کد خبر: 9694
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
ورزش در خانه 2

شکستگی لگن پدیده آسان و سهلی نیست و می‌تواند فرد را به دردسرهای زیادی بیندازد. درمان این مشکل ممکن است تا چندین ماه طول بکشد و درنهایت با تلاش مستمر درمان می‌شود.

عارضه های ناشی از این مشکل گاهی هم ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد. به همین دلیل، متخصصان حوزه سلامت، بیش از توصیه‌های درمانی، بر توصیه‌های پیشگیرانه تاکید دارند و از راهکارهایی می‌گویند که احتمال زمین خوردن یا سقوط سالمندان را به حداقل می‌رساند.

اگر با وجود همه مراقبت‌ها، با شکستگی لگن درسالمند روبه‌رو شدیم، مراجعه به پزشک و آغاز سریع روند درمانی والبته مراقبت‌های بعد از آن همۀ چیزی است که باید مرحله به مرحله آن را پیش برد.

«بیشتر از ۵۰ تا ۶۰درصد علل سقوط سالمندان به عوامل محیطی برمی‌گردد؛ عواملی که بعضا به راحتی قابل اصلاح و پیشگیری است.» این را دکتر احمد دلبری، متخصص بیماری‌های سالمندان می‌گوید که بر اصلاح محیط زندگی سالمندان تاکید دارد.

«در واقع بسیاری از اتفاق‌هایی که ممکن است در نهایت منجر به شکستگی لگن سالمندان شود، در زمان تنهایی‌شان و در وقت انجام کارهای جزئی رخ می‌دهد! این یعنی محیط زندگی‌شان به ایمن‌سازی دوچندان نیاز دارد.»

امتیازهای زندگی بخش!

تجهیز راه‌پله خانه‌ها به نورکافی و یکنواخت، ایمن‌سازی کفپوش راه‌پله، جاسازی مناسب کلید برق، تعبیه میله‌های حمایتی در کنار پله، نصب دستگیره، با استفاده از دمپایی غیرلغزنده در حمام و سرویس بهداشتی، استفاده از دوش دستی، کفپوش پلاستیکی چسبنده در خانه، استفاده از ترمزفرش و… ازجمله این ایمن‌سازی‌های محیط خانه است که می‌تواند از وقوع سقوط و افتادن سالمندان جلوگیری و از شکستگی لگن آنها پیشگیری کند.

لگنی که می‌شکند!

شاید لازم است بدانید که شکستن لگن یک آسیب‌دیدگی بسیار جدی است؛ آنقدر جدی که باید خیلی سریع تحت مراقبت و درمان پزشکی قرار بگیرد. کسانی که چنین تجربه‌ای داشته‌اند، ازدرد و محدودشدن حرکات‌شان می‌گویند که آنها را در زندگی روزمره با اختلالاتی بسیار جدی روبه‌رو کرده است.

درچنین اتفاقی، شکستگی جزئی یا کامل استخوان ران در قسمتی که به استخوان لگن وصل شده، رخ می‌دهد؛ اتفاقی که بیشتر در سالمندان شایع‌ است، شاید چون با افزایش سن، استخوان‌ها هم ضعیف و شکننده‌تر می‌شود.

اما شکستگی لگن، انواع متفاوتی دارد که هرکدام علائم مختلف و البته درمانی مخصوص به خود دارد. گاهی کمی ساده‌تر وگاهی بسیار پیچیده!

اما هرچه که هست، درد، محدود شدن حرکات و بروز برخی از تغییرات مانند کبودی روی بدن، از مهم‌ترین نشانه‌های همه نوع‌های آن است؛ نشانه‌هایی که خبر از شکستگی می‌دهند.

درمان

همان‌طور که شکستگی لگن، انواع مختلفی دارد، درمان آن هم به روش‌های متفاوت، بسته به نوع شکستگی، انجام می‌شود. درمان شکستگی لگن ممکن است از طریق گچ گرفتن، لیزر یا در مرسوم‌ترین حالت ممکن، با عمل جراحی انجام شود. در واقع قریب به اتفاق متخصصان سالمندان معتقدند که درمان شکستگی لگن یا ترمیم شکستگی لگن به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند سن، شدت شکستگی و سلامت کلی فرد؛ گاهی ممکن است با دارو و فیزیوتراپی مشکل حل شود و گاهی از لیزر برای جوش خوردن استخوان‌ها استفاده می‌شود.» موضوعی که دکتر دلبری به آن معتقد است و البته از نیاز اکثر شکستگی‌های لگن به ترمیم با جراحی می‌گوید. پزشک شدت و نوع آسیب را تشخیص می دهد و درنهایت بهترین درمان را تجویز می‌کند.

دوران نقاهت را جدی بگیرید

مراقبت‌های بعد از درمان در بهبود وضعیت فرد سالمند تاثیر بسیار زیادی دارد. در چنین شرایطی توصیه زیادی به مراقبت‌های بعد از درمان مانند استراحت کافی، انجام ورزش‌های توصیه شده‌ پزشک و تغذیه سالم شده است.

مصرف غذاهایی ازجمله گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، سبزیجات تازه و… که مقادیر بالایی از کلسیم، ویتامین دی (D)، ویتامین کا (K) و فسفر را دارد، می‌تواند در روند جوش خوردن استخوان‌ها، تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

فراموش نکنید که بی‌تحرکی بیش ازحد ممکن است موجب آمبولی شدن خون فرد بشود و خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. پس همه‌چیز باید طبق توصیه‌های پزشک و به اندازه انجام شود. / جام جم 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =