کد خبر: 8075
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
زمستان

برف بازی در تهران در فصل زمستان تفریحی بسیار لذت‌بخش است. ییلاق‌های اطراف و پارک‌های تهران برای برف بازی مناسب هستند.

با شروع فصل زمستان بسیاری از ییلاق‌های اطراف پایتخت پوشیده از برف می‌شوند و در طول این فصل بسیاری از گردشگران تهرانی برای برف بازی و لذت از طبیعت برفی به این مناطق می‌روند. برف بازی در پارک‌های تهران نیز از دلپذیرترین فعالیت‌های زمستانی در روزهای برفی پایتخت به شمار می‌رود. در بیشتر ییلاق‌ها و مناطق کوهستانی اطراف تهران، با شروع فصل سرما بارش برف آغاز می‌شود و تا پایان زمستان و گاهی اوایل بهار نیز این مناطق پوشیده از برف هستند. پارک‌ها و بوستان‌های تهران نیز در روزهای برفی بسیار زیبا و پوشیده از برف می‌شوند و شهروندان تهرانی با رفتن به آغوش طبیعت برفی، از برف بازی در تهران لذت می‌برند. برای شناختن بهترین نقاط برای برف بازی در تهران و اطراف آن با ما همراه شوید تا شما را با این مناطق آشنا کنیم. در این مقاله به معرفی مناطق کوهستانی و ییلاقی، پارک‌ها و بوستان‌ها و پیست‌های اسکی اطراف تهران که مناسب برای برف بازی هستند، پرداخته‌ایم.

بهترین مکان‌های مناسب برف بازی در تهران کدامند؟

  • کن
  • شمشک
  • گرمابدر
  • رینه
  • توچال
  • سایر پیست‌های اسکی تهران
  • زیباترین پارک‌های تهران برای برف بازی

کن

روستای سولقان و کن

منبع عکس:دهیاری سولقان، عکاس نامشخص

منطقه کن سولقان یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های اطراف شهر تهران است که در شمال غرب پایتخت و در منطقه پنج قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های البرز، از آب‌وهوایی بسیار خنک در تابستان و سرد و بارانی در پاییز و بهار برخوردار است. موقعیت جغرافیایی این منطقه از تهران باعث می‌شود فصل سرد و پربرف در آن از اواخر پاییز شروع شود و تا اوایل بهار نیز در بخش‌های مختلف این مسیر می‌توان نشانه‌هایی از برف دید. در بیشتر اوقات زمستان دره کن و روستاها و ییلاق‌های اطراف آن پوشیده از برف و مناسب برای برف بازی است. در روزهای پر بارش پایتخت، مسیر دسترسی به کن-سولقان مسدود می‌شود و بخش‌هایی از رودخانه کن و آبشارهای اطراف این منطقه یخ می‌بندند. در اطراف روستای کن جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که برای علاقه‌مندان به فعالیت در روزهای برفی بسیار جذاب است. پیمودن مسیر کوهستانی در اطراف کن در کوه‌های کوهسار، پیاده‌روی در دره دوچناران، برف بازی در روستاهای وردیج و واریش و لذت بردن از منظره رودخانه برفی در مسیر جاده کن، از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌های یک روز برفی در کن هستند. با گذشتن از روستای سولقان و ادامه مسیر، به روستای رندان خواهید رسید. آبشار نزدیک به این روستا، با نام آبشار سنگان، در فصل زمستان به‌صورت یخی در می‌آید. کوهنوردان بسیاری برای بازدید از آبشار سنگان در زمستان به این منطقه می‌روند. روستاهای دیگری نیز در منطقه کن قرار گرفته‌اند که در فصل زمستان بسیار تماشایی و مناسب برف بازی می‌شوند. برای ورود به جاده کن بهترین مسیر از بزرگراه همت است. در مسیر به‌سمت غرب اتوبان همت، پس از خروجی شهران به بلوار کوهسار وارد شوید و تا رسیدن به منطقه کن مسیر را ادامه دهید. این جاده از زیباترین نقاط برفی تهران در فصل زمستان است. (روستای کن روی نقشه)

شمشک

تصویر شمشک پوشیده از برف از نمای بالا

منبع عکس: fa.wikipedia.org، عکاس نامشخص

شمشک یکی از قدیمی‌ترین ییلاق‌های شمال شرق تهران است که به دلیل قرار گرفتن یکی از حرفه‌ای‌ترین پیست‌های اسکی نزدیک تهران در آن، طرفداران بسیاری بین ساکنان پایتخت دارد. پیست شمشک در نزدیکی روستای شمشک و در فاصله حدودی ۵۰ کیلومتر از شهر تهران، پس از منطقه فشم قرار دارد. اگر از علاقه‌مندان ورزش مهیج اسکی و ساکن تهران هستید، می‌توانید برای گذراندن یک روز برفی لذت‌بخش در شمشک، از امکانات این پیست مانند تله سیژ، تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی استفاده کنید. این منطقه از طرف فدراسیون اسکی به‌عنوان یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران معرفی شده است و در طول زمستان مسابقه‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. پیست شب شمشک با نورپردازی زیبا از ساعت ۱۸ تا ۲۲ فعالیت دارد. پیست آفتاب، مهتاب و پیست مخصوص آموزش افراد مبتدی از دیگر بخش‌های منطقه شمشک هستند. به خاطر داشته باشید، چنانچه علاقه‌مند به اسکی کردن در پیست شمشک هستید، قبل از ورود به منطقه وسایل و تجهیزات لازم اسکی را همراه خود ببرید و توصیه‌های هواشناسی را نیز جدی بگیرید. منطقه شمشک و پیست آن نه‌تنها برای علاقه‌مندان ورزش اسکی مناسب است، بلکه با وجود هتل‌های زیبا و طبیعت زمستانی بکر می‌تواند مقصدی مناسب برای سفرهای یک یا چند روزه در نزدیکی تهران باشد. بهترین زمان برای لذت بردن از تفریح‌های برفی در شمشک از اواخر آذرماه آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد. برای رفتن به شمشک باید از خروجی‌ اتوبان بابایی به جاده لشگرک در شرق تهران وارد شوید. با ادامه مسیر به فشم و پس از آن نیز به میگون خواهید رسید. پس از گذشتن از میگون به دوراهی دربندسر و شمشک می‌رسید. روستای شمشک در فاصله کوتاهی از این دوراهی قرار دارد. مسافت تهران تا شمشک کمتر از ۵۰ کیلومتر است که در فصل زمستان به دلیل ترافیک و یخ‌زدگی مسیر ممکن است پیمودن آن زمان بیشتری طول بکشد. شمشک مسیر دسترسی به پیست دیزین نیز دارد که البته در طول فصل زمستان به دلیل بارش گسترده برف مسدود می‌شود. (شمشک روی نقشه)

گرمابدر

گرمابدر پوشیده از برف در یک روز آفتابی

منبع عکس: citymity، عکاس نامشخص

گرمابدر از دیگر روستاهای ییلاقی تهران در بخش رودبار قصران است و در منطقه شمیرانات قرار دارد. این منطقه خوش‌آب‌وهوا در طول زمستان، فصلی پر بارش و پربرف را تجربه می‌کند. این منطقه به دلیل نزدیکی به تهران و قرار گرفتن در مسیر دسترسی به دشت لار و ورجین در طول سال میزبان گردشگران بسیاری است. در طول زمستان به دلیل طبیعت سفیدپوش اطراف گرمابدر و مسیر کوهستانی آن، کوهنوردان و گردشگران برای صعود به کوه و برف بازی به این منطقه می‌روند. روستای گرمابدر در نزدیکی فشم، لواسان و شمشک قرار دارد و بخش قابل‌توجهی از طبیعت اطراف این روستا، منطقه حفاظت‌شده است که جنگلبانان اجازه ورود به آن را بدون مجوز نمی‌دهند. فضای باز اطراف روستای گرمابدر برای برف بازی و سر خوردن روی برف بسیار مناسب است.

کوه های اطراف گرمابدر پوشیده از برف

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

روستای گرمابدر در میان دره‌ای گسترده با درختان سرسبز قرار دارد که در فصل سرما چشم‌انداز بسیار زیبایی دارند. بکر بودن این روستا در زمستان، محیطی بسیار جذاب برای عکاسی نیز خلق می‌کند. اگر برای برف بازی در نزدیک تهران به‌دنبال محیطی جنگلی و بکر هستید می‌توانید به روستای گرمابدر در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق تهران بروید و یک روز برفی را در این روستای زیبا سپری کنید. برای رفتن به روستای گرمابدر نیز از اتوبان بابایی به جاده لشگرک وارد شوید و پس از گذشتن از کلوگان و اوشان و رسیدن به میدان فشم، در جهت راست ادامه مسیر دهید. روستای گرمابدر بعد از روستای زایگان قرار دارد. (روستای گرمابدر روی نقشه)

رینه

طبیعت پر برف اطراف رینه مازندران در زمستان

منبع عکس: خبرگزاری فردا، عکاس نامشخص

شهر رینه از مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا در استان مازندران است که فاصله کوتاهی تا روستای نوا و دشت آزو و پارک ملی لار دارد. رینه در زمستان هوایی سرد، اما مطبوع و فصلی پر بارش را تجربه می‌کند. به دلیل نزدیکی این شهر به تهران و مناطق وسیع برف خیز در اطرافش، ساکنان تهران، به‌خصوص شرق پایتخت برای گذراندن یک روز برفی در رینه به این منطقه سفر می‌کنند. فاصله رینه تا تهران در حدود ۹۰ کیلومتر است و با پیمودن مسیری بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت، می‌توانید به شهر زیبای رینه و روستاها و دشت‌های اطراف آن برسید. شهر رینه به‌جز زیبایی‌های طبیعی در زمستان، چشمه آبگرم نیز دارد که لذت برف بازی در این فصل را با در کردن خستگی در آب گرم، دوچندان می‌کند. در واقع با سفری یک روزه به رینه در زمستان، با یک تیر دو نشان می‌زنید. چشم‌انداز زیبای قله دماوند سفیدپوش در زمستان، از این منطقه بسیار تماشایی است. چشمه‌های آبگرم رینه از قله دماوند سرچشمه می‌گیرند و تا پای کوه به رینه می‌رسند. شهر رینه در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد و از مرتفع‌ترین شهرهای این استان به شمار می‌رود. رینه در تمام فصل‌ها تماشایی است؛ اما در زمستان پوشیده از برف و یک دست سفید می‌شود. آبگرم‌های رینه خواص درمانی قابل‌توجهی دارند و در بسیاری از خانه‌های روستایی می‌توانید، استخر آبگرم گوگرددار ببینید. اگر علاقه‌مند به استفاده از استخرهای خصوصی باشید می‌توانید، خانه‌های روستایی را اجاره کنید؛ در غیر این صورت می‌توانید از استخرهای عمومی آبگرم که در این شهر فعالیت می‌کنند، استفاده کنید. برای رفتن به رینه از تهران، ابتدا خود را به خروجی‌های شرق تهران برسانید و به‌سمت جاده هراز بروید. پس از گذشتن از آبعلی، مشا و پلور، به آب اسک می‌رسید و پس از پیمودن سه کیلومتر، تابلوی شهر رینه را خواهید دید. رینه پس از روستاهای «مون» و «انهه» قرار دارد. مسیر جاده هراز برای رسیدن به رینه در فصل زمستان، به دلیل پیچ‌وخم‌ها و گردنه‌های پرشیب و همین طور بارش‌های سنگین برف و باران، لغزنده و خطرناک است؛ پس با احتیاط کامل و با تجیزات کافی در این مسیر رانندگی کنید. در طول راه از مناظر برفی لذت ببرید و با خوردن آش گرم در امامزاده هاشم و اتراق در کافه‌های میان راه می‌توانید لذت روز برفی خود را کامل کنید. (رینه روی نقشه)

توچال

پیست اسکی توچال از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

یکی از محبوب‌ترین مقاصد زمستانی پایتخت نشینان، به‌خصوص برای علاقه‌مندان به اسکی، پیست توچال است. مجموعه تفریحی، ورزشی توچال، در دسترس‌ترین منطقه مناسب برف بازی و اسکی در تهران به شمار می‌رود که در انتهای خیابان ولنجک و همجوار بام تهران قرار دارد. منطقه بام تهران در قسمت ورودی توچال، چشم‌اندازی زیبا از تهران به‌خصوص در روزهای برفی دارد. بام تهران مرتفع‌ترین نقطه پایتخت است و به دلیل قرار گرفتن در کوهستان، آب‌وهوایی منحصربه‌فرد دارد و برای قدم زدن در روزهای برفی و برف بازی بسیار مناسب است. حجم برف در روزهای بارندگی در تهران در بام تهران بسیار زیاد است و بهتر است برای رفتن به بام تهران پس از اتمام بارندگی راهی شوید؛ گرچه در روزهای پر بارش برای ساعت‌هایی ممکن است این مسیر مسدود شود. مجموعه ورزشی توچال علاوه بر پیست اسکی قله، امکانات رفاهی دیگری نیز دارد که می‌توانید با گذراندن یک روز برفی در آن، از آن‌ها بهره ببرید. در گذشته قرار بر ساخت پیست‌های بیشتر در فواصل بین قله‌ها تا دیزین بود؛ اما به دلایل مختلف امروزه تنها یک پیست در مجموعه توچال فعالیت می‌کند که از اواسط آبان تا اواخر اردیبهشت باز است. در سال‌های پر بارش ممکن است پیست اسکی توچال تا اواخر بهار نیز برای اسکی کردن مناسب باشد. علاقه‌مندان به ورزش اسکی می‌توانند با تله کابین به ارتفاع توچال رفته و اسکی کنند؛ اما اگر برای برف بازی و سر خوردن روی برف‌ها به توچال می‌روید نیز می‌توانید از یک روز برفی در این مجموعه، حسابی لذت ببرید. هتل توچال به‌همراه رستوران و فضاهای تفریحی دیگر، امکان اقامت شبانه در این مجموعه را نیز فراهم کرده‌اند تا علاقه‌مندان بتوانند از زیبایی‌های پیست توچال در شب هنگام نیز لذت ببرند. برای رفتن به مجموعه توچال و بام تهران کافی است که به پنج کیلومتری میدان تجریش در انتهای خیابان ولنجک بروید. (پیست توچال روی نقشه)

سایر پیست‌های اسکی تهران

پیست اسکی خور از نمای بالا در میان قله های پر برف

منبع عکس: صدا و سیمای البرز، عکاس نامشخص

در اطراف شهر تهران محیط کوهستانی وجود دارد که باعث پیدایش پیست‌های اسکی مناسب برای علاقه‌مندان این ورزش شده است. این مناطق به‌جز مناسب بودن برای اسکی، برای برف بازی و سر خوردن نیز مناسب هستند. در فصل زمستان در این پیست‌ها جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌کنند که علاقه‌مندان بسیاری را به این مناطق جذب می‌کند. پیست اسکی شمشک در شمال شرق تهران قرار دارد و پیست توچال نیز در شمال پایتخت واقع شده است؛ به همین دلیل بسیاری از ساکنان غرب تهران برای اسکی به مناطق دیگری می‌روند. در این بخش معروف‌ترین پیست های اطراف تهران را معرفی می‌کنیم.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین و اسکی بازان در حال اسکی کردن

عکاس و منبع عکس: عباس شریعتی، خبرگزاری تسنیم

پیست اسکی دیزین، نخستین پیست اسکی ایران به شمار می‌رود و در استان البرز و در مسیر جاده کرج-چالوس قرار دارد. این پیست از طرف فدراسیون جهانی اسکی با عنوان پیست بین‌المللی شناخته شده است و امکانات و فضای مناسبی برای برگزاری مسابقه‌های جهانی دارد. پیست دیزین در خاورمیانه اعتبار بالایی دارد و طراحی مهندسی و اصولی آن امکان برگزاری رشته های مختلف اسکی را فراهم می‌کند. شیب پیست در طول مسیر، طول مناسب آن و امکانات رفاهی اطراف پیست دیزین، این پیست را به یکی از محبوب‌ترین پیست‌های مناسب اسکی تبدیل کرده است. در اطراف این پیست، دو هتل و چند رستوران نیز قرار گرفته‌اند که پاتوق زمستانی دوستداران اسکی به شمار می‌روند. از دیگر امکانات پیست دیزین می‌توان به چهار خط تله کابین، دو خط تله سیژ، ۹ تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی اشاره کرد. برخی از پیست‌های این مجموعه عبارت‌اند از پیست اسنو پارک، پیست یو، پیست مبتدی و پیست چمن که مخصوص اسکی در فصل‌های گرم سال است. ارتفاع بلندترین نقطه پیست دیزین به ۳۶۰۰ متر می‌رسد. این پیست در موقعیت آب‌وهوایی مناسبی قرار دارد و در فاصله زمانی طولانی‌تری به نسبت سایر پیست‌های اطراف تهران، قرار گرفته است. فصل اسکی در پیست دیزین از اوایل آذر آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد. اگر ساکن غرب تهران یا استان البرز هستید، می‌توانید برای لذت بردن از یک روز برفی در پیست دیزین برنامه‌ریزی کنید. برای رفتن به پیست دیزین کافی است به مسیر جاده چالوس وارد شوید و تا حدود ۸۰ کیلومتر برانید. منطقه دیزین پس از گچسر در جاده چالوس قرار دارد. (پیست دیزین روی نقشه)

پیست اسکی خور

رد اسکی بر روی پیست اسکی خور

منبع عکس: صدا و سیمای البرز، عکاس نامشخص

پیست اسکی خور از دیگر مناطق مناسب برای ورزش اسکی در استان البرز و جاده چالوس  است. این پیست ارتفاع مناسب و در حدود ۳۰۰۰ متری دارد و به دلیل نزدیکی به تهران روزهای پایانی هفته و در روزهای تعطیل علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب می‌کند. پیست اسکی خور در نزدیکی سد امیر کبیر کرج و حوالی روستایی به همین نام قرار دارد. امکانات پیست خور به نسبت سایر پیست‌ها محدودتر است و ظرفیت‌های محدودتری نیز دارد. در حال حاضر این پیست نیز زیر نظر فدراسیون اسکی فعالیت می‌کند و بیش‌تر برای تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفتن به پیست خور باید به کیلومتر ۲۳ جاده کرج-چالوس و از مسیر فرعی خوزنکلا از سربالایی بالا بروید. پس از رسیدن به دو راهی به‌سمت راست و مسیر روستای ارنگه وارد شوید تا به روستای خور و پیست اسکی آن برسید. (پیست خور روی نقشه)

پیست اسکی دربندسر

خانه های روستایی دربندسر در جوار قله پوشیده از برف

منبع عکس: سایت ارگ توریسم، عکاس نامشخص

پیست اسکی دربندسر نیز در شمال شرقی تهران و در فاصله ۴۰ کیلومتری از ابتدای جاده لشگرک در شمال غربی پایتخت قرار دارد. منطقه دربندسر نیز بخشی از منطقه رودبار قصران به شمار می‌رود و دره شمالی واقع در آن، محیطی مناسب برای اسکی کردن در زمستان ایجاد کرده است. این پیست دو تله سیژ و سه تله اسکی دارد و تاکنون از چند رقابت بین‌المللی میزبانی کرده است. منطقه دربندسر فاصله کوتاهی تا میگون، اوشان، فشم و شمشک دارد و در فصل سرما پوشیده از برف می‌شود. اگر برای اسکی کردن به‌دنبال فضاهای جدید و متفاوت هستید، می‌توانید این پیست را برای تجربه‌ای متفاوت از اسکی انتخاب کنید. اگر به برف بازی و سر خوردن روی برف‌ها علاقه دارید نیز حتما برای لذت بردن از یک روز برفی در دربندسر برنامه‌ریزی کنید. پیست دربندسر عمر کمتری از پیست شمشک دارد و کمتر از آن شناخته شده است؛ اما این پیست از پیست شمشک ارتفاع بیشتری دارد و تجهیزات مناسب برای اسکی کردن در آن تعبیه کرده‌اند تا بخشی از بار پیست شمشک را به این پیست منتقل کنند. مدرسه اسکی، رستوران چوبی و پیست شب، از امکانات موجود در پیست دربندسر هستند. برای رفتن به پیست دربندسر می‌توانید، در شمال شرق تهران به جاده لشگرک وارد شوید و پس از رسیدن به میدان فشم، به‌سمت چپ و به‌سمت میگون ادامه مسیر دهید. پس از گذشتن از میگون و نرسیده به شمشک به دو راهی دربندسر، شمشک خواهید رسید. مسیر سمت چپ شما را به پیست دربندسر می‌رساند. (پیست دربندسر روی نقشه)

پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی اطراف تهران است و بسیاری از اسکی‌بازان قدیمی، این پیست را نخستین پیست اسکی نزدیک پایتخت می‌دانند. پیست اسکی آبعلی نزدیک به ۶۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و در شمال شرقی پایتخت و در جاده هراز واقع شده است. منطقه آبعلی در زمستان بسیار برف خیز است و گردشگران بسیاری در طول فصل سرد برای برف بازی و لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه به آن سفر می‌کنند.

پیست اسکی آبعلی از نمای بالا

عکاس و منبع عکس: حمزه محمد حسینی، خبرگزاری فارس

تجهیزات و لوازم فنی در پیست آبعلی برای اسکی کردن کامل و مناسب هستند و نخستین دستگاه‌های بالابر ایران در این پیست نصب شده‌اند. از امکانات پیست آبعلی می‌توان به یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی، یک تله سیژ و سه تله اسکی چکشی، اشاره کرد. در نزدیکی پیست آبعلی هتل و رستوران‌های مختلف نیز قرار دارند که برای استراحت و اتراق مناسب هستند. بخشی از پیست اسکی آبعلی در اختیار اداره تربیت‌بدنی و بخشی از آن نیز زیر نظر شرکت نفت است. سایر قسمت‌ها به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و استفاده عموم مردم از بخش خصوصی آزاد است.

مردم مشغول برف بازی در پیست آبعلی

عکاس و منبع عکس: محمد مهیمنی، خبرگزاری مهر 

برای رفتن به پیست آبعلی نیز باید به شرق تهران بروید و از خروجی‌ جاده دماوند به‌سمت جاده هراز ادامه مسیر دهید. پیست آبعلی پس از رودهن و پیش از مشا قرار دارد. (پیست آبعلی روی نقشه)

 زیباترین پارک‌های تهران برای برف بازی

مردم در حال برف بازی در پارک ملت

عکاس و منبع عکس: محمود حسینی، خبرگزاری تسنیم

پارک‌های تهران در روزهای پربرف زمستانی از زیباترین نقاط پایتخت هستند. بسیاری از شهروندان تهرانی در روزهای برفی برای برف بازی به پارک های تهران می‌روند و از زیبایی طبیعت سفید پوش لذت می‌برند. در مناطق مختلف شهر تهران پارک‌ها و بوستان‌های محلی مختلفی وجود دارند که در روزهای زمستان آدم‌برفی‌های زیبا را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. اگر از برف بازی لذت می‌برید، می‌توانید به نزدیک‌ترین پارک نزدیک محل سکونت خود بروید و خاطراتی زیبا از یک روز برفی در تهران بسازید. برخی از پارک‌های تهران به دلیل گستردگی و زیبایی فضای داخلی‌شان، در روزهای برفی زیبایی دوچندان دارند و به همین دلیل پرتردد می‌شوند. در این بخش زیباترین پارک های تهران برای برف بازی را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت امکان بتوانید برای لذت بردن از روزهای برفی در این پارک‌ها برنامه‌ریزی کنید.

پارک ملت

مسیر پلکانی پارک ملت و مردم در حال برف بازی

عکاس و منبع عکس: محمود حسینی، خبرگزاری تسنیم

پارک ملت برای همه ساکنان تهران و بسیاری از دیگر شهرها شناخته شده است. این پارک قدیمی و زیبا در روزهای برفی چشم‌انداز زیبایی دارد و گستردگی داخل پارک فضایی دلپذیر برای برف بازی ایجاد می‌کند. دسترسی راحت به پارک ملت، گردشگران بسیاری را در روزهای برفی به این پارک می‌کشاند. درختان پوشیده از برف پارک ملت در اطراف دریاچه زیبا، منظره‌ای رویایی برای ثبت عکس‌های خاطره‌انگیز می‌سازند؛ پس اگر در یک روز برفی به پارک ملت رفتید، دوربین خود را فراموش نکنید. پارک ملت در خیابان ولیعصر و بالاتر از تقاطع اتوبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک نیاوران

طبیعت زیبا و رنگارنگ پارک نیاوران در زمستان پوشیده از برف

منبع عکس: سایت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

پارک نیاوران از معروف‌ترین پارک های شهر تهران است که در شمال شرقی پایتخت قرار دارد و در فاصله کوتاهی از کاخ نیاوران قرار گرفته است. ورودی‌های پارک نیاوران و پلکان داخلی این پارک در روزهای برفی منظره‌ای تماشایی می‌سازند. درختان قدیمی چنار در این پارک یکسره سفیدپوش می‌شوند و می‌توانید از برف بازی در میان درختان و در جوار استخرها لذت ببرید؛ اما به خاطر داشته باشید نباید به درختان صدمه وارد کنید؛ زیرا در زمان بارش برف، گیاهان آسیب پذیرتر هستند. پارک نیاوران در انتهای شمالی خیابان پاسداران و جنب میدان نیاوران قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه از زیباترین پارک های شهر تهران است که در شمال پایتخت قرار دارد و در زمستان بسیار تماشایی می‌شود. به دلیل قرار گرفتن این بوستان در پای کوه، آب و هوای این منطقه سردتر از نقاط مرکزی تهران است و در زمان بارش‌های اندک داخل شهر، پارک جمشیدیه شاهد بارش برف بیش‌تری است. آلاچیق‌های پوشیده از برف، تخته‌سنگ‌های سفید و درختان سفیدپوش، علاقه‌مندان بسیاری را در روزهای برفی به این پارک می‌کشاند. البته به دلیل قرار داشتن این پارک در منطقه شمالی و کوهستانی شهر، ممکن است که تردد به این منطقه در زمان بارش، آسان نباشد. بوستان جمشیدیه در خیابان امیدوار در منطقه جمشیدیه تهران و شمال خیابان نیاوران قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک ساعی

مسیر پیاده روی پارک ساعی در میان برف ها

منبع عکس: سایت ایران اکونومیست، عکاس نامشخص

پارک ساعی نیز از دیگر بوستان‌های پر درخت و سرسبز در خیابان ولیعصر تهران است که طراحی بسیار زیبایی دارد. این پارک به‌صورت شیب‌دار ساخته شده است و در طراحی آن سعی کرده‌اند تا جای ممکن از پله استفاده نکنند؛ به همین دلیل فضای باز و گسترده این پارک با آب‌نماها و جوی‌های زیبا در زمستان زیبایی دوچندان پیدا می‌کند. پارک ساعی در حدفاصل خیابان‌های وزرا و ولیعصر و پایین‌تر از میدان ونک قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک پردیسان

چشم انداز برج میلاد از پارک پردیسان در میان برف ها

عکاس و منبع عکس: مهدی قاسمی، ایسنا

پارک پردیسان از زیباترین پارک‌های شهر تهران است که آن را با نام بزرگ‌ترین پارک طبیعت ایران نیز می‌شناسند. این بوستان در میان چند بزرگراه پر تردد پایتخت قرار دارد و به همین دلیل دسترسی مناسبی از جهت‌های مختلف دارد. بوستان پردیسان به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعت زیبایی که دارد در فصل زمستان مورد توجه زیاد شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد. این بوستان به دلیل شیب‌های ملایم و طولانی که دارد، برای سر خوردن روی برف مناسب است و اگر در روز برفی سری به این پارک بزنید، افراد بسیاری را در حال درست کردن آدم‌برفی و سر خوردن روی برف‌ها خواهید دید.

مردم مشغول برف بازی در پارک پردیسان

عکاس و منبع عکس: مهدی قاسمی، ایسنا

پارک پردیسان موزه‌ها و دیدنی‌های بسیاری نیز دارد که می‌توانید از تماشای این مجموعه در روز برفی لذت دوچندان ببرید. بوستان پردیسان در شمال غربی تهران قرار دارد و از شمال با بزرگراه همت و منطقه شهرک غرب، از شرق با بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از غرب با رودخانه پونک و از جنوب با بزرگراه حکیم و بلوار مرزداران، محصور شده است. بزرگراه یادگار امام این پارک را به دو نیمه تقسیم می‌کند که اتصال بین این دو قسمت، به وسیله پل برقرار می‌شود. (مشاهده روی نقشه)

پارک آب و آتش

تصویری از نمای بالای پارک آب و آتش و پل طبیعت پوشیده از برف

منبع عکس: entekhab.ir، عکاس نامشخص

بوستان آب و آتش از تازه تاسیس‌ترین پارک‌های تهران است که سازه‌های زیبایی دارد. این پارک به دلیل قرار گرفتن در محدوده وسیع و مرتفع، در روزهای پربرف چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر تهران دارد. از زیباترین جاذبه‌های پارک آب و آتش می‌توان به پل طبیعت اشاره کرد که ارتباط این بوستان با پارک طالقانی را برقرار می‌کند. این پارک نیز می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن یک روز برفی در تهران و برف بازی باشد. برای رسیدن به پارک طالقانی می‌توانید به انتهای خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک بروید. پارک طالقانی نیز از مسیر پل طبیعت به بوستان آب و آتش دسترسی دارد؛ اما به خاطر داشته باشید در روزهای پر بارش احتمال بسته بودن پل طبیعت وجود دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک طالقانی

درختان و نیمکت پوشیده از برف پارک طالقانی در شب

منبع عکس: cloob.com، عکاس نامشخص

پارک طالقانی از زیباترین پارک‌های داخل شهر تهران با طبیعت جنگلی و بسیار سرسبز است. این پارک در تپه‌های داودیه تهران قرار دارد و به دلیل ارتفاع بالا، به شهر تهران مشرف است. در روزهای برفی می‌توان مناظری زیبا را از این پارک مشاهده کرد. در بخش جنوبی پارک طالقانی بافت تو در توی جنگلی پر درخت قرار دارد که با بارش برف سفیدپوش می‌شود و زیبایی منحصربه‌فرد آن توجه علاقه‌مندان را جلب می‌کند. اگر به گذراندن روز برفی متفاوت در فضایی زیبا علاقه دارید، حتما برای برف بازی و عکس گرفتن سری به این پارک بزنید. پارک طالقانی به وسیله پل طبیعت به پارک آب و آتش وصل می‌شود. این بوستان در تقاطع بزرگراه‌های حقانی و مدرس قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک پرواز

چشم انداز شهر تهران پوشیده از برف از پارک پرواز

منبع عکس: wikimapha.org، عکاس نامشخص

پارک  پرواز از بوستان‌های تهران در منطقه سعادت آباد است و در منطقه‌ای با آب و هوای عالی و مرتفع قرار دارد. ارتفاع این پارک نسبت به محیط اطراف آن، باعث به وجود آمدن چشم‌انداز زیبا از شهر به‌خصوص در روزهای برفی می‌شود. برای لذت بردن از یک روز برفی در این پارک می‌توانید وسایل لازم برای برف بازی را همراه خود ببرید. در روزهای برفی آدم‌برفی‌های زیبا این بوستان را زینت می‌دهند. برای سر خوردن روی برف نیز این پارک فضای مناسبی دارد و به یاد داشته باشید که از لحظه‌های زیبای برف بازی در این پارک عکاسی کنید. این بوستان در انتهای بلوار شهید پاکنژاد قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

پارک‌های جنگلی

پارک‌های جنگلی تهران در حومه یا اطراف پایتخت قرار دارند و در روزهای برفی محیط بسیار جذابی برای برف بازی دارند. برای گذراندن یک روز برفی خاطره‌انگیز، پارک‌های جنگلی بهترین انتخاب‌ها هستند. از معروف ترین پارک های جنگلی تهران می‌توان پارک جنگلی لویزان را نام برد. این بوستان در شمال شرق تهران و حدفاصل اتوبان‌های زین‌الدین و بابایی قرار دارد. با گذشتن از مسیر پر پیچ و خم داخل لویزان به هتل شیان خواهید رسید و می‌توانید در کافه و رستوران آن استراحت کنید و لذت روز برفی خود را کامل کنید. (پارک جنگلی لویزان روی نقشه)

پارک جنگلی سرخه حصار از دیگر پارک‌های جنگلی تهران در شرق شهر است و در میان علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه‌سواری محبوبیت دارد؛ اما این پارک در روزهای برفی نیز بسیار زیبا و تماشایی می‌شود. وسعت منطقه حفاظت‌شده سرخه حصار زیاد و تنها بخش‌هایی از آن برای استفاده عموم آزاد است. پارک جنگلی سرخه‌حصار در بزرگراه یاسینی قرار دارد. (پارک جنگلی سرخه حصار روی نقشه)

پارک چیتگر در غرب تهران نیز بین ورزشکاران رشته‌های مختلف بسیار محبوب است. فضای داخل پارک جنگلی چیتگر در زمستان بسیار زیبا و تماشایی می‌شود. درختان سفیدپوش و آلاچیق‌های چوبی این پارک در میان پوشش گسترده برف، جلوه زیبایی دارند. بوستان جنگلی چیتگر در ابتدای اتوبان تهران-کرج قرار دارد. (بوستان چیتگر روی نقشه)

در مناطق مختلف تهران پارک‌های دیگری نیز وجود دارند که در روزهای برفی بسیار زیبا می‌شوند. از میان این پارک‌ها می‌توان به پارک‌ ایران زمین در شهرک غرب، پارک فدک در نارمک، پارک دانشجو در چهارراه ولیعصر، پارک لاله در بلوار کشاورز، بوستان بعثت در بزرگراه بعثت، پارک پلیس در تهرانپارس و پارک کوروش در خیابان شریعتی، اشاره کرد. با رفتن به این پارک‌ها در شب‌های برفی، می‌توان زیباترین مناظر شهر تهران را دید. اگر از برف بازی در تهران خاطره‌ای به‌یادماندنی دارید یا یک روز برفی زیبا در پارک، بوستان یا منطقه‌ای مخصوص از پایتخت را تجربه کرده‌اید، خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا امکان اقامت در شمشک وجود دارد؟

منطقه شمشک و پیست آن نه‌تنها برای علاقه‌مندان ورزش اسکی مناسب است، بلکه با وجود هتل‌های زیبا و طبیعت زمستانی بکر می‌تواند مقصدی مناسب برای سفرهای یک یا چند روزه در نزدیکی تهران باشد.

رینه در نزدیکی کدام پارک ملی قرار دارد؟

شهر رینه از مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا در استان مازندران است که فاصله کوتاهی تا روستای نوا و دشت آزو و پارک ملی لار دارد.

اولین پیست اسکی پایتخت کجاست؟

پیست اسکی آبعلی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی اطراف تهران است و بسیاری از اسکی‌بازان قدیمی، این پیست را نخستین پیست اسکی نزدیک پایتخت می‌دانند.

بزرگترین پارک طبیعت ایران کجاست؟

پارک پردیسان از زیباترین پارک‌های شهر تهران است که آن را با نام بزرگ‌ترین پارک طبیعت ایران نیز می‌شناسند.

منبع: کجارو

متن: مینا بهزادی منش

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =