کد خبر: 6445
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تنفس

تنفس تاثیر مستقیم روی سیستم عصبی دارد و نقش مهمی را در متعادل نگه داشتن بدن ایفا می کند. الگوی تنفسی نامناسب مانند تنفس کوتاه یا تنفس با نیروی بالا عاملی برای افزایش سطح استرس است و بنابراین مهم است فرد مبتلا به اختلالات اضطرابی از الگوی تنفسی خود آگاه باشد.

فرد یا افرادی که مشکل تنفسی داشته و یا مبتلا به اختلال اضطرابی هستند با رعایت اصول تنفس صحیح و دستورالعملی که برای این کار ارایه شده، می توانند تا حد زیادی نسبت به بروز نگرانی و استرس و مشکلات جسمی بعدی از خود محافظت کنند.  

طبق این دستورالعمل فردی که مشکل تنفسی دارد برای نمونه :

♦ چنانچه مشغول کاری است آن را متوقف ساخته و سعی کند محل ساکتی را برای نشستن انتخاب و بر روی کلمه آرامش تمرکز کند.

♦ قوز نکند، عضلات قفسه سینه و شانه ها را باز و سعی کند قسمت بالا تنه را رها سازد.

♦ به آهستگی از سر شکم و نه از قفسه سینه تنفس کنید. یک دم عمیق از راه بینی، مکث، و از راه دهان یک بازدم عمیق و آرام با تمرکز روی تنفس انجام دهد.

♦ در این شکل تنفس ارادی که منجر به استفاده از ذخایر یک سوم انتهایی ریه ها می شود، در حین دم شکم شما بالا می آید و حین بازدم خالی می شود.

با رعایت این اصول علائم اضطرابی بعد چند دقیقه برطرف می شود، چنانچه این اتفاق حاصل نشد احتمال دارد که فرد مبتلا به اختلال اضطرابی به موقع و بطور موثر عمل نکرده و باید از سایر روش ها استفاده کند.

برای افزایش توجه و تمرکز می توان سه مرتبه در روز و هر نوبت حدود ۵۰ مرتبه این روش را روزانه با چشم بسته همراه با تصور تابلوی سفید و دقت به شماره تنفس، انجام داد، تا قدرت تمرکز بر تنفس صحیح را در وجود خود افزایش دهیم.

منبع: شبکه اجتماعی مرکز مشاوره دانشگاه تهران

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =