کد خبر: 7027
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
بی نظمی

هیچ‌کس دوست ندارد بی‌نظم باشد، پس اگر بی‌نظمی بر زندگیتان حاکم شده و در نتیجه احساس درماندگی و هرج و مرج می‌کنید، وقت آن رسیده که منظم و مرتب شوید.

برای اینکه در محیط بیرون نظم ایجاد کنید اول باید در درونتان هم تغییراتی بدهید، مثلا شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد اولویت بندی کارها. سعی کنید هر چیزی را در سر جای خودش بگذارید. نیازهایتان را بشناسید، بدانید چه کاری می‌خواهید انجام بدهید و چه زمانی قرار است انجام دهید تا به دلیل اینکه نمی‌دانید چه کار باید بکنید در شرایط استرس‌زا قرار نگیرید. ایجاد نظم و سازماندهی به زمان نیاز دارد اما وقتی به آن عادت کنید، زندگی برایتان ساده‌تر خواهد شد. تنها یک هفته وقت لازم است تا به چنین چیزی عادت کنید. با خواندن این مطالب می توانید راه‌های ایجاد نظم در زندگی را بشناسید.

۱. کار بسیار زیاد

اگر کمد خانه‌تان درهم و آشفته است یا روی میز کارتان انبوهی از کاغذ است، ممکن است بخواهید به خانه یا محیط کارتان نظم بدهید. اگرچه بی‌نظمی اثرات منفی بسیاری دارد. یک مطالعه دست‌کم نشان می‌دهد که اتاق نامرتب باعث ایجاد خلاقیت می‌شود اما تاثیر منفی زیادی دارد و حتی می‌تواند برای سلامتی جسمی و روحی فرد نیز مضر باشد.

۲. بی‌نظمی برابر است با استرس

اگر همه چیز مرتب باشد، دقیقاً می‌دانید که عینک و کلیدهای خود را کجا گذاشته‌اید و می‌توانید براحتی آنها را بردارید و به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید و این کار موجب صرفه‌جویی در زمان و انجام کارهای بسیار می‌شود. در مطالعه‌ای، زنانی که خانه‌های بهم ریخته داشتند، سطح هورمون استرس یا کورتیزول آنها در طول روز بیشتر بود، در حالی که افرادی که محل زندگی‌شان فضای آرام و منظمی بود، سطح پایین‌تری از هورمون را داشتند.

۳. انجام کارها راحت نیست

از آنجایی که فضای اطرافتان نامنظم است، اگر کمی ذهنتان آشفته باشد، پس در انتظار تمیزی و پاکیزگی هم نباشید. تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که در سن ۵۰ سالگی با انبوهی از کار مواجه هستند، بیشتر از افراد جوان، تصمیم‌گیری در به انجام رساندن کارها را به تعویق می‌اندازند. این مطالعه همچنین نشان داد که انباشتگی کارها موجب می‌شود تا از زندگی‌تان راضی نباشید.

۴. ذهنتان آشفته است

وقتی توجه‌تان به انجام چندین کار باشد، تمرکز روی کارهای مهم دشوار می‌شود. محققان دریافته اند که بودن در محیط بی‌نظم، تمرکز فکر را دشوارتر می‌کند. به خصوص در افراد مبتلا به ADHD (اختلال کم توجهی و بیش فعالی) این کار دشوارتر می‌شود. اگر با این اختلال مواجه هستید، کمک گرفتن از یک مربی یا فرد باتجربه می‌تواند بهترین راهکار در بازگرداندن نظم به محیط باشد.

۵. گردگیری کردن

اغلب مردم برای تمیز کردن گرد و غبار از فرد دیگری کمک می‌گیرند و عوامل زیادی موجب می‌شود تا تمیز کردن دشوارتر شود. اگر به مواردی مانند گرد و غبار یا موی حیوانات خانگی حساسیت دارید، ایجاد نظم در محیط کار، زدودن گرد و غبار را راحت تر می‌کند و علائمی مانند عطسه، خس خس سینه و خارش چشم را از بین می‌برد.
 
۶. احساس شرمساری و انزوا

یک خانه مرتب و تمیز، هم برای افرادی که در آن زندگی می‌کنند و هم برای مهمان، خوشایند است. در یک خانه به هم ریخته ممکن است برعکس آن احساس شود اما احساس مطلوب نداشتن در افراد می‌تواند به ضرر روابط آنها باشد و آنها را غمگین و منزوی کند و می‌تواند یکی از دلایل انباشتگی بی‌نظمی و منجر شدن آن به افسردگی و ایجاد اضطراب باشد.

۷. سر خوردن و افتادن

زندگی در بی‌نظمی زیاد فرد را در معرض آسیب قرار می‌دهد. وقتی سطح خانه پر از خرت و پرت، انبوهی لباس یا حتی مبلمان زیاد باشد، رفت‌وآمد در خانه بسیار سخت تر می‌شود. قفسه‌های پر از کتاب و وسایل زیاد و سقوط آنها می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

۸. آراستگی و مراقبت

محیطی که سازمان یافته تر باشد موجب می‌شود تا بیشتر مراقب دیگران باشید. در مطالعه‌ای، داوطلبانی که در نظرسنجی شرکت کردند و محیط منظم و سازمان یافته را تایید می‌کردند، اظهار داشتند که بیشتر تمایل به کمک به موسسه خیریه را دارند در مقایسه با افرادی که پاسخ نظرسنجی آنها محیط نامرتب و نامنظم بود.

۹. مشکلات حافظه

بر اساس تحقیقات، برخی از افرادی که در خانه‌های نامرتب و به هم ریخته زندگی می‌کنند، حافظه کاری ضعیف‌تری دارند. مغز ما ساخته شده است تا فورا بتواند چند مسئله جزئی را به طور هم زمان و در مدت کوتاهی به خاطر بسپارد، بنابراین در صورت مواجه شدن با مسائل بیش از حد ممکن است این افکار روی هم تلنبار شود و در خاطر نماند.

۱۰. ایمنی در درجه اول 

اگر بیش از حد کاغذ و سایر وسایل قابل اشتعال را در خانه‌تان جمع آوری کرده باشید، ممکن است خطر آتش سوزی وجود داشته باشد. حتی اگر آتش سوزی خیلی ساده شروع شود(روغن خوراکی در شعله های آتش می‌سوزد و شعله آن به دستمال‌ها هم سرایت می‌کند). بی‌نظمی کمک به اطفاء حریق را دشوار می‌کند. در صورت مسدود شدن راه‌های خروجی نه تنها در خارج شدن به موقع، مشکل بیشتری پیدا می‌کنید، بلکه آتش نشانان نیز در اطفاء حریق با مشکل مواجه خواهند شد.

۱۱. ارتباط بی‌نظمی با افزایش وزن

به نظر می‌رسد افرادی که خانه هایشان را با وسایل اضافی پر می‌کنند به گونه‌ای که ممکن است دچار اختلال بی‌نظمی شوند، پرخوری و چاقی در آنها ایجاد می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که هرچه بیشتر کارها روی هم انباشته شود، شاخص توده بدنی (BMI) و علائم پرخوری(خوردن مقدار زیاد غذا در مدت زمان کوتاه) نیز افزایش می‌یابد.

۱۲. بیداری در تمام شب

به نظر می‌رسد افرادی که دارای اختلال بی‌نظمی هستند نیز به اختلال بی خوابی دچار هستند. ارتباط بین این دو کاملاً روشن نیست اما خوابیدن برای تفکر واضح و تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است. اگر کم خواب هستید، احتمالاً تصمیمات درستی اتخاذ نمی‌کنید، از جمله تصمیم در مورد کنار گذاشتن کارهایی که واقعاً اهمیت ندارد.

منبع: سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =