابسته باید کارگروه شناسایی و پیگیری مطالبات را تشکیل و ماهانه این موضوع را پیگیری و نتیجه اقدامات را گزارش کنند.

رئیس هیئت‌رئیسه رسیدگی به‌موقع به دعاوی حقوقی را نیز با اهمیت دانست و گفت: دعاوی باید به موقع پیگیری شود تا مانع از ضرر و زیان در آینده شود هم‌چنین برخی دعاوی سبب آزادسازی منابع است.

شتاب‌بخشی به طرح های اقتصادی

وی شتاب بخشی در انجام به موقع طرح‌های اقتصادی را نیز اصلی مهم در رویکرد بنگاه اقتصادی دانست و گفت: تاخیر و توقف در اجرای طرح‌های اقتصادی، منابع را معطل می‌کند لذا عامل زمان در انجام طرح های سرمایه گذاری رکنی مهم است.

بیات تعامل با دستگاه‌های محلی را ضد انحصار دانست و گفت: در محل‌هایی که صندوق‌ها داری طرح و برنامه هست، کار کردن با بیمه‌های محلی و بانک‌های محلی نوعی توزیع ثروت و انجام مسئولیت‌های اجتماعی است لذا کارها و برنامه‌های بیمه‌ای و بانکی معطوف به محل خاص و انحصاری نباشد.

وی تعامل با سازمان بورس، صندوق توسعه ملی و سایر سازمان‌های اقتصادی و پولی را برای توسعه و رشد بنگاه اقتصادی تاثیرگذار دانست و گفت: ارتباطات درست و متکی بر اعتبار و جایگاه اقتصادی صندوق‌ها در پیشبرد اهداف اقتصادی موثر است.  

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها در پایان این نشست با اهدا لوح سپاس از تلاش و کوشش‌های مصطفی امیدقائمی مدیر عامل پیشین شرکت سرمایهگذاری اهداف تشکر و قدردانی کرد و برای ولی‌اله حاجی‌پور مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری اهداف آرزوی توفیق خدمت و موفقیت کرد.

برای مشاهده تصاویر این خبر اینجا کلیک کنید. 

سایر اخبار سرویس اقتصادی سایت را با کلیک بر روی این متن مشاهده فرمایید. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =