کد خبر: 7355
سرویس: گردشگری
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
پارک جنگلی سراوان

در ۱۷ کیلومتری رشت، تابلویی به چشم می خورد که رویش نام پارک جنگلی سراوان حک شده است؛ ناحیه ای ۳۰۰ هکتاری که در سال ۱۳۷۰ شمسی به عنوان پارک جنگلی معرفی شد و از آن سال به بعد، میزبان گرم گردشگران متعددی هست که برای کشف اسرار طبیعت بدان قدم می گذارند.

از میان درختان که بگذرید، مرداب کوچکی را خواهید دید که همگان سراوان را با آن می شناسند و تجربه قایق سواری در بطنش، تجربه ای ناب برای دوستداران طبیعت خواهد بود. علاوه بر قایق سواری، می توانید به همراه خانواده و دوستان بساط پیک نیک خود را گسترانیده و به تفریح در جوار اینهمه زیبایی مشغول شوید. در سراوان شما می توانید جانداران بسیاری را ببینید که آزادانه در زیستگاه خود به گذران زندگی مشغول هستند و به نوعی سوژه مناسبی برای علاقمندان به عکاسی و نقاشی بحساب می آیند.

پارک جنگلی سراوان کجاست؟

می‌دانیم که شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهرستان سراوانِ سیستان و بلوچستان به زادگاه خورشید ایران معروف است چون زمان طلوع و غروب خورشید در این شهرستان تا غربی‌ترین نقطه‌ی کشور حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه تفاوت دارد. جالب است بدانید که مقصد امروز ما، پارک ملی سراوان در شمال ایران و استان گیلان واقع‌شده است و در سیستان و بلوچستان نیست. پارک جنگلی سراوان گیلان را با لقب اولین موزه روستایی ایران می‌شناسند و جز تشابه اسمی هیچ ارتباطی با سراوان سیستان و بلوچستان ندارد.

در سمت غربی جاده رشت به تهران و در فاصله‌ی ۱۷ کیلومتری از مرکز رشت پارک جنگلی زیبای سراوان (Saravan Forest Park) واقع‌شده است. از نظر جغرافیایی جنگل سراوان بین ۵۰ تا ۲۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است، به‌طوری‌که از شمال به جنوب ۶۷۰۰ کیلومتر و از شرق به غرب آن ۲ کیلومتر می‌باشد. مهم‌ترین محور جاده‌ای و مسیر دسترسی برای ورود به منطقه جنگلی سراوان، جاده رشت- قزوین است. این جاده در شرق پارک جنگلی قرار دارد.

می‌توانید بعد از ورودیِ سراوان از جاده‌ی شاه‌عباسی به پارک جنگلی برسید.  اگر تصمیم دارید از داخل استان گیلان و شهر رشت به جنگل سراوان بروید، می‌توانید از روستای فِشتام (Feshtam) و جاده نیروگاه استفاده کنید که در آن صورت از سمت شمال وارد جنگل می‌شوید. در جنوب جنگل نیز روستای توریستی کچا (Kacha) قرار دارد که می‌تواند مقصد بعدی سفر شما باشد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی سراوان

بهترین فصل بازدید از پارک و دریاچه سراوان بهار و تابستان است؛ به‌خصوص اگر به ‌قصد تماشای مه صبحگاهی به سراوان سفر می‌کنید؛ اما فصل پاییز هم در پارک جنگلی سراوان دیدنی است. بسیاری از گردشگران حرفه ای و عکاسان طبیعت در فصل پاییز به سراوان سفر می‌کنند تا بتوانند عکس‌های فوق‌العاده زیبا از طبیعت ایران بگیرند. توصیه می‌کنیم اگر سرما شما را اذیت نمی‌کند یک‌بار در فصل زمستان که منطقه پوشیده از برف است نیز به جنگل سراوان بروید.

دریاچه سراوان 

دریاچه‌ی سراوان نیز در قسمت ورودی پارک قرار دارد. چند قایق به شکل قو و یک اسکله چوبی منتظر علاقه‌مندان به قایق‌سواری هستند. شاید تصور شما از دریاچه آب زلال و سنگ‌های رنگارنگ باشد اما دریاچه سراوان تصورات قبلی‌تان را تغییر خواهد داد. پوشش خزه‌ای در سطح آب، لایه سبزرنگی بر سطح دریاچه تشکیل داده است که هارمونی از طیف‌های مختلف رنگ سبز را نمایش می‌دهد؛ البته با عبور از لابه‌لای درختان و نفوذ به عمق جنگل دیگر خبری از خزه‌های سبز رنگ نیست و آنچه مشاهده می‌کنید آب زلال است. زمانی که قایق‌سواری می‌کنید، کمی به عقب خود نگاه کنید زیرا تصویر کنار رفتن خزه‌ها در اثر حرکت قایق بسیار دیدنی است. این صحنه‌ی زیبا می‌تواند پیشنهاد جالبی برای استوری در صفحه شخصی اینستاگرامتان باشد؛ البته توصیه می‌کنیم که گوشی موبایلتان را محکم نگه دارید تا داخل دریاچه پرتاب نشود.

مهم‌ترین ویژگی پارک جنگلی سراوان

شاید برای شما هم این سوال مطرح شود که پارک جنگلی سراوان چه ویژگی خاصی دارد که باعث می‌شود، آن را برای سفر انتخاب کنیم؟ طبیعت زیبای منطقه پاسخ شما را خواهد داد. تنوع پوشش جانوری و ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ، ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮع از یک‌سو و درختان بلوط، ممرز و انجیل، گونه‌های توسکا و اوجا، کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرو نقره ای و زربین؛ این منطقه را به موزه‌ای بی‌نظیر از اقلیم ایران مبدل می‌کند.

تفریح در جنگل سراوان

بی‌تردید محبوب‌ترین تفریح در جنگل سراوان، قدم زدن در میان جنگل و لذت بردن از طبیعت است. عکاسی از جنگل سراوان نیز خاطره‌ای به یادماندنی خواهد بود.

منطقه‌ی جنگلی سراوان به ‌عنوان میراث طبیعی و فرهنگی استان گیلان معرفی‌ شده است و اولین موزه روستای ایران محسوب می‌شود. در این منطقه خانه‌های محلی و کلبه‌های چوبی برای اقامت گردشگران وجود دارد. بنابراین فرصت خوبی برای دوری از سبک زندگی شهرنشینی و تجربه یک روز زندگی در میان طبیعت را برای شما فراهم می‌کند. همچنین سکوهای اسکان برای علاقه‌مندان به کمپ‌زنی و استراحت در چادرشب مهیا شده که می‌توانید با خیالی آسوده در آن‌ها استراحت کنید و نگران امنیت خود نباشید چون ﭘﺎﺳﮕﺎه پلیس‌راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ‌ی ﮐﻤﺘﺮ از ۱۰۰ متر این منطقه قرار دارند.

معرفی نخستین موزه میراث روستایی ایران در رشت

دیدنی‌های پارک ملی سراوان به طبیعت آن ختم نمی‌شود. با عبور از جنگل به کلبه‌های بزرگ و کوچک چوبی خواهید رسید. در این منطقه مجموعه‌ای از صنایع‌دستی و لباس محلی مردم گیلان نگهداری می‌شود. به‌جز موزه میراث روستایی، بازارچه‌های هفتگی هم فرصت خوبی برای شکم‌گردی و خرید سوغاتی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین بازدید از کاروانسرای لات معروف به کاروانسرای شاه‌عباس، بقعه متبرکه امامزاده هاشم (ع)، بازارهای هفتگی، مراسم کشتی گیله‌مردی و اسب‌سواری ازجمله جاذبه‌های گردشگری رشت و پارک جنگلی سراوان هستند.

توصیه‌های کاربردی قبل از بازدید از پارک سراوان

• با وجود آنکه این منطقه جزو پارک‌های ملی ایران محسوب می‌شود، اما برای ورود به پارک لازم نیست مبلغی پرداخت کنید.
• پارک‌ سراوان شماره تلفن مشخصی ندارد و پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به پارک، ماموران پاسگاه محلی و یا جنگل‌بانان را از ساعت تقریبی ورود و خروج آگاه کنید تا در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.
• از ریختن هرگونه زباله خودداری کنید؛ یکی از معضلات بومیان سراوان انباشت زباله‌ها در منطقه است که باعث تسریع رشد خزه‌ها و مرگ حیوانات می‌شود؛ بنابراین به‌عنوان یک گردشگر مسئولیت‌پذیر با خود کیسه‌زباله همراه داشته باشید.
• جعبه کمک‌های اولیه و داروهای شخصی خود را همراه داشته باشید. در این منطقه انواع خزندگان و حشرات وجود دارند، بنابراین بهتر است کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.
• یک دست لباس اضافی، متناسب با فصل سفر خود به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا تغییر شرایط جوی آمادگی لازم را داشته باشید.

منبع: همگردی

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =