کد خبر: 7356
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
متین آباد

گستره وسیع کویر با آسمان پرستاره و بی‌انتها و رمل‌های نرم و لغزنده آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. کویر، این مکان پر رمز و راز که دل هر رهگذری را به وجد می‌آورد و به خلسه‌ای ناب فرو می‌برد.

کویر آباد نمی شود مگر به عشق…

در سال‌های اخیر خیل گردشگرانی که در جستجوی هیجان و لحظاتی فراموش نشدنی کویر را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند افزایش چشمگیری داشته است. غافل از آن که طبیعت شکننده کویر، نیازمند توجهی دوچندان است و به عنوان میراث گرانبهای این مرز و بوم باید برای نسل‌های آینده هم حفظ شود.

منطقه نمونه گردشگری متین آباد به عنوان نخستین اکوکمپ ایران، در حاشیه کویر مرکزی و در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. این منطقه با هدف توسعه گردشگری پایدار و مسئولانه و حفاظت از زیست‌بوم منطقه احداث شده است. مجموعه متین‌آباد در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل (UN DESA) در لیست ۱۸ سایت برتر جهان در زمینه فعالیت‌های اکوتوریستی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۵ جایزه صلح و محیط‌زیست دکتر تقی ابتکار را دریافت کرد.

«اکو توریسم» سفری مسئولانه و داوطلبانه به مناطق طبیعی و بکر و تخریب نشده است؛ به طوری که نه تنها حداقل آسیب به محیط زیست منطقه وارد وهمچون میراثی برای آیندگان حفظ شود، بلکه درعین حال با مشارکت جامعه محلی مقصد نیز موجب ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها شود. سفرهای اکوتوریستی با هدفی ورای سفر کردنِ صِرف و گذراندن اوقاتی خوش در مقصد گردشگری صورت می‌گیرد. هدف از آن آموزش، مشاهده و درک عمیق زیبایی‌های طبیعی، گیاهی، جانوری منطقه، احترام به ارزش‌ها، فرهنگ و شیوه زندگی مردم جامعه محلی و درآمیختن با آن‌ها است.

ارائه انواع اقامت با استفاده از مصالح بومی، آموزش و ایجاد اشتغال برای افراد بومی در کادر اجرایی اکوکمپ و درنتیجه کمک به کاهش مهاجرت بومیان منطقه، استفاده از انرژی خورشیدی، احداث مزرعه ارگانیک، پرورش شتر و شترمرغ، احداث زمین بازی کودک با استفاده از مصالح بومی از جمله فعالیت های منطقه نمونه گردشگری متین آباد محسوب می شود.

منبع: وب سایت منطقه نمونه گردشگری متین آباد

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =