کد خبر: 7846
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
سفر

یکی از مهمترین موارد برای سن بازنشستگی، پر کردن اوقات فراغت آن‌ها به بهترین وجه ممکن و در نتیجه، توجه به موضوع گردشگری است.

تور گردشگری سالمندان

برای تحقق تور گردشگری مجهز و کامل ویژه سالمندان، بایستی ابتدا شناخت کاملی درباره نیازها و احتیاجات زیستی، رفاهی و عاطفی افراد سالمند پیدا کرده و بتوان با فراهم کردن کلیه امکانات لازم، تور گردشگری بی‌نظیری را تحقق بخشید. از جمله نیازهای افراد سالمند، فراهم ساختن ویلچر و صندلی‌های راحتی، گماردن تعدادی لیدر مجرب و با اخلاق برای راهنمایی سالمندان و توضیح اهداف تور به آن‌ها، تهیه تخت‌های راحتی برای استراحت سالمندان در بین راه و در نتیجه، استفاده از وسیله‌های نقلیه مجهز و ایمن است.

تور گردشگری سالمندان بایستی دارای بخش‌های اساسی برای ساپورت کامل افراد سالمند در طول تور باشد که عبارتند از:

- لیدرهای مجرب و با اخلاق جهت راهنمایی در طول تور

- تیم روانشناس حرفه‌ای برای برقراری ارتباط صمیمی و حفظ سلامتی روانی سالمندان

- تیم پزشکی قوی و ماهر جهت کنترل سلامتی جسمانی سالمندان

- اکیپ پرستاری برای مراقبت و محافظت از سالمندان در طول تور

- برنامه‌های سرگرمی و انگیزشی برای سالمندان در مسیر تور

- فراهم‌سازی تورهای مناسب و قابل قبول از لحاظ مکانی برای سالمندان

- اجاره هتل‌ها و استراحتگاه‌های مجهز برای سالمندان در طول تور

تور برای افراد میانسال

افراد میانسال با گذراندن دوره جوانی و پر مشغله و درگیری چند ساله با شغل و خانواده و جامعه خود، مایلند هر از گاهی در برنامه زندگی خود، تعطیلاتی داشته باشند و تنهایی یا با خانواده خود یک تور خوبی را تدارک ببینند. فطرت انسان طوری است که با لمس طبیعت  از لحاظ روانی به آرامش رسیده و از جنبه جسمانی خستگی در او رفع شده در نتیجه، آمادگی لازم برای شروع با انگیزه برنامه کاری را پیدا می کند.

بنابراین، تور برای افراد میانسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و لازم است مؤسسه‌هایی در این زمینه توصیه های لازم را به صورت آگهی تبلیغ نموده و قشر میانسال را از مزایای تورهای ویژه آن‌ها آگاه کنند. ایجاد تورهای ویژه افراد میانسال به دلیل هم دوره بودن افراد با یکدیگر، در میان گذاشتن تجارب زندگی هم دیگر و ارتباط جمعی، می‌تواند تأثیر عمده‌ای در روحیه و نشاط و همچنین، حفظ سلامتی و رفع افسردگی سالمند داشته باشد.

طبیعت‌گردی سالمندان 

افراد سالمند با گذر روند طبیعی زندگی و لمس مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با آن ها خسته شده و هر از گاهی نیاز به ریکاوری ذهن یا آرامش روانی دارند. بهترین گزینه برای تحقق این امر، طبیعت‌گردی و جهان‌گردی می‌باشد. امروزه، با پیشرفت علم در همه حوزه‌ها از جمله حوزه روانشناسی، فواید طبیعت‌گردی برای تمام افراد جامعه مخصوصاً، افراد سالمند ثابت شده است. در اکثر موارد، افراد خانواده به دلیل مشغله کاری و تحصیلی، فرصت رسیدن به نیازهای گردشگری افراد سالمند خانواده خود را ندارند و برای تحقق این امر، آن‌ها را در تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی سالمندان نام‌نویسی می‌کنند. همان طور که اشاره شد، مؤسسه‌هایی که تور گردشگری ویژه سالمندان را ساپورت می‌کنند، بایستی دارای امکانات کامل از هر لحاظ بوده و در طول تور به مشکلات و نیازهای آن‌ها رسیدگی کنند.

تأثیر طبیعت‌گردی در سالمندان  

یکی از بهترین راهکارها برای معالجه سالمندان افسرده یا منزوی از لحاظ روانشناسی، طبیعت‌گردی می‌باشد. تأثیر طبیعت‌گردی در سالمندان طبق آمارها و پژوهش‌های مختلف، آنقدر زیاد است که بعد از سپری کردن تورهای خاص، با دید بهتری به زندگی نگاه می‌کنند و انگیزه و قدرت باور در وجود آن‌ها به قدری زیاد می‌شود که دست به اصلاح و برنامه‌ریزی مجدد روزانه زندگی خود کرده و نگاه مثبت و انگیزه بالا در هر چیز را سرلوحه امور خود قرار می‌دهند. طبیعت‌گردی و نگاه و تماشای مناظر طبیعی و زیبا، ارتباط با سالمندان با انرژی و شاداب دیگر، دیدن زیبایی‌های زندگی و آداب و رسوم مختلف، از جمله مواردی هستند که افراد سالمند با تأثیرپذیری خودآگاه و ناخودآگاه از آن‌ها، مشتاق به ادامه زندگی شده و با دید وسیع‌تر و بهتری زندگی را اداره می‌کنند.

امروزه، در کل دنیا با درک اهمیت طبیعت‌گردی و تأثیرات مفید آن روی سلامتی انسان، مؤسسه‌های زیادی با فراهم‌سازی تورهای مناسب و ویژه دوره‌های سنی مختلف، فعالیت می‌کنند. مؤسسه‌هایی که تورهای ویژه سالمندان را برگزار می‌کنند، طبیعت‌گردی را در اولویت قرار داده و آن‌ها را با مناظر زیبا و طبیعی دنیا آشنا می‌کنند. مهم‌ترین تأثیر طبیعت‌گردی در سالمندان، افزایش امید به زندگی و تقویت روحیه خودباوری در آن‌ها بوده و دید آن‌ها را به زندگی بهتر می‌کند و در نتیجه، درصد بیشتری از سالمندان از لحاظ روانی و جسمانی بهبودی کامل می‌یابند و جامعه را به سمت زندگی پرهیجان و شاداب سوق می‌دهد.

منبع: مهرمندان

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =