کد خبر: 7399
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
ورزش

ورزش کردن در فصل پاییز آداب و اصولی مخصوص به خود را دارد. در واقع اگر ورزشکار حرفه ای باشید می دانید که در فصل های سرد مراقبت در ورزش هایی که انجام می دهیم الزامی است.

برخی از افراد  فکر می کنند ورزش کردن در هر شرایطی درست است. اما نحوه تعریق بدن در فصول مختلف متفاوت است و این بسیار مهم است که در فصل های سرد، مثل فصل پاییز چگونه تحرک داریم. اگر قصد ورزش در فصل پاییز را دارید بهتر است به این نکات توجه کنید:

- همیشه پیش از آغاز ورزش در فصل پاییز بدنتان را گرم کنید. یعنی سعی کنید بدن را با نرمش های مختلف آماده پروسه حرفه ای ورزش کنید.

- اگر قصد انجام ورزش های سبک مثل پیاده روی در فصل پاییز را دارید بهتر است به شاخص های آلودگی هوا دقت کنید. اگر هوا بیش از حد آلوده  است برنامه پیاده روی خود را محدود تر کرده و اگر ناراحتی قلبی و تنفسی دارید سعی کنید در منزل بمانید و تمرینات ورزشی را در منزل خود انجام دهید.  تمرینات کششی و ساده می توانند بهترین گزینه ها برای تمرین در منزل باشند.

- اگر در فصل پاییز قصد انجام حرکات ورزشی در محیط باز را دارید بهتر است از گرمکن های مخصوص ورزشی استفاده کنید که با کاهش دمای بدنتان دچار سرماخوردگی نشوید

- وقتی در فصل پاییز در هوای آزاد تمرین می کنید دو برابر بیشتر در معرض خطراتی مثل سرماخوردگی قرار دارید، بنابراین سعی کنید در فصل پاییز نسبت به لرز بدن خود یا سرمازدگی حساس باشید. اگر احساس سرمازدگی و لرزش دارید، ورزش را متوقف کنید

- عادت دوش آب سرد در فصل پاییز کمی ریسک پذیر است. اگر بدنتان ضعیف است یا احساس سرماخوردگی دارید از انجام آن اجتناب  کنید.

- در وعده های غذایی خود کلسیم و ویتامین سی را بگنجانید تا بدنی مقاوم تر داشته باشید

ورزش‌های استقامتی از نظر فیزیولوژیکی بر افزایش توانایی بدن تاثیر مضاعف و بهتری دارند، و همچنین انفرادی بودن آن، در زمان شیوع بیماری کرونا این سبک مورد استقبال بیشتر ورزشکاران قرار گرفته است.

پوشش و لباس در ورزش کردن در فصل پاییز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرایط ویژه کرونا این اهمیت را دو برابر می‌کند به همین دلیل به ورزشکارانی که مشغول به فعالیت ورزشی به‌خصوص ورزش‌های هوازی و یا فعالیت ورزشی در فضای باز هستند، به شدت توصیه می‌شود پوشش مناسب خود را انتخاب کنند.

در فصل سرما، استفاده از بادگیر و گرمکن حین سردکردن و لباس گرم پس از ورزش اهمیت زیادی دارد همچنین استفاده از کفش مناسب در ورزش بر همگان آشکار است،

با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های فصلی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، اگر ورزشکاران به صورت مناسب فرآیند گرم کردن و سرد کردن را انجام نداده و در هنگام گرم کردن و سرد کردن پوشش مناسب را انتخاب نکرده باشند دچار آسیب‌های تنفسی خواهند شد همچنین استفاده از نوشیدنی‌های ولرم در این فصل برای ورزشکاران توصیه می‌شود.

از نظر متخصصین  طب سنتی ورزش کردن، رژیم غذایی و رژیم غذایی مناسب می تواند از بیماری های این فصل در این افراد جلوگیری کند.

وقتی فصل در حال تغییر است،  باید افراد تحرک و ورزش بیشتری نسبت به فصل تابستان داشته باشند، بنابراین ورزش کردن یکی از مواردی است که از رخداد بیماری در فصل پاییز جلوگیری می‌کند.

توصیه‌های مفید ورزشی برای فصل پاییز

۱ـ از هوای خنک پاییز استفاده کنید: فصل پاییز خنک‌تر از تابستان است اما هوا تمیز است و می‌توان خارج از فضای بسته ورزش کرد. ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سریع، هایکینگ (پیاده روی در طبیعت)، دوچرخه سواری و اسکیت برای این فصل مناسب هستند. این ورزش‌ها کالری‌سوزی بالا دارند و باعث پرورش عضلات نیز می‌شوند.

 ۲ـ به باشگاه بروید: معمولا با تمام شدن فصل گرما افراد به سمت باشگاه می‌روند. ورزش‌های باشگاهی برای پرورش عضلات و داشتن روابط اجتماعی مناسب‌تر هستند. البته در شرایط کرونا باید کلیه نکات مهم بهداشتی را رعایت کرده و در اماکن سرپوشیده کمتر حضور پیدا کنید.

۳ـ ورزش متفاوت را تجربه کنید: پاییز زمان خوب برای ایجاد تغییرات است. اگر در ذهن خود فکر انجام ورزش متفاوتی را دارید می‌توانید در پاییز این کار را آغاز کنید.

۴ـ شدت ورزش را افزایش دهید: در فصل پاییز هوا خنک‌تر است و راحت‌تر می‌توانید ورزش‌های مفید را تحمل کنید. شدت پیاده‌روی یا دویدن را افزایش دهید.

۵ـ هدف ‌های روزانه برای خود تعیین کنید: میزان قدم‌هایی که باید در روز بردارید یا مسافتی که باید طی کنید را تعیین کنید. این کار باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای ورزش پیدا کنید.

در فصل پاییز دو عامل باعث بروز بیماری می‌شوند:

یکی خشکی فصل پاییز است که در افرادی که مزاج خشک دارند خودش را نشان می‌دهد و دیگری اختلاف درجه حرارتی که در طی روز ایجاد می‌شود.  سرمای شبانگاهی با میانه روز اختلاف دما دارد و ایجاد باد پاییزی نیز عاملی است که به آن کمک می‌کند تا در افراد خشک مزاج بیماری ایجاد شود.

اگر به این دو عامل در فصل پاییز توجه داشته باشیم، می‌توانیم از رخداد بیماری‌هایی مانند وسواس، افسردگی، اگزما، حساسیت، سینوس، خشکی چشم، یبوست، شکنندگی پوست و ناخن جلوگیری و آنها را کنترل کنیم.

مواد غذایی مناسب فصل پائیز

در میوه‌ها، مصرف انار شیرین، انگور، سیب، گلابی، انجیر تازه، در تنقلات برگه زردآلو، برگه هلو، انجیر خشک یا خیس خورده در گلاب، در آب میوه‌ها نیز آب سیب طبیعی، آب هویج تازه، آب انار شیرین توصیه می‌شود که مرطوب کننده‌های خوبی محسوب می‌شوند.

مصرف انواع شوربا، کشک و مرغ، ماءالشعیر، انواع سوپ جو، خورشت خلال، خورشت فسنجان ، شله زرد، فرنی، شیربرنج، مرسع پلو و شیر بادام، هویج پلو، خورشت هویج، تاس کباب به، خورشت به و آلو بخارا نیز در فصل پاییز برای افرادی که مزاج خشک دارند، توصیه می‌شود.

بهترین پوشش لباس در فصل پائیز

در فصل زیبای پاییز که هوا متغییر است و گاهی سرد و گاهی معتدل است ، باید لباس هایی را به تن کنید که مناسب این نوع آب و هوا است . هر فصلی اصول لباس پوشیدن متفاوتی دارد و در فصل پاییز نیز مانند سایر فصل ها باید لباس های مخصوص خودش را به تن کنید.

در فصل پاییز باید لباس های مخصوص خودش را به تن کنید. این لباس ها غالبا نه خیلی گرم هستند و نه اینکه باعث می شوند شما از سرما به لرزه افتید. این در حالی است که بسیاری دوست ندارند ظاهر کلی لباس هایشان بهم بریزد و می خواهند همیشه ظاهر مناسبی داشته باشند.

ژاکت و کت
پاییز فصل لایه‌لایه لباس پوشیدن است؛ یعنی به جای پوشیدن یک لباس گرم و سنگین، بهتر است چند لباس نازک را روی هم بپوشید تا در صورت گرم و سرد شدن دمای هوا یا در مکان‌های متفاوتی که در آنها قرار می‌گیرید، بتوانید به راحتی پوشش خود را تغییر دهید. یکی از این پوشش‌های ضروری «ژاکت» است. پوشیدن یک بلوز کاملا اندازه بدن با یک ژاکت تک‌دکمه‌ای، جلیقه یا کت جین برای این فصل بسیار مناسب است.

پلیور
پلیورهایی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند، بهترین انتخاب برای این فصل هستند. پشم، کشمیر و کتان از الیافی هستند که جابجایی هوا در آنها خوب انجام می‌شود و برای لایه‌لایه پوشیدن لباس مناسب‌اند. از طرفی احتمال اینکه حساسیت پوستی ایجاد کنند نیز کم است و دوام زیادی دارند.

جوراب
در این فصل برای خریدن جوراب نیز باید دقت زیادی داشته باشید. انتخاب یک جوراب محکم و ضخیم می تواند هم پای شما را گرم نگه دارد و هم اینکه در صورتی که اتفاقی داخل یک چاله آب افتاید از پای شما محافظت خواهد کرد.

کفش
داشتن چکمه در فصل پاییز و زمستان یک ضرورت است. بنابراین اگر می‌خواهید در این فصل پاپوشی تهیه کنید، بهتر است به جای خرید کفش، چکمه بخرید. چکمه بلند برای مناطقی که فصل بارانی بیشتری دارند، بهتر است.

رنگ های مناسب فصل پائیز

با سرد شدن هوا از رنگ های تیره و خنثی بیشتر استفاده کنید زیرا رنگ های تیره بیشتر نور خورشید رو جذب می کنند و باعث گرم شدن شما می شوند. بهترین رنگ ها برای فصل پاییز عبارتند از:

  • رنگ های تیره مانند زرشکی، سرمه ایی و بنفش
  • رنگ های خنثی مانند قهوه ای، خاکستری و مشکی
  • رنگ هایی با تن طبیعی مانند کرم، خاکی، سبز تیره، سبز یشمی و زیتونی
  • رنگ های گرم مانند قرمز تیره، نارنجی تیره، طلایی، مسی، قرمز تیره و نارنجی تیره

تهیه کننده: مهشید حاجی حیدری

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =