کد خبر: 9266
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
سی و پنجمین نشست شورای عالی پروژه ها

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران گفت: هم اکنون این پروژه از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۳ درصد برخوردار است و از ۱۷ درصد باقی ۱۰ درصد مربوط به بخش اجرایی است.

جواد کمری، پس از ارائه گزارش در هیئت رئیسه صندوق‌ها در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: گازهای همراه نفت تولید شده در حوزه نفتی دزفول شمالی شامل میدان‌های دهلران، آذر، پایدار، پایدار غرب، چشم خوش و بنگستان بعد از تقویت فشار در ایستگاه‌های بیات (دهلران)، چشمه خوش و پایدارغرب در این واحد پالایشی تبدیل به ارزش افزوده و محصولات پایین دستی می شوند. 

کمری تصریح کرد: ایستگاه تقویت فشار بیات روزانه ۱۲۰ استاندارد  میلیون فوت مکعب گاز و ایستگاه‌های چشمه خوش و پایدارغرب نیز در مجموع روزانه ۱۲۰ استاندارد میلیون فوت مکعب گاز که در مجموع ۲۴۰ استاندار میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری شده از میادین یاد شده به سمت واحد ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران به عنوان خوراک ورودی تزریق می‌کنند.

وی افزود: اکنون ایستگاه تقویت فشار چشمه خوش تقریبا نصف ظرفیت (حدود ۱۰۰ میلیون استاندارد فوت مکعب) خوراک واحد ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران را تأمین می کند؛ بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است از گاز شیرین این ایستگاه برای راه اندازی این واحد استفاده شود، بهترین روش برای راه اندازی واحدهای این چنینی با گازشیرین است، زیرا با این کار ریسک‌های عملیاتی به حداقل ممکن می رسد. بهره‌برداری از این ایستگاه تاپایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران به پیشرفت فیزیکی واحد ان‌جی‌ال این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون این واحد از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۳ درصد برخوردار است و از ۱۷ درصد باقی ۱۰ درصد مربوط به بخش اجرایی است.

کمری با اشاره به تکمیل و راه اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز بیات تصریح کرد: این ایستگاه تا شهریور ۱۴۰۲ تجهیزاتش وارد سایت می‌شوند، کمپرسورهای این مجموعه با تکیه بر توان داخل تامین خواهد شد. پیمانکار این پروژه در مجموع متعهد شده تا پایان سال این کمپرسورها را نصب کند تا ما بتوانیم طبق برنامه شورای عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها، پروژه ان‌جی‌ال پتروپالایشگاه دهلران را با ظرفیت کامل وارد مدار تولید کنیم.

وی با اشاره به ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولید شده در بخش‌های پایین دستی پتروپالایشگاه دهلران یادآور شد: تا به امروز تنها راه از بین بردن گازهای همراه نفت‌خام سوزاندن بود و سوزاندن این گازها جز آلودگی محیط زیست عملا فایده‌ی دیگری برای کشور نداشته است، با بهره برداری از پتروپالایشگاه دهلران نزدیک به ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز به ۴۰ هزار بشکه محصول سیتوپلاس تبدیل می شود.

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران افزود: محصول تولیدی دیگر این شرکت ۱۵۳ میلیون استاندارد فوت مکعب تولید گاز متان است که بخشی از این گاز در داخل واحد ان‌جی‌ال مصرف و مازاد آن  به شبکه سراسری گاز کشور (آی گت) تزریق می شود و عملا روزانه ۱۵۳ میلیون فوت مکعب گاز شهری استحصال می‌شود. همچنین میعانات گازی با حجم روزانه ۸۵۰ بشکه و روزانه حدود ۴۰۰ تن گوگرد از  دیگر محصولات جانبی این واحد است.

کمری ادامه داد: نزدیک به ۶۰۰ هزار تن اتیلن تولیدی در پتروشیمی دهلران در بخش پایین دستی در واحد اولفین به پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی تبدیل می شود، واحدهای پایین دستی الفین دهلران به صورت  EPC از سوی شرکت EIED که از شرکت های گروه اقتصادی صندوق‌هاست درحال اجرا است. 

وی افزود: پتروپالایش دهلران در ابتدا خوراک را (گازهای همراه نفت که تاکنون سوزانده می‌شدند) از وزارت نفت تحویل می‌گیرد و محصول نهایی خود در پتروشیمی دهلران (یعنی پلی اتیلن‌ها و پلی پروپیلن‌ها) را با قیمت اقتصادی در هر تن به فروش خواهد رساند؛ به عبارت دیگر در این زنجیره حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن ارزش افزوده از این گازهای آلاینده ایجاد خواهد شد. 

مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران گفت: در مجموع در این زنجیره از مرحله اخذ خوراک در ان جی ال تا واحدهای الفین و پلی الفین در پتروشیمی حدود ۲  میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

کمری افزود: با بررسی‌های میدانی متوجه شدیم پتروشیمی بندر امام در ماهشهر ظرفیت مناسب برای پذیرش سیتوپلاس تولیدی ما دارد، از این رو ضمن انجام توافق با پتروشیمی بندر امام و امضا قرار داد بررسی شد که اگر یک خط لوله با طول ۱۸۰ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۵۵ میلیون یورو اجرا کنیم حداقل سه سال زود تر از موعود مشعل‌های گازهای همراه نفت خاموش می‌شوند و این امر سبب رونق و اشتغال در منطقه است.

وی ادامه داد: پتروپالایش دهلران در ۲۰ ماه گذشته رشدی ۲ برابری نسبت به نیمه سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده است که جادارد از دکتر بیات رئیس هیئت رئیسه صندوق ها و اعضای شورای عالی پروژه های اهداف به دلیل حمایت های مهندسی و اقتصادی تشکر کنم چرا که یکی از روش های خلق منابع پایدار برای تقویت ورودی های صندوق ها، طرح ملی ان جی ال ۳۱۰۰ ( پتروپالایشگاه دهلران) است. 

 یکی از طرح های مورد توجه شورای عالی پروژه های گروه اقتصادی صندوق‌ها در طول یکسال گذشته، روند رشد و پیشرفت پتروپالایشگاه دهلران بوده است؛ اکنون این طرح از روند پیشرفت بسیار قابل توجه‌ای به نسبت سال‌ 1400 برخوردار شده است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با هدف تقویت و تحکیم‌بخشی به منابع ورودی صندوق‌ها برای اکنون و آینده به عنوان برنامه «خلق منابع پایدار» برنامه‌ریزی شده‌اند.

درآمدهای اقتصادی و مالی شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌ها برای انجام تعهدات قانونی صندوق‌ها در برابر ذی‌نفعان مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسعه و رشد سرمایه‌گذاری‌ها جهت نیل به این هدف است. بارزترین تعهدات این حوزه، تأمین منابع لازم برای پرداخت مستمری و مقرری جاری و پوشش روند افزایش تعهدات در آینده در پرتو تحکیم‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌هاست. هر ماه حدود دوسوم منابع موردنیاز پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت از همین محل تأمین می‌شود. صندوق نفت یکی از پایدارترین و منظم‌ترین سازوکارهای تأمین منابع برای پرداخت‌های حوزه مستمری و مقرری را دارد. 

دکتر بیات رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت تا کنون 2 مرتبه از این مگاپروژه بازدید کرده است.( اینجا  و  اینجا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =