کد خبر: 6844
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
پترو پالایش کنگان

طرح بازیابی اتان پترو پالایش کنگان و بهره برداری از میدان مشترک آذر، از پروژه های سرمایه‌گذاری صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت امروز (دوشنبه) افتتاح رسمی شد.

حمید قادری با بیان این مطلب که عملیات اجرایی این طرح در زمانی کمتر از ۵ سال و در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار انجام شده است، افزود: واحد طرح بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان شامل واحدهای اجرایی استحصال اتان، پروپان، بوتان و یوتیلیتی است.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان افزود: از مهمترین ویژگی‌های این طرح که آن را نسبت به پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند می‌توان به همجواری با پالایشگاه نهم فاز دوازده پارس جنوبی، دسترسی مناسب به خوراک و تولید محصولات متنوع اشاره کرد. از این رو، ویژگی‌های یادشده سبب افزایش توان عملیاتی و پایداری تولید شده است.

وی با بیان این‌که محصولات این شرکت در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد، افزود: راه اندازی واحد بازیابی اتان باعث اطمینان سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی می‌شود.  

مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان گفت: پروژه بازیابی اتان با تکیه بر توان و دانش بومی، با اعتبار ۴۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و  ۳،۱۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی به بهره برداری رسیده است.

قادری افزود: سرمایه گذاری در حوزه نفت و انرژی تخصص صندوق نفت است لذا راه‌اندازی پروژه‌های مانند پتروپالایش کنگان از محل‌هایی است که سبب تامین منابع پایدار برای صندوق بازنشستگی می‌شود.  

سرمایه‌گذاری در بخش تخصصی صندوق‌ بازنشستگی نفت تقویت شد

مجید حبیبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر نیز با اشاره به پایان موفقیت‌آمیز آزمون عملکردی ۲۱ از ۲۸ روز تولید نهایی نفت‌خام در میدان آذر گفت: این طرح به زودی و به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

 وی گفت: عواید حاصل از میدان آذر به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت سرمایه‌ متناسب را همراه با سود مطلوب برای صندوق نفت محقق خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت سروک آذر افزود: کار کم نظیری از منظر عملیات، تأمین مالی و تجهیزاتی انجام شده است؛ لذا اقدام هیأت رئیسه صندوق‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف برای ورود به سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک جسورانه بوده است، بنابراین از حمایت‌های مدیریتی مسئولان صندوق و شرکت اهداف تشکر می‌کنم.

وی افزود: بهره‌برداری از میدان آذر شروع جدید برای ورود به میدان‌های پیچیده است زیرا ایران توانست با وجود تحریم‌ها در میدانی سخت که مشخصات زمین‌شناسی پیچیده دارد و با حفاری‌های طولانی به مرحله برداشت نفت خام برسد. 

مدیرعامل شرکت سروک آذر گفت: در آن سوی میدان و در کشور همسایه، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با فناوری‌های روز درحال بهره‌برداری از این میدان هستند؛ لذا دستیابی ایران با تکیه بر توان مهندسان داخلی و در شرایط تحریم از دیگر ویژگی‌های بارز این طرح بزرگ و ملی است.

حبیبی گفت: با تجربه حاصل از میدان آذر، ورود به سایر میدان‌های پیچیده نفتی، برای مهندسان ایرانی به‌خصوص گروه اقتصادی صندوق‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بیش از گذشته آسان خواهد شد.

 در آیین تجلیل از بازنشستگان نمونه صنعت نفت با حضور رئیس هیات رئیسه، رئیس صندوق‌ها و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهداف، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر و مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان مورد تجلیل قرار گرفتند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • مهدی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام ،مبارک باشه به خیر و خوشی و خداوند برکت دهد

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =