کد خبر: 5437
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
مشایخی  بازنشسته نمایندگی غرب

او با سامانه سما کاملاً آشنا و از خدمات آن برخوردار است. به عقیده او در شرایط کنونی و گرفتاری‌های رفت و آمد و گرمای هوا بهترین انتخاب پناه بردن به خدمات اینترنتی است.

از مزایای اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و خبری که هر روز رو به گسترش است و دستاوردهای جدیدی که هر روز زندگی را آسان‌تر و خدمات را در دسترس‌تر می‌سازد، بارها گفته و شنیده‌ایم. این بار نیز به نمایندگی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در غرب تهران آمدیم تا نظرات کاربران این بخش از جغرافیای کلان‌شهر تهران را در خصوص راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن جویا شویم.

موهبتی همگانی

آقای حمیدیان با 30 سال خدمت به افتخار بازنشستگی نائل شده است. او برای دریافت هر نوع خدمت، زحمت راه را بر خود هموار می‌کند چراکه آشنایی چندانی با فضای مجازی ندارد. استفاده او از خدمات صندوق نیز به همین اندازه محدود خواهد شد. شاید اگر بتوان با آموزش افراد را با این فضا و امکانات آن آشنا کرد راه درازی از پیش پای بسیاری از افراد برداشته خواهد شد.  


خدمات از راه دور مسیری میانبر برای دریافت خدمات به شهروندان 

همه چیز با اینترنت

بهرام فرازمند با 20 سال سابقه خدمت در سال 79 بازنشسته شد. او با سامانه سما کاملا آشنا و از خدمات آن برخوردار است.  به عقیده او در شرایط کنونی و گرفتاری‌های رفت و آمد و گرمای هوا بهترین انتخاب پناه بردن به خدمات اینترنتی است.  او امروز برای تعویض دفترچه بیمه به دفتر غرب مراجعه کرده است. می‌گوید ای کاش می‌توانستیم از طریق همین سامانه برای تعویض دفترچه هم اقدام کنیم.

همیشه در صحنه

جلال مشایخی سال 1383 با 27 سال سابقه خدمت به جمع پیشکسوتان پیوسته است. او با اینترنت و فضای مجازی آشناست اما همچنان ترجیح می‌دهد به شکل حضوری خدمات را دریافت کند. خانواده و فرزندان او از این امکان بهره‌ها می‌برند و به آسانی از همه خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند اما او برخلاف آنها به شیوه سنتی خود مسائل را حل و فصل می‌کند و هیچ مشکلی هم ندارد.

همه چیز عالی!

 داریوش محسنی با 28 سال سابقه خدمت، با سمت ریاست واحد ابزار دقیق و بازرسی فنی، دفتر خدمت و اشتغال را بسته است. او از تمامی خدمات ارائه شده در سایت سما خرسند و راضی است و جای هیچ خدمتی را خالی نمی‌بیند. به عقیده او آنچه مورد نیاز بازنشستگان است در سایت سما گنجانده شده است. اما علت حضور من در این دفتر اشتباهی است که خود مرتکب شده‌ام و گمان کردم یکی از نسخه‌هایم پرداخت نشده است. نگاه مثبت او شامل همه چیز می‌شود. وقتی اصرارم را برای ابراز کاستی‌ها می‌بیند در پاسخ می‌گوید: همه چیز عالی است. چه بگویم، تابلوی سردر اداره کمرنگ است!

اینترنت، بهترین کارگزار

علی‌رضا پیرامون سال 1388 به افتخار بازنشستگی نائل شده است. او که بر اثر قصور پزشک به بیماری مبتلا شده با چهره‌ای گشاده به کارکنان بخش درمان مراجعه کرده و رفتار توام با مهربانی و احترام آنها را با تشکر زیاد پاسخ می‌گوید. قبل از هرچیز تاکید می‌کند نیروهای صندوق بازنشستگی بهترین هستند. آنها می‌دانند مراجعه‌کنندگان به آنها حداقل 60 سال و یک روز سن دارند و این بزرگی را پاس می‌نهند.  درباره سامانه یا همان سایت سما می‌گوید: بهترین کار برای بازنشستگان همین برقراری سایتی است که بتوانند بی رنج راه امور خود را پیگیری کنند اما من باید به شیوه حضوری اقدام کنم چون باید همه مدارک پزشکی‌ام را همراه داشته باشم.  


خدمات اینترنتی در کنار خدمات حضوری یک راه خوب برای رضایت مندی 

رفع نیاز با آموزش صحیح

مرتضی بناری با 35 سال سابقه خدمت و در سمت کارشناس ارشد برنامه‌ریزی به افتخار بازنشستگی نائل شده است. او با آگاهی کامل از نحوه استفاده از اینترنت به آسانی از خدمات غیرحضوری سامانه سما برخوردار می‌شود. به عقیده او نیز تمام آنچه که بازنشسته به آن نیازمند است در سایت سما گنجانده شده است. تنها اگر این سایت به‌روز رسانی شود بسیار کارآمدتر و پیشرو خواهد بود. می‌گوید: تعداد کمی از بازنشستگان به فضای مجازی آشنایی دارند از این رو شاید بد نباشد اگر آموزش‌هایی در این ارتباط برای آنها درنظر گرفته شود.

کاهش سفر درون‌شهری به کمک سامانه سما

رضا فیروز سرپرست واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات صندوق‌ها پیشتر گفته بود: با بهبود معماری سامانه جامع اطلاعاتی صندوق‌ها (سما)، میزان استفاده از این برنامه فزونی یافته است.

وی می گوید: در حوزه مددکاری و صدور کارت شناسایی علی‌رغم آنکه مخاطب کمتری دارد نیز از سما استفاده شده است.

مهندس فیروز افزوده است: تیم طراحی و پشتیبانی فناوری اطلاعات صندوق‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حال ارتقا و توسعۀ سامانۀ سما هستند چرا که اولویت‌های صندوق استفاده از فناوری برای ارائه خدمت است.

وی تصریح کرده است: میزان کارآمدی و تأثیر سما بر روند ارائه خدمات در فواصل شش‌ماهه نظرسنجی می‌شود تا بر اساس نیاز، این سامانه توسعه یابد.

سرپرست فناوری اطلاعات و ارتباطات صندوق‌ها گفته که با تحلیل داده‌های سما که ناشی از ثبت درخواست بازنشستگان است این سامانه تاکنون موفق به حذف حدود ۱۵۵۸۶ سفر درون‌شهری شده است. به این معنا که این تعداد نفر برای ثبت درخواست نیازی به رفت‌وآمد نداشته‌اند.

وی با این حال می گوید مدت زمان راه اندازی سما یک سال هم نمی شود. بنابراین، تلاش می‌کنیم نقیصه‌ها را هم برطرف کنیم. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =